Dörrmonterade backspeglar

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
onet
Posts: 2
Joined: Fri Aug 19, 2011 8:56 am

Dörrmonterade backspeglar

Post by onet »

Hej!

Skulle montera ett par backspeglar på dörrarna. På vänster sida gick det bra, men när jag skulle montera på höger sida så gick det inte att vinkla in spegeln så att man ser något i den.

Som tur var kollade jag detta innan jag borrade hål i dörren :)

Någon som vet om det är olika speglar på höger respektive vänster sida?

När jag kollade speglarna innan monteringen så såg jag att det var olika typer av glas på dem, båda har originalglas, men man såg olika mycket i speglarna.
Andréamazon
Posts: 177
Joined: Wed May 19, 2010 5:58 pm

Re: Dörrmonterade backspeglar

Post by Andréamazon »

onet wrote:Hej!

Skulle montera ett par backspeglar på dörrarna. På vänster sida gick det bra, men när jag skulle montera på höger sida så gick det inte att vinkla in spegeln så att man ser något i den.

Som tur var kollade jag detta innan jag borrade hål i dörren :)

Någon som vet om det är olika speglar på höger respektive vänster sida?

När jag kollade speglarna innan monteringen så såg jag att det var olika typer av glas på dem, båda har originalglas, men man såg olika mycket i speglarna.
olika färg på glasen tror jag bara var olika årsmoddeller, testa att spruta på nått smörjmedel där som spegel ska röra sig och vicka fram o tillbaka, har för mig jag gjort det på nån som satt fast :)
klensmed
Posts: 21
Joined: Sat Jul 23, 2011 9:10 am

Re: Dörrmonterade backspeglar

Post by klensmed »

Hade ny inköpta original speglar från Volvo och dom gick inte att vinkla tillräckligt, fick montera en äldre original spegel på höger sida.
Dom nya är fel konstruerade anser jag.
amazon123gt
Posts: 138
Joined: Tue Jul 18, 2006 9:36 pm
Location: Helsingborg

Re: Dörrmonterade backspeglar

Post by amazon123gt »

:mrgreen: Precis samma sak var det för mig.Köpte nya kompletta speglar på VP autoparts,dom gick inte att vinkla in så det gick inte att se idom.Satte tillbaka dom gammla. :mrgreen:
klöver kung
onet
Posts: 2
Joined: Fri Aug 19, 2011 8:56 am

Re: Dörrmonterade backspeglar

Post by onet »

Vad är det som skiljer de nya från de gamla?

Har du några bilder att lägga ut?
klensmed
Posts: 21
Joined: Sat Jul 23, 2011 9:10 am

Re: Dörrmonterade backspeglar

Post by klensmed »

Det är bulan som är för liten.kan inte ladda bild
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dörrmonterade backspeglar

Post by Fredrik Lofter »

Det är naturligtvis inget fel på de original dörrspeglar som Volvo m.fl. säljer till Volvo Amazon, det vore ju trots allt ganska märkligt, däremot följer det inte med några bra instruktioner om hur man ställer in dem och det är ibland lite si och så med minnet från körkortsutbildningen (där man får lära sig hur backspeglarna ska ställas in). Så var det i alla fall för mig, så jag tog reda på hur man gör (nedan gäller vänsterstyrd bil):

Sätt dig vid förarplatsen och ställ in den backspegel som sitter inne i bilen (du vet, den i taket...) så att du ser vad som är bakom mitten på bagageluckan på bilen. Titta i spegelns vänstra hörn och notera vad du ser. Dubbelkolla genom att gå ur bilen och se efter. Ett träd, en brevlåda, något du lätt känner igen (och ungefär så smalt). Om nödvändigt, flytta bilen så att det där trädet eller den där brevlådan hamnar precis i vänstra hörnet i spegeln. Det är fortfarande innerbackspegeln vi pratar om. Veva nu ned förardörrens ruta och justera dörrspegeln så att du ser samma objekt (träd, brevlåda) endast i dörrspegelns innerkant, dvs. kanten närmast bilen. Upprepa samma procedur för innerspegelns högra hörn och dörrspegeln på passagerarsidan. Om du nu tittar på ett objekt i någon av dörrspeglarnas ytterkanter upptäcker du att du inte behöver vrida huvudet särskilt mycket innan du ser objektet över axeln. Och det är precis det som är tanken...

Det är för detta som speglarna är konstruerade. Det tar ett tag att vänja sig vid, men det har du å andra sidan redan gjort en gång i livet (när du tog ditt körkort). Har du gjort allting rätt ska du se hur en bil som kör om dig flyttar sig från den ena till den andra spegeln. Det är också ganska lätt att kontrollera spegelinställningen (att den är riktig) varje gång man parkerar t.ex., när man väl vet hur den ska vara.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
klensmed
Posts: 21
Joined: Sat Jul 23, 2011 9:10 am

Re: Dörrmonterade backspeglar

Post by klensmed »

Det är faktiskt skillnad på speglarna jag har både nytillverkade och gamla med volvo nr .
Lyckas inte lägga upp bild på detta forum.
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Re: Dörrmonterade backspeglar

Post by Fredrik Lofter »

OK, så var det inte för mig. Inte när det gäller inställningen. Min 69:a (ärvd efter mormor) hade fabriksmonterade dörrspeglar som jag bytte mot nya då kromet på de gamla börjat ärga sönder. De nya beställde jag genom min lokala Volvohandlare (dvs. via GCP). De gamla hade plant glas och de nya har blåtonat glas med svart plastkant (kom senare modellåret 1969), i övrigt ingen skillnad alls. Spegelhuvudena går t.ex. att ställa lika mycket/litet på de gamla som nya. Det går att beställa till spegel med konvext glas till den högra dörrspegeln. Men vad gäller hur man ställer in speglarna var det ingen skillnad alls.

Mvh,

Fredrik
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
klensmed
Posts: 21
Joined: Sat Jul 23, 2011 9:10 am

Re: Dörrmonterade backspeglar

Post by klensmed »

På kartongen till de ny står det made in taiwan ,volvo nr 276614.
soulbrother
Posts: 51
Joined: Wed May 06, 2009 10:07 am

Re: Dörrmonterade backspeglar

Post by soulbrother »

Jag ville gärna se "normalt" i mina nyinköpta dörrspeglar så jag gjorde bara en liten halvmåneformad spacer som jag la emellan spegelhuvudet och armens "kopp" på högersidan och så fick jag den vinkel som behövdes, helt osynlig modifiering.
Allt som är värt att göra är värt att göras bra!
Denwil
Posts: 71
Joined: Wed Oct 26, 2011 2:13 pm

Re: Dörrmonterade backspeglar

Post by Denwil »

Bilder är alltid bra, precis som någon skrev. På tok för många Ren. Objekt kommer med andra speglar än orginal. Så alla tips är bra mycket värda! =D
Volvo Amazon 2Dr -1964
Tråden
Post Reply