Amazon Cab

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Daniel77
Posts: 5
Joined: Mon Oct 12, 2009 7:54 pm

Amazon Cab

Post by Daniel77 »

Undrar om det är någon som gjort eller vet någon som gjort en seriös Amazon Cab?
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Amazon Cab

Post by 123GT »

Hej !
Undrar för att få reda på vad man skall tänka på och för att få tips vad man skall göra och inte göra !?

Isåfall skulle du kunna fråga på Sv Bilprovning - tekniska frågor eller via SFRO. det finns också en bygghandbok från SFRO länk : SFRO som behandlar tex ombyggda samt amatörbyggda fordon.

På sidan volvoamazonpictures.se finns det ett Galleri för Volvo Amazon Convertibles länk: Volvo Amazon Convertibles där du kan få lite tips och ideer på utseendet.

För längesedan när jag skulle kapa taket av en bubbla minns jag att före taket togs bort, så skulle trösklarna förstärkas med en längsgående balk under varje tröskel samt en längsgående balk i dörröppningen på varje sida + en tvärgående förstärkning mellan bakre hjulhusen. Men vad som behöver utföras beror helt och hållet på utgångsbilens konstruktion och kan alltså vara unika åtgärder från bil till bil. Bilen får såklart inte vara rostig i bärande delar.

Var detta vad du undrade ! Lycka till....fast en Amazon med tak är också himla fräck !!! :D
/sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
LABBE
Posts: 627
Joined: Thu Jan 31, 2008 8:28 pm
Location: vallentuna

Re: Amazon Cab

Post by LABBE »

jag har haft en. efter diskusion med volvos tekniska avd. så vart det separat ram å förstärkta sparklådor.= ingen synlig förstärkning i bilen. en extra ramkonstruktion godkänd av volvo, så inga problem med regbes. har tyvärr inga bilder av den. men den finns avställd någonstans i åkersberga. försöker nämligen å köpa tillbaka den. dock ett renobj idag.
Amazon 66 taksänkt hgv (den låge)
amazon limousine 60 (brick bay)
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Amazon Cab

Post by Devil »

Prata med någon SFRO gubbe och lusläs deras bilbyggarhandbok. där finns det mycket bra att veta! Som jag förstått ska det räcka med en tröskelförstärkning och en förstärkning mellan hjulhusen bak.
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Amazon Cab

Post by gudu »

LABBE wrote:jag har haft en. efter diskusion med volvos tekniska avd. så vart det separat ram å förstärkta sparklådor.= ingen synlig förstärkning i bilen. en extra ramkonstruktion godkänd av volvo, så inga problem med regbes. har tyvärr inga bilder av den. men den finns avställd någonstans i åkersberga. försöker nämligen å köpa tillbaka den. dock ett renobj idag.
Kanske en dum fråga men blev den bra?
Du råkar inte ha några anteckningar eller kanske vill göra en skiss med förstärkningar och dimensioner. Efter att ha sett många lösningar känns "volvos" variant intressant.

Lycka till med tillbakaköpet!
Post Reply