Rattstångsbyte i en 64:?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Rattstångsbyte i en 64:?

Post by Rasmuss »

Hej
Jag har en 64:a med den äldre rattstången som inte är delbar vid kollision.
Nu tänkte jag byta till en nyare rattstång som viker sig om man mot all förmodan skulle krocka.
En rattstång från 68 till 70 skall det vara har jag förstått.
Frågan är vad mer behöver bytas och vad skall man se till att plocka med sig från skroten?
Någon som har bytt?
Hasse
Posts: 82
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:40 pm
Location: Trollhättan
Contact:

Byta rattstång

Post by Hasse »

Det enklaste är att även byta styrväxel samtidigt, passa dock på att byta packboxarna samtidigt i styrväxeln, dessa bukar nästan alltid läcka olja.
Byt även gummibussningarna i \"delningen\" av rattstången vid montering.
Sedan monterar du styrväxel och rattstång på samma sätt som du demonterat den gammla. Det som kan vara lite \"knöligt\" är dock dom brytbultar som håller fast rattstången i instrumentpanelen samt tändningslåset/rattlåset i styrstången, har du kvar ditt gammla tändningslås på instrumentbrädan så måste du \"nog\" skaffa ett tändningslås/rattlås också. (Tror jag)
Du få eventuellt kapa rattstången några millimeter vid ratten för att denna skall gå att dra åt ordentligt (har ej gjort det själv, men enligt andra så måste detta göras)
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Rattstångsbyte i en 64:?

Post by Rasmuss »

Tackar för instruktionen :)

Då jag faktiskt bytt instrumentbräda (fult ursågat hål för radio) så har jag redan bytt ut brytbultarna som håller rattstången mot vanliga bultar.

Jo det var minst sagt ett lite hvete med tändningslåset/rattlåset i rattstången.
Sedan när allt är klart och jag ser att det fungerar tänkte jag montera ihop allt med riktiga brytbultar igen.

Om man måste kapa av rattstången är det inte då lätt att man skadar gängorna för rattmuttern?
Post Reply