flipfront funderingar

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
stefan.ivan
Posts: 3
Joined: Tue Aug 09, 2011 9:47 am

flipfront funderingar

Post by stefan.ivan »

har letat efter tips på lås och gångjärn till en flipfront utan att hitta så mycket

kan någon ge mig utförliga instruktioner alt bra bilder hur man gör gångjärn och löser det med lås till huven
vill inte ha några lås som sitter på utsidan av huven

sedan undrar jag hur grova rören ska vara som man sätter istället för inneskärmarna, kan man istället för att bocka dem kapa och svetsa ihop dem???
alla rör som jag ser är bockade

flipfronten som jag funderar på kommer göras i plåt
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: flipfront funderingar

Post by Amazonsport »

Ang. lås så har jag själv använt dzuz lås till detta. Du måste ju hålla in skärmarna i bakre nederkant, samt låsa hela flippfronten i bakkant. Jag använde mig av denna typen : http://www.dzusfasteners.net/products/D ... rings.html

Sen gångjärnen fram, där tillverkade jag två skenor så man lyfte på hela flippfronten stående sen vinklade ner den innan man förde den bakåt till rätt läge(i ett spår). Detta för att inte skärmarna skulle repa dörrarna om man är själv. Längst ner i fronten plastade jag in ett rostfritt rör som låg i skenorna.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
stefan.ivan
Posts: 3
Joined: Tue Aug 09, 2011 9:47 am

Re: flipfront funderingar

Post by stefan.ivan »

oki tack, annars så har jag funderat på att kapa av skärmarna i bakkant så de inte tar i dörrarna, men slipper jag det så är jag bara glad

hur fungerar dzuz låsen, ser 4 kromade saker och sean 4 pinnar som är i cirklar i ändarna

då är det mest hur grova rören ska vara istället för inneskärmarna
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: flipfront funderingar

Post by Amazonsport »

Låsen med spåret för en skruvmejsel skruvas fast på utsidan av skärm/huv, De små pinnarna monteras innanför så att låsen låser/hakar i dom.

Jag tycker det ser snyggare ut med bockade rör. Lätt att göra hemma om man vill, bara att fylla röret med sand sen plugga ändarna. Värm sen till cirka 800 grader(rött) och bocka det till lagom vinkel.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
stefan.ivan
Posts: 3
Joined: Tue Aug 09, 2011 9:47 am

Re: flipfront funderingar

Post by stefan.ivan »

hade jag haft gassvets så hade jag bockat dem, får kolla med en firma som ev kan bocka dem,men det är ju bara det att han kanske inte kan göra så skarpa böjar men jag vet inte

oki det är så som det fungerar med de låsen, lite svårt att kapa ur en plåtskärm på bästa sätt och montera dem på, sedan vill jag inte behöva ha med mig verktyg hela tiden
men kom på en sak att man borde kunna ta ex bagageluckelås eller något och ha sprintar som de låser sig i, svårt att förklara,men jag funderar som sagt en hel del på det
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: flipfront funderingar

Post by Amazonsport »

Du ska sträva efter att inte ha skarpa böjar, så lång radie som möjligt för att det ska bli styvare vid ev. kollision..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Post Reply