Blästra vs. Slipa?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Blästra vs. Slipa?

Post by Rolf »

Jag noterar att alla? renoverare i Sverige slipar gärna för att få bort alla lager färg och rost.

I USA verkar det vara standard att blästa hela karossen så man får se vad det blir kvar.
Dom är rätt duktiga på att ta det försiktigt på stora plåtytor även om plåtspänningen ändrar sig lite.

Vad säger ni?
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Blästra vs. Slipa?

Post by Hasse63 »

Mycket som är tillåtet i USA, spackla tex som de gör mer än gärna ... såg ett byggarprogram där en motorhuv och dörr "var för liten för hålet" så de lade på spackel på kanten så de följde karossformen bättre. :shock: Hur lite räcker det inte för att bryta bort en sån liten bit... :roll:

Nu var det inte det vi skulle diskutera, även om det kan bli mer av den varan om det blir fel.
Och som du säger så ändras ytorna till det större även om det är marginalt, finns firmor i Sverige som gör sådana jobb och det måste vara bättre att blästra för rostens skull, men det är ju en prisfråga också. :roll:

Kan ju vara så att våra hobbybilar även används även vintertid eller står i kallgarage och därför inte tål lika tjockt spackellager som i länder som har jämnare temp året om?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
123GT
Posts: 815
Joined: Sat May 22, 2010 12:38 pm
Location: ...nära Göteborg.
Contact:

Re: Blästra vs. Slipa?

Post by 123GT »

Mitt inlägg blir att jag inte tror på att lämna en hel kaross för blästring till "vem som helst" utan att det är en person som utför jobbet som är medveten om just riskerna med att blästra stora ytor och även är kunnig / har känsla för bilrenovering.

Sedan är det ju alltid ett plus om man har en rekommendation från någon som har fått ett bra jobb utfört hos en blästrare, då kanske jag skulle våga mig på en helblästring av kaross.
/ sven
'67;a 123 GT objekt i djup dvala.

Länk : Svenska Volvo Amazonklubben
Länk : Mina blandade Amazonbilder
Youtubelänk : The one and only - Salt & Peppar Amazonen
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Blästra vs. Slipa?

Post by Rolf »

Hasse, bara för någon fuskis gör det på en TV show så betyder inte det att det är "tillåtet".
Vi har lika extremt väder här i många delar av USA så det är ingen ursäkt. Finns många dåliga "renoverare" i US men det finns också många otroliga byggare. Ofta är det en prisfråga.

Blästring är ju bra på att ta bort rostporer och det är ju viktigt också.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Blästra vs. Slipa?

Post by QV »

Är det rost så blir blästra bäst.

Min kaross vart blästrad men mest på kanter och försiktigare på ytorna. De största ytorna slipade jag ner med maskin (för där var det ingen rost)

Hur man går tillväga och hur mycket blästring man "måste" göra beror ju en del på utgångmaterialet.

/Janne

dessa rostätare som man penslar på tror jag inte ett smack på. Nu har jag bara försökt med två märken men SKIT är vad det är.....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Blästra vs. Slipa?

Post by Rolf »

QV wrote:dessa rostätare som man penslar på tror jag inte ett smack på. Nu har jag bara försökt med två märken men SKIT är vad det är.....
Jag håller med du...det är bara en temp fix I bästa fall.

Uffe rapporterade att han använder en typ av Scothbrite när han slipar som är snällare mot plåten.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Blästra vs. Slipa?

Post by Uffe »

Sipa plåtrent med Scotchbritetrissa och tvinnad borste där man inte kommer åt med rondellen. Där det finns ytrost komplettera med blästern. Så gör jag :)
Amazon 1957
B230A
Posts: 62
Joined: Fri Nov 13, 2009 11:26 pm
Location: Strängnäs.

Re: Blästra vs. Slipa?

Post by B230A »

Bläster e bäst tycker ja (ialle fall om man nu ska ta bort rost å lack över HELA karrosen).
Men old school som man e så kör ja på sandpapper.. Alternativt tvinade stålborsten till borrmaskinen eller vinkelslipen.
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: Blästra vs. Slipa?

Post by jaka »

Hej!
Det enda som hjälper mot rost är att blästra. -Tyvärr! Jävligt mycket sand överallt.
metalmannen
Posts: 90
Joined: Fri Jan 30, 2009 12:32 am

Re: Blästra vs. Slipa?

Post by metalmannen »

Ursäkta en dum påg men hur tusan ser en sådan här Scotchbrite trissa ut och vart får man tag på en sådan?
Finns inget vackrare än B18 mysiga tickande
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Blästra vs. Slipa?

Post by A-masen »

Du känner igen det här: https://www.google.se/search?q=scotch+b ... 64&bih=891
En bit ner på sidan ser du sliptrissor.
metalmannen
Posts: 90
Joined: Fri Jan 30, 2009 12:32 am

Re: Blästra vs. Slipa?

Post by metalmannen »

Aha!
Men tar denna trissa bra?
Ser ju mer ur som en brutalare disksvamp :P
Finns inget vackrare än B18 mysiga tickande
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Blästra vs. Slipa?

Post by Blomquist »

metalmannen wrote:Aha!
Men tar denna trissa bra?
Ser ju mer ur som en brutalare disksvamp :P
Jorå, det gör den allt. Lite dyra dock.

Hur är det med syra i USA? Förekommer det?
210 -64, 223 -68
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: Blästra vs. Slipa?

Post by jaka »

Hej!'
Som jag sagt tidigare är det enda som hjälper mot rost att blästra! Allt annat gör att rosten kommer tillbaka efter några år.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Blästra vs. Slipa?

Post by Blomquist »

Jag tror att syra är fullt likvärdigt med blästring, att det blir lika rent från rost alltså.
210 -64, 223 -68
Post Reply