"hängande" dörrar

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Ståhl
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2011 9:20 pm
Location: Mora

"hängande" dörrar

Post by Ståhl »

Vad brukar det oftast bero på när dörrarna "hänger"?
Är det bara "pinnen" i gångjärnen? eller är det något mer avancerat?
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: "hängande" dörrar

Post by Andréamazon »

Ståhl wrote:Vad brukar det oftast bero på när dörrarna "hänger"?
Är det bara "pinnen" i gångjärnen? eller är det något mer avancerat?
tar du av framskärmen så e de 4 bult som dörren sitter skruvad i, dem kan man reglera upp och ner om du lossar på dem lite
Ståhl
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2011 9:20 pm
Location: Mora

Re: "hängande" dörrar

Post by Ståhl »

Okej, tack.

Men det är så att det bara hänger ner i bakkant..
Men antar att det går att justera i sidled också?
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: "hängande" dörrar

Post by Amazonsport »

Är det en ingen superfin bil finns det en gammal mekanikerlösning. Lägg en kraftig hammare gärna med gummiskaft mellan tröskel och dörr längst fram och tryck/stäng till dörren rejält med höften. Man "knäcker" då gångjärnen och plåten lite grann i dörren..
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: "hängande" dörrar

Post by 123GT »

Hej. Båda svaren du har fått är "rätt" beroende på vad du frågar efter ! :D
Är dörren / dörrarna utbytta...eller är det "bara" användning och slitage som är orsaken till din fråga....tro !?

Du skriver att dörrarna hänger i bakkant, menar du ner mot marken ? Du kan konstatera om du har glapp i dörrgångärnen (sprinten) genom att öppna dörren, så att den är ungefär halvöppen och ta tag tex i underkant eller högst upp i dörrbågen av dörren för att lyfta den uppåt.

Att justera dörren "innåt" går också genom justering av både låsdelen i bakanten av dörren samt på motgående kaross monterad låsdetalj.
Lycka till :)
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Ståhl
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2011 9:20 pm
Location: Mora

Re: "hängande" dörrar

Post by Ståhl »

hmm jaha, jo jag menar att den hänger i bakkant så man får lixom antingen vålda igen dörren eller så får man lyfta lite på nå vis..
Då min amazon inte direkt är orginal när det kommer till dörrahandtag så kan det bli lite krångligt. Finns inga dörrhandtag. Då dom är igenlagda.

Har dock gått i tankar om att byta dörrar då hela innanmätet, typ som vevmekanism och allt annat därinne fattas, är princip bara dörrlåset kvar.

Men som amazonsport sade, hur menar du att man ska lägga hammaren då? skaftet rakt utåt eller längstmedgående tröskeln ?
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: "hängande" dörrar

Post by 123GT »

Låter för mig som en kombination av justering av låskista och striker i dörrgången alltså i bakkant av dörren samt slitna sprintar i dörrgångjärnen...eller !?
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Ståhl
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2011 9:20 pm
Location: Mora

Re: "hängande" dörrar

Post by Ståhl »

Kan mycket väl vara så, medtanke på att dörrlåsen tar i ganska rejält i den delen som inte är monterad i dörren.

Sen är det lite mysko också att rutramen hamar inte i linje med resten av karossen när dörren är stängd, den hamnar lixom utanför.


Så banka i ett par nya sprintar och lite justering är att rekommendera ?
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: "hängande" dörrar

Post by 123GT »

Hade det varit jag....så hade jag börjat med att konstatera om sprinten i dörrgångjärnet är glappig genom att lyfta på dörren i öppet läge. Sprintar finns att köpa nya om du inte väljer att leta upp gångjärn på skroten...men då får man såklart kolla skicket !

Om sprinten är dålig och behöver bytas så är det svårare att få till en bra/vettig dörrpassning genom de andra tipsen du har fått här. Jag hade gjort detta innan jag använt Amazonsport's metod för att få in nederdelen av dörren.
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Amazonsport
Posts: 933
Joined: Sat Jul 30, 2005 7:54 pm
Location: Näsum

Re: "hängande" dörrar

Post by Amazonsport »

Skaftet rakt ut/nedåt.. :D

Eller: Vill du inte ta bort skärm för att byta gångjärnen om de är slitna i sprinthålen går det att köpa 10mm(tror jag det var) stålhylsor i järnhandeln, sen borra upp hålen och slå i dom, de finns med en skruv i ena änden så man sätter en bricka och liten insexskruv där för att låsa fast dom. det går att göra med gångjärnen kvar.

Obs! Skruvarna till gångjärnen i dörrarna kan sitta något grymt hårt fast. Trots slagmejsel kan de bli runda lätt eller brista = inte kul. Stjärnskruvskalle.

Men det allra bästa är såklart att köpa nya gångjärn om inte dessa övre 2 alternativ känns ok.
Amazon 121 -67 + Amazon 221 -66 + Amazon221-67 + Amazon 121-60
Ståhl
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2011 9:20 pm
Location: Mora

Re: "hängande" dörrar

Post by Ståhl »

Okej, har för mig att jag försökt känna på dörrn om det är glapp, men minns inte riktigt om det var glapp eller inte.
Men får väl ta en titt imorn och se..

Men om det inte känns som att dom är glapp då?
Är det bara justering som gäller då eller?
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: "hängande" dörrar

Post by 123GT »

Om gångjärnen inte är glappiga i sprintarna, så borde det räcka med justering. men beroende på om dörren är bytt och inte injusterad vid montering, så kan det vara antingen fram vid gångjärnsinfästningen alternativt i bakkant av dörren om du "bara" behöver ta i för kung och fosterland för att stänga dörren ! Men du nämnde att dörrbåge pekar utåt !? Jag hade börjat med det enklaste, dvs justering i bakkant av dörren...i B-stolpe och den dörrmonterade låsdelen. Hjälper inte det så får då antingen gå på i framkant alternatvit "Amazonsport metoden" :D
Bilder skulle kunna hjälpa forumet att ge dig tips...kanske !? :)
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
Ståhl
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2011 9:20 pm
Location: Mora

Re: "hängande" dörrar

Post by Ståhl »

hmm okej,

men här är lite bilder på rutramen iaf, och så lite på låset som tar i ganska rejält.

Image
Image
Där är dörren helt stängd.. den går lixom jämts med karrossen förutom där rutramen börjar, då börjar den gå utåt.

Image
Där tar det i en aning..
Image
Samt på dendär lilla grejen som är nertill där.. :|


vad kan ni dra för slutsats av detta?
Rasmuss
Posts: 322
Joined: Tue Feb 17, 2004 12:26 am
Location: Stockholm/Hamburgsund

Re: "hängande" dörrar

Post by Rasmuss »

Det säger inte mig mer mer än att dörren hänger.
Ta ett ordentligt tag i dörrens bakkant och rucka den lite upp och ner.
Känns det då ett tydligt glapp är gångjärnen är dåliga och då hjälper det inte att justera på andra sidan vid låset.
Ståhl
Posts: 28
Joined: Tue May 03, 2011 9:20 pm
Location: Mora

Re: "hängande" dörrar

Post by Ståhl »

Haha, märks att man börjar bli gammal, glömde kolla om det glappade när jag var ut. Så gick ut igen och kände på dörrn.
Den är ganska rejält glapp. Men på passagerarsidan är det inte glapp, men tar i ändå, justering som behövs där?

Och den som är glapp, är det bara att skrota gångjärnen eller är det bara att köpa nya sprintar?
Har svårt att tro att det bara slitit på sprinten och inte i själva gångjärnet också.
Post Reply