Rost inför besiktning

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
kwimmm
Posts: 74
Joined: Tue Aug 12, 2008 8:59 pm

Rost inför besiktning

Post by kwimmm »

Nu har jag äntligen hittat tillbaka till amazonträsket efter ett par år med nyare tråkigare bilar.
Köpte en -66 som stått ute i fyra år och undrar nu följande om besiktningsmännens uppgifter om att söka efter rost.

Är det bara bärande delar som kollas?
Kan man ha hål i kaross/golv om det bara är i plåt men balkarna är bra?

Hämtade bilen idag och efter lite letande hittade jag hål som ska lagas längre fram men vill ha den genom besiktning så fort som möjligt. förutom rost så är det bara koppling, kylsystem och bromsar som behöver fixas. sen ska den på inspektion.

Rosten jag har hittat är: Hål i väggen brevid pedalerna. dvs innanför framskärmen på förarsidan.
Hål i golv passagerarsidan framför framstolen.
Hål i bagageutrymme mellan reservhjulsbalja och vänster bakskärm.


Hoppas att det är lika trevligt folk som sist jag var aktiv här.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Rost inför besiktning

Post by StefanM »

nä är det uppenbara hål i golvet så är det lika illa det...............
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Re: Rost inför besiktning

Post by Templar-122 »

kwimmm wrote: Hoppas att det är lika trevligt folk som sist jag var aktiv här.
Lite komiskt att du avslutar ditt inlägg med just den meningen och sedan, en vecka senare, får ett så engagerat svar tillbaka... Lovande början right?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Rost inför besiktning

Post by granfot »

Haha, jag är väl förvisso ganska trevlig, men jag har inte en susning om vad bilprovningen klagar på när det gäller rost, därför har inte jag svarat på den här tråden tidigare.
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Re: Rost inför besiktning

Post by Templar-122 »

Vi kanske bara ska ta å kallprata och vara lite trevliga i den här tråden istället? :wink: (eg. jag har också dålig koll på vad besiktningsmännen gör under bilen förutom att hacka vilt omkring sig!)
benge57
Posts: 77
Joined: Sun Sep 12, 2010 7:46 pm

Re: Rost inför besiktning

Post by benge57 »

Jag måste säga att den där förbannade hackan används inte speciellt mycket längre,åtminstånde har jag den uppfattningen att dom har lungnat ner sig.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Rost inför besiktning

Post by Amazonsport »

Kvimm..
Eftersom Amazonen har en självbärande kaross så lär dom klaga på de 3 rostskadorna du nämner, minst..
Bara hål i en skärm/dörr eller liknande är okej.( Om inte fara för att skada sig på hålen föreligger).
Allt i golv, torped, framvagn eller balkar ska vara helt..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Dyngklumpen
Posts: 125
Joined: Mon Jan 10, 2011 3:57 pm

Re: Rost inför besiktning

Post by Dyngklumpen »

benge57 wrote:Jag måste säga att den där förbannade hackan används inte speciellt mycket längre,åtminstånde har jag den uppfattningen att dom har lungnat ner sig.

Måste säga att detta inte gäller Örebro Bista besiktning.

När jag besiktigade min -62á förra året, hälsade jag på "besiktningsgubben" och sade, var snäll mot min älskade Amazon, då svarade sur-gubben högt och bestämt: DEN MÅSTE JU FÖR FAN VARA TRAFIKSÄKER! jag gick snabbt åt sidan till vänthallen för att höra gubben mosa med hackan som värsta kulsprutan i 10minuter.. trodde inte han skulle sluta förrän han slagit hål på frisk plåt. efter provturen gnällde han på att bakaxeln var paj eftersom det var ett sjungande ljud. jag sade att det var stödlagret till kardan och att jag inte hunnit byta det, (nya lagret låg på passagerare sätet) men han proppsade på att det visst var baxaxeln som var helt paj. tillslut fick en 1á på att höger bromsljus inte fungerade. Helgen efter bytte jag stödlagret och det vart tyst.

Kommer inte sponsra den "butiken" när min nuvarande skall besiktigas.
Amazon -62 4d Inköpt-fixad-såld (avställd 11år innan inköp)
Amazon -65 2d Inköpt (avställd 16år innan inköp)

En besiktigad Amazon, är en bra Amazon!
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Rost inför besiktning

Post by LABBE »

golv å torpedsidan måste du fixa , har du dragkrok så måste du fixa i bak oxå . utan drag kanske bra å veta anmärkning.

bilprovningen hemma e bra. rulla in min ama combi . lyften åker upp ,lillhammarn åker fram ,besiktningsmannen tittar under bilen ,hänger tillbaks hammarn å säger , här behöver jag inte leta rost.för det existerar fan ingen under den här klenoden. ordagrant så sade han. mitt leende stort..
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
D Brown
Posts: 73
Joined: Fri Feb 11, 2011 10:19 pm

Re: Rost inför besiktning

Post by D Brown »

Dyngklumpen wrote:Måste säga att detta inte gäller Örebro Bista besiktning.........................Kommer inte sponsra den "butiken" när min nuvarande skall besiktigas.
En gång har jag besiktat just där, den gången hade jag lagt en massa svetsjobb + hellack på min skodapickup.
Trösklarna var lagade och för att få det snyggt så t.o.m spacklade jag svetslagningarna innan jag lade på body + lack.
Äldre besiktningsman sade något positivt om bilens 2-3 dagar gamla lack, men så kommer en yngre förmåga som greppar hammaren och omsorgsfullt knackar längs bägge trösklars undersidor :shock:
Detta har inte hänt mig varken förr eller senare, och så händer det med en helt nysvetsad och nylackad bil. :evil:

När jag besiktade Amazonen så knackades det nästan bara på främre övre bärarmar och på draget. Finns det f.ö sådana bärarmar (eller vad det heter) att köpa nya? Jag har i.a.f inte sett det någonstans.
Post Reply