Bilen rostar med betonggolv

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Bilen rostar med betonggolv

Post by gudu »

Jag har haft en del bilar och annat i en lada med betonggolv. Tyvär rostar det mycket. Jag har hört att det ångar syra från golvet som när det är kallt inne och varmt ute tillsammans med kondensen gör att det rostar. Det sägs att man ska täcka golvet under bilen för att minska rosten.

Är det någon som har annat tips?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Bilen rostar med betonggolv

Post by A-masen »

Det handlar nog mer om kondens och fuktig luft.
Jag har inte hört talas om syra från betong, men har i och för sig inte hört allt. Betong är ju kalk + sand och makadam. Kalk är ju raka motsatsen till syra, så för mig låter det lite motsägande. Dom flesta garage har ju betonggolv, så varför skulle du drabbas mer än andra av den orsaken?
Om bilar på vintern brukar det heta så här: Dom rostar inte så länge det är under -10° C (eller någon siffra i närheten?), men när värmen i luften kommer tillbaka på våren, så rostar det desstå mera. Det framgår i din signatur att du bor på västkusten. Har du salta vindar från havet?
Nu vet vi inte hur väggarna ser ut hus dig, men kanske någon innerbeklädnad på väggarna, masonit t.ex kanske kunde hjälpa så att det inte dar fritt genom ladväggarna. Viss ventilation behöver du ändock.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bilen rostar med betonggolv

Post by QV »

Läste någon stans i en bok att man kollar om källaren behöver dräneras genom att tejpa fast en plastfilm på golvet och låta den vara där en vecka eller så. Om man får fukt under plasten så har man förmycket vatten under betongen och den skall då dräneras (om man skall ha källaren som bostadsutrymme)

Så har man fuktig mark så vandrar vattnet genom betongen upp till bilen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ragge
Posts: 785
Joined: Sat Dec 13, 2008 7:46 pm
Location: munkedal, Bohuslän

Re: Bilen rostar med betonggolv

Post by Ragge »

ja det är riktigt , det är därför det är omöjligt att måla ett betonggolv som fuktar underifrån .
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Bilen rostar med betonggolv

Post by gudu »

Jo min lada är en riktig gammal lada med springor, skevheter och, kanske tyvärr, betonggolv. Nästa sommar har jag tänk dränera runt. Det blåser rätt igenom och det kan bli rent fuktigt av kondens på våren, men det är ju rent vatten (långt ifrån havet) och borde inte kunna ge så mycket rost tycker jag. En fin pv som stått där i tjugo år har blivit helt upprostad undertill och rostskydd, underedsspray, jag sprutat på andra maskiner verkar snabbt ta slut. Så hörde jag om faran med betonggolv men inte mer specifikt varfōr och hur. Därav trådfrågan.
Post Reply