Kromdetaljer

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Kromdetaljer

Post by Templar-122 »

Hallå i forumet

Det var minst sagt länge sedan jag skrev något här... Hur som hälst är jag tillbaka och full av nya frågor!

Den här gången har jag lite kromfrågor som jag gärna skulle få besvarade:

-Hur är kvaliteten på nytillverkade detaljer såsom stötfångare och navkapslar?
-Vilka av alla blankdelar (list runt främre och bakre ventilationsruta, sidolister, dropplister, grillsarg mm.) är faktiskt förkromade och vad är övriga detaljer tillverkade av istället?

Tack för den här gången.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kromdetaljer

Post by QV »

krom finns det bara på stötfångarna (samt sidoruter och dörrhandtag)

sidolister och snobbringar är av rostfritt
huvkråka, lister runt fram och bakruta och dropplist samt front är aluminium (gäller även ventgaller frmför rutan)

undantag finns men mest på äldre tidiga.

/Janne

samt ringen på handbromsen (på B16) är kromad.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Kromdetaljer

Post by Uffe »

Templar-122 wrote: -Hur är kvaliteten på nytillverkade detaljer såsom stötfångare och navkapslar?
Jag har hört att det är sådär i kvaliteten (gulaktigt). Men, även jag, skulle gärna vilja höra av er som köpt nya stötfångare vad era erfarenheter är?
//Uffe
Amazon 1957
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Kromdetaljer

Post by Ola O »

Jag köpte kofångardetaljer på Veteranprodukter för några år sedan till min PV och jag kan bara säga att kvalitén var minst sagt varierande. Jag fick skicka tillbaka de bakre kofångardelarna två gånger innan jag var nöjd.
Man ser att det är inte helt ok krom, ganska tunt pålagt också.
Original är de inte heller så vackra så egentligen är det allra bästa att själv kroma om om nu stommarna är bra.
Känns lite fel att handa dyra kofångare på VP och sedan vilja kroma om den direkt. Jag har inte gjort det men om man vill ha det perfekt så....

Annars finns ju alternativet med rostfria kofångare. De har en lite annan lyster men är ändå helt ok.
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Kromdetaljer

Post by Rasmuss »

Jag var på väg att köpa rostfria kofångare med USA båge, men när jag fick reda på att dom handtillverkas och att varje kofångare är unik samt att man då inte kunde köpa några lösa delar, dvs om man mot förmodan skulle skada en del av kofångaren så får man vackert köpa en helt ny komplett kofångare.
Dessa är dom vietnamtillverkade.

Se denna tråd för mera om detta
http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... it=vietnam
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Re: Kromdetaljer

Post by Templar-122 »

Tackar för alla svar =)

Är det någon som har provat och kan betygsätta kvalitén på de reproducerade navkapslarna, tänker främst då på de äldre innan '65 om det nu skiljer nåt? (Vet inte heller om de är förkromade eller rostfria)

Omkroming är alltså det bästa alternativet om man vill åt ett fint resultat men ungefär vad kan det tänkas kosta för bakre och främre stötfångare t.ex?
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: Kromdetaljer

Post by Rasmuss »

Jag har erfarenhet av två kromfirmor, Kromteknik i Eskilstuna och Excellent i Stockholm.

Excellent i Stockholm har kromat om min US båge samt kofångarhörn och dom gör toppjobb men är snordyra.
Senaste hörnet jag kromade om gick på 3500 och för dom pengarna får du ca tre NOS delar, dessutom missade dom på riktningen och fick göra om jobbet, men då gick det på två veckor.. men för mig blev det en massa resor i onödan..

Kromteknik kromade om två horn, och två hörn för 4000kr, dvs 1000kr per del och hos Kromteknik fick man ringa och stöta på för att få det klart men jag kan verkligen inte heller klaga på Kromtekniks kvalite..
Så bra att veta att båda dessa har lång leveranstid, dvs lämna in på hösten och har du tur får du det på våren typ försommaren.
Många kromfirmor tar inte emot jobb då dom är fullbokade något år framöver, särskilt om dom figurerat i en biltidning.
Att tänka på vid omkromning, se till att ämnet du skall kroma är så rakt och fint som möjligt, ta inte delar som har gravrost på baksidan då det inte blir mycket kvar efter syrabadet.
Se till att du gör upp priset när du lämnar in annars blir det ofta saltat.

Vissa lämnar kromjobb till Danmark och det kan löna sig nu när danska kronan står bättre i lite bättre kurs mot den svenska.
Image
http://www.croma.dk/

Spana på marknader, blocket, Eniro (begagnat) och Tradera då det rätt ofta dyker upp fina NOS delar och räkna med runt tusenlappen för en NOS del, Tradera kan bli dyrare om det är höst eller vinter.
Senast i förra veckan gick det billigt fina NOS horn på Tradera, så det lönar sig att spana nu när folk inte har tid med Tradera.
Just nu tex ligger det ute fina gamla kapslar på Tradera
http://www.tradera.com/Navkappslar-till ... _134845966


Image
Post Reply