Montering av dragkrok, Amazon -62.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Montering av dragkrok, Amazon -62.

Post by stoffe_74 »

Hej!
Har nyss skaffat mig en Amazon -62:a i fint originalskick. Enda nackdelen med bilen är att den saknar dragkrok vilket är lämpligt att ha om man vill dra med sig sin SMV....

Jag har en dragkrok passande Amazon, men tyvärr saknar jag typbrickan som ska sitta på kroken.

Efter ett samtal med en besiktningsman på bilprovningen så skulle typplåten eller åtminstonde det som står på den vara mycket viktigt för att kunna genomföra besiktningen. Dessutom pratade han om att hjulhusen skulle förstärkas med plåt på både in och utsida ?!?!??? Denna förstärkning lät mycket märklig måste jag säga..... Är det någon som vet om dessa förstärkningar är nödvändiga?

Kroken jag har monteras bakom tanken + ett fäste framför tanken + att den skruvas med två bultar i kofångaren... Är det någon som har någon liknande och kan dela med sig vad som står på sin typbricka?

Mvh Stoffe.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det lär ha varit en klenare bakre kaross på 62:or och äldre har jag för mig. Bakre karossen kunde bli skev om man drog tungt eller krockade med någon där bak.

Jag skulle dock tveka att förstärka innerskärmarna på egen hand. Bättre att sätta kroken på en nyare ammiz i så fall tycker jag. Samtidigt är det ju många som åker runt med äldre amazoner med drag på och drar både husvagnar och annat så nog går det.

Men är inte den modellen av krok som fästs i stötfångarfästena samt 4 bultar i bagagegolvet (innanför plåten som täcker mot bagageöppningen) bättre än den som sträcker sig under tanken och fäss i bakaxeln/karossen?
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Ok, då förstår jag varför man bör förstärka karossen. Men jag är inte riktigt med på hur jag bör göra.... Man vill ju inte förstöra karossen med att göra förstärkningar som inte behövs.

Har en -65:a med drag i dagsläget, men rosten har nästan ätit upp bakändan så att hänga på nått på det draget är nog inte att rekomendera.....

Vet inte riktigt vilken krok som är bäst. Den här jag har sitter med fyra bult i bagagegolvet innanför luckan + att den sitter med fyra bult bakom tanken. Tycker bara det är underligt att förstärkning av hjulhusen ska vara nödvändig.... Borde inte dragkraften ligga i balkarna? Eller är det kanske så att bakändan viker sig lätt?

Är det inte någon som har en 62:a eller äldre med dragkrok som kan berätta hur förstärkningarna ska göras?

Mvh Stoffe.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Tveksamt om nån av forumbesökarna har gjort en sån förstärkning. Om du är medlem i klubben kan du ju ringa till den som är ansvarig för tekniska frågor och fråga honom om hur man brukar göra eller om han vet någon som har gjort förstärkningarna själv. Alt. om du ser nån medlemsbil årsm < 62 så kan du ju kontakta ägaren mha. klubbmatrikeln.

Lycka till...
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Det ska jag göra.

Mvh Stoffe.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Det här var intressant.
Jag skulle vilja ha drag på min 60:a och talade med en Az-ägare i veckan. Han rekommenderade den typen som har en del under tanken, tydligen mest för att tanken skyddas på det sättet. Låter klokt i mina öron !

Har läst någonstans på klubbsidorna om att förstärkning infördes i bakvagnen på Az från -61, tror jag, kanske var det -62 men det skall väl gå att reda ut om inte annat med hjälp av de sprängskisser som skall finnas hos GCP och som jag ännu inte lyckats få fram.

Av erfarenhet vet jag att P 18 hade samma problem hela tiden den fanns, dvs fram tom 1973. Till den fanns ett drag med ett tvärgående plattjärn framför tanken där själva draget var svetsat. Dragstången blev till en \"hasmed\" under tanken. Ytterligare en infästning fanns bakom tanken i karossen, möjligen i samband med bärjärnen för stötfångaren.
Det här gjorde att det blev en hävarmseffekt vid för stor påfrestning på kroken så att det uppstod en extra utbuktning på bakskärmarna mitt på hjulhusen. När dragkroken trycktes ned gav karossen med sig en aning så att skärmarna trycktes ut något. Den här effekten uppstod gärna vid kraftig inbromsning och kanske i samband med för stort tryck på kulan från början (för stor \"framlast\" på kärra/husvagn).
Det gick faktiskt att rätta till någorlunda enkelt så att karossidorna återtog sin form.

En Az jag har under demontering/slaktning har kommit i kläm mellan två bilar. Den har \"säckat ihop\" på typiskt Az vis med liknande skador som P 18 fick (dom är ju rätt mycket släkt ! ). Vill minnas att det påstods vara en säkerhetskonstruktion men det haltar lite då förstärkningar för att förhindra sådana skador senare infördes.
Någonstans i trakten av hjulhusen borde förstärkningen finnas för att förhindra den nedböjande kraften bak och den uppåtsträvande i höjd med bakaxeln.

Bland alla intresserade medlemmar finns kanske någon som vet besked. Kanske rent av Volvo vet ?

Mvh / Sture
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Hej.
Kul att någon har skaffat sig samma problem som jag...*skratt* Det skulle vara intressant att kika i skuffen på en tidig amazon och jämföra med min 62:a och min 65:a....

Har kikat i gömmorna nu och hittat på 7 dragkrokar. 3 som fäster i sidobalkarna (volvo original med typplåtar) och 4 som fäster på båda sidor om tanken (ingen har typplåten kvar, tyvärr).

Vilka sprängskisser pratade du om? Är det några som ligger här på nätet?

Det är ju inte kul om bakändan viker sig... :o(
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Kolla in http://www.gcp.se/.

Välj [Svenska], sedan klickar du på \"Kataloger\" i menyn till vänster. Därefter väljer du, dels en tidig amazonmodell (B16) i menyn intill amazonbilden. Du får upp katalogen för de årsmodellerna och kan bläddra dig fram till Kaross, sen får du väl titta på sprängskissen som visar karossens plåtdelar.

Därefter gör du samma sak men med B18 eller B20 i menyn intill amazonen. Klickar dig fram till samma sprängskiss i den lite nyare katalogen som du bläddrar i då, och jämför.

När du har hittat rätt sida i katalogen kan du ju spara GIF-bilden på din dator genom att högerklicka och välja \"Spara bild som...\". Lite jobbigt att behöva bläddra sig fram varje gång till rätt sida.

PS. Själv drog jag ner alla gif-bilder och gjorde katalogen i PDF-format på min egen dator, men jag vågar inte sprida den med risk för att GCP blir arga eller så. Dessutom finns det dem som försöker tjäna pengar på att sälja samma katalog på CD-Rom och då förstör man ju för dem med. Men du kan ju göra en egen om du bara vet hur man skapar PDF-dokument eller något annat användbart format, se till att få ner alla bilderna först bara. DS.

Nu kom vi ifrån ämnet lite grann....

Att karossförändringen skulle börja gälla f.o.m 1962 års modell känns ganska bekant så med lite tur kanske du/ni inte behöver göra några ändringar.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

De sprängskisser jag nämnde är de som D 59471 förtjänstfullt har adressen till.
(Du har koll ! Jag är så ny på forumet och GCP så det blir lite snurrigt ibland)
Jag skall försöka få till några bilder på min renplockade 60:a så kan du jämföra med din 65:a. Lyckas jag inte få till bilderna här skickar jag dem till din egen adress.
Du kanske kan få fram bilder på de olika typer av drag du har ?
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jag vet inte om den här bilden är tagen i rätt vinkel. Kanske måste man titta mellan bakskärmen och innerskärmen (flytta kameran en bra bit åt höger). Men jag postar den iaf. om det skulle ge något. Den är tagen på en 1964:a och ingenting av karossen är rört där bak.

Image
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Tack D... för dina bilder.
Emellertid...jag återkommer men i dag har jag kollat med Bilprovningen och dom blev riktigt engagerade. Har lite uppgifter om belastningar osv. Har kollat med gamla Volvogubbar också och så sakteliga kommer det fram uppgifter.
Förstärkningen skall finnas i yttre hjulhusen som en böjd plåt i övre delen av hjulhusen där en del av fjädern också skall få plats. Borde se ut som en upp och nedvänd ficka ?
Kan någon med en nyare Az kolla om det finns något sådant ? Borde inte vara några större konstigheter att få till det.
Enl Volvopanschisar var den typen av drag som använde bakre stötfångarfästena det mest gångbara. Har Stoffe något drag som ser ut som om det skulle monteras så?
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Mera om förstärkningar: Bilprovningen har ett datablad, P21-25-01 där det står att 121, 122 med B16 motor har högsta tillåtna släpvagnsvikt på 1000 kg med en not,3 som i sin tur meddelar att \"För fordon som saknar förstärkning i bakre hjulhusen (jfr speciella bristfälligheter) 700 kg.
Bladet \"Speciella bristfälligheter\" upptar 9 skilda punkter samt en \"Övrig anmärkning\".
Punkt 6 säger:\"Om deformation av karossens bakparti konstateras (ev pga draganordning)erfordras ramförstärkning vid hjulhusen\".

Jag har talat med ytterligare en gammal karossräv med Volvoerfarenhet i dag. Han minns förstärkningar av balkarna (vilka,var? Jag trodde inte man talade om balkar på självbärande kaross men facksnacket kanske är sådant) men mindes inte hur man gjorde, alt hur det var gjort.

Har vi inte en teknikguru i klubben? Var få tag på den?
Det blir att leta reda på en lite nyare Az och kolla noggrant, samt att utnyttja GCP-dokument. SAMT att hoppas det här intresserar någon som kan skingra dimmorna.
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Jo, man kan nog tala om balkar även om det är en självbärande kaross. Däremot brukar man ju inte tala om \"ram\" såvitt jag vet. Jag tror tyvärr att bakre delen av karossen förändrades på senare årsmodeller på ett sådant sätt att du ej kommer finna en specifik förstärkning vid någon punkt utan en allmänt styvare bakända helt enkelt. Det är min högst personliga teori.

Jag skulle ta kontakt med klubbens tekniske ansvarige om jag vore dig. Jag hoppas att du är medlem bara.

Tekniska frågor
Björn Vassberg
Konungsund, Stenslund
610 33 Vikbolandet
011-34 62 63

Återfinns även under \"Kontakt\" på klubbhemsidan.

Även om Björn inte kan ge dig ett konkret svar på frågan så kan han säkert hänvisa till någon/några som har gjort den här typen av förstärkning eller som vet hur den skall göras. Björn är mycket hjälpsam och trevlig.

Lycka till.
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Tjenare!
Har inte kikat in här på ett tag så jag kastar mig handlöst in i debatten igen.....

Hittar inga förstärkningar extra på någon av mina bilar. Men var jag förstår av Stures datablad från bilprovningen så gällde detta gamla karossen med B16 motor. Undrar om det inte blev en anorlunda kaross -62 då B18 blev standard? Jag ska nog ta och ringa till Björn jag med och höra mig för lite om han känner till problemet....

Jag har 3 krokar som fäster i balkarna bak + bakom tanken och i stötfångaren. (är nog den modellen volvokillen menade) Jag har 4 krokar som fäster på båda sidor om tanken och i stötfångaren. Dock sitter det bara typbricka på dom förstnämda. Kan fixa lite bilder på dragen.....
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Dimman över dragkroksmysteriet lättar.....

Post by stoffe_74 »

Hej!
Nu kan jag skingra dimman tack vare bilprovningen, volvo i Västerås och SVI i Köping.....

Bilprovningen sa detta:
Förstärkning ska sitta på samtliga Amazoner från 57-70. Utan förstärkningen får man endast dra 700kg med bilen.
Jag fick även fax med monteringsanvisningar för B O H dragkrok Typ nr 212 samt B O H dragkrok Typ nr 213 (för kombi modellen) samt VBG dragkrok.

Efter samtal med en tekniker på Volvo i Västerås så kontaktade han SVI i Köping och fick två serviceblad faxade till sig på förstärkningarna i bakändan.... Det står som följer:

Förstärkning av längsgående balk över bakaxeln.
Från och med chassinummer 112800 (4 dörrars) och chassinummer 10500 (2 dörrars) har P120 förstärkts enligt ovan. För serviceändamål (ex. vid montering av draganordning för släpvagn) tillhandahålles förstärkningsplåtar även för äldre vagnar. Plåtarna är försedda med hål enligt figur, svetsning sker med elsvets i hålen. För fastsvetsning av förstärkningsplåtarna bör muttern för bumpgummit fästas med elsvets. Muttern är åtkomlig genom hål i fjädertallriken. Sedan plåtarna fastsatts är muttern ej åtkomlig. Förstärkningsplåtarna levereras endast i kompletta vagnssatser, detaljnummer 277327 (4st. per sats)

Draganordning Detaljnummer 27748.
Draganordningen monteras tillsammans med stötfångarens bärjärn enligt bild 2. Efter det draganordningen monterats i stötfångarjärnen borras hålen i bagagerummets golv. Denna borrning utföres med draganordningen som mall. Förstärkningsjärnen monteras enligt bild 2.

I samband med montering av draganordning skall kontrolleras att sidobalkarna över bakaxeln samt reservhjulsbaljan är förstärkta enligt bild 3 och 4. Vagnar från och med nedanstående chassinummer är förstärkta vid tillverkningen. Vagnar med lägre chassinummer skall förstärkas. Material beställes från Tillbehörsavdelningen.

Sidobalkar.
Förstärkning, detaljnummer 277327, införd från och med chassinummer: 4-dörr 112800, 2-dörr 10500.

Reservhjulsbalja.
Förstärkningen, detaljnummer 277484, införd från och med cassinummer: 4-dörr 147770, 2-dörr 54060.

Förstärkningen i reservhjulsbaljan svetsas fast inuti baljan, mått enligt bild 4. Svetsningen utföres utefter kanterna samt inuti hålen, se bild.


Vi får tacka SVI och Volvo för denna information.

Jag kan skicka inscannade kopior på dokumenten om någon behöver dessa.

Mvh Stoffe.
Post Reply