Bygga om vevmekanismen?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Ståhl
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2011 9:20 pm
Location: Mora

Bygga om vevmekanismen?

Post by Ståhl »

Har gått i tankar om att bygga om vevmekanismen i dörrarna på min amazon..
Då det verkar vara ganska standard att wiren till orginalvevmekanismen går sönder. Som den gjort även på min.


Det borde väl ändå vara ganska lätt att ta mekanismen från en 140 eller 240 om man tänker efter.
Samt "skenan" som sitter fast i rutan.
Storleksmässigt så är ju rutorna fram på 144 lika som på amazon?

Givetvis lär man få borra om fästen och sånt, men det lär väl inte vara så svårt.


Vad tror ni?
Eller finns det någon enklare lösning?
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Bygga om vevmekanismen?

Post by Amazonsport »

Har haft ett 20 tal Amazoner under 25 år men aldrig lyckats ta sönder någon vevmekanism, Är det inte lättare att laga som original?
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Ståhl
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2011 9:20 pm
Location: Mora

Re: Bygga om vevmekanismen?

Post by Ståhl »

Kanske, eller kanske inte.

Det är ju det jag inte vet.
Men tydligen är det vanligt att wiren går av, så jag tänkte i förebyggande syfte att sätta i en riktig hiss från 140/240 för att slippa att wiren går av.

Har ju inte hittat någon sida som säljer wire:ar till dörrarna..
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bygga om vevmekanismen?

Post by QV »

Jag har haft ett fel på vevmekaniken.

Det var att mässingsklumpen som sitter fastlödd (tenn) på vajern lossnade och då kan man snurra för många varv på veven så att kättingen "tar slut" och man skadar infastningen av kättingen mot vajern.

Det är detta fel som gör att rutan ramlar ner.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ståhl
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2011 9:20 pm
Location: Mora

Re: Bygga om vevmekanismen?

Post by Ståhl »

Okej, på min sitter bara grejen som veven sitter på, "hjulet" i nederkant och fästet på rutan kvar så jag vet inte vad du pratar om.

Men då måste det väl ändå vara ganska lätt att dra sönder wiren ändå?
Då kanske det är lika bra att bygga om för en mekanism som inte har någon wire?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bygga om vevmekanismen?

Post by QV »

Eftersom vevmekanismen är ett kugghjul så drar de inte runt en vajer så bra. Så "vajern" är en slinga detstående av 40% "kätting" och 60% vajer.

Denna finns förövrigt i två längder. Om det skiljer mellan 2 och fyrdörras eller om det är mellan tidiga och sena vet jag inte men på min bil sitter de långa slingor. Och naturligtvis har man gått om korta slingor....

För min del så skulle en ombyggnad (tekniskt) vara intresant til elhiss men jag har inga sådana planer och det känns enklare för mig att behålla originalet. Jag har nu lärt mig att inte "veva på" om rutan inte följer med som det är tänkt. Utan man höjer den mekaniskt och tejpar dit den tills man kommer hem.
Ett allternativ är ju att hårdlöda dit klumpen, då kommer den ingenstans.

/Janne

Den är förövrigt väldigt snabb vevmekanismen. Min saliga mor som var lantbrevbärare bestälde en Opel med "extra snabb" vevmekanism (alltså färre varv mellan uppe och nere) dock så vart den aldrig lika snabb som den på Amazonen
Last edited by QV on Sun Jul 31, 2011 10:29 pm, edited 1 time in total.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: Bygga om vevmekanismen?

Post by Amazonsport »

(Den är förövrigt väldigt snabb vevmekanismen)

Precis som du säger Qv så är detta den allra största fördelen med original.. Och den går på rätt håll, tvärtom alla andra (nästan iaf)..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Ståhl
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2011 9:20 pm
Location: Mora

Re: Bygga om vevmekanismen?

Post by Ståhl »

Okej, tack för att ni ger mig lite att gå på iaf.


Men om det nu vore så att man skulle bygga om för elhissar då?
Det lär ju knappast vara någon vidare idé med orginalmekanismen?

Vore kanske fränt med elhissar på amazon.. medtanke på att jag ändå redan börjat bygga om för poppers i dörrarna. Lite extra el spelar ingen roll då.
:wink:


Om nu så är fallet att man får för sig att sätta i mekanismen från en 140/240 då?
då är det ju i princip bara att ta själva mekanismen samt skenan som rutan ska sitta i.
Sen troligtvis lär man få kapa ur lite extra i dörrarna för att få in mekanismen i dörren.
Sen måttar man och provar lite för att se så det går. Kanske får man lov att korta/förlänga "hiss-armarna" ?

Vad tror ni?
Post Reply