vatten i dörrarna

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

vatten i dörrarna

Post by mlindblom »

Var ute och körde två dagar i ösregn förra helgen. Nu kluckar det gott i dörrarna så får dränera dom (dräneringshålen är fulla med rostskyddsmassa... jättebra). Får väl ta bort insidan av dörren och torka.

Hursomhelst, första gången jag blött ner bilen så mycket (står i garage) och första amazonen så nu till min fråga:

Vart brukar det annars läcka in och samla sig massa vatten? Bra att veta för framtiden så inte hela pärlan rostar ifrån mig inifrån =)

Antar att det rinner ner i ventilationsingången framför rutan? Kan de läcka in ner mot golvet och jävlas?

Hur är det med rutorna i bak (bilen är 2dörrars), läcker det ner där och lägger sig i karossen nånstans?


Tacksam för alla tips; nu ska jag ut och slanga ur dörrarna =)

/Marcus
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: vatten i dörrarna

Post by Hasse63 »

Finn två dräneringshål, ett fram och ett bak... Peta upp dom.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Re: vatten i dörrarna

Post by mlindblom »

Jovisst, hittade dom; längst ner två små nästan som ett veck i plåten bara ju. Petade lite med "vassa änden" på ett buntband och förde uppåt men ganska igenkleggat med kådaliknande rostskydd så droppar lite bara. men skvalpar inne i dörren... Tror inte man kan få ut allt den vägen som de är nu.

Hålen borde ju suttit längre upp efter plåten (tror de var så på 240?)

Några tips hur man ska få loss klädseln på dörren utan att riva sönder allt? Verkar ju va fastlimmad... :?

De kommer väl torka till slut som de är nu (står me öppna dörrar) men såhär kan man ju inte ha de. Får rensa lite i dräneringshålen uppifrån så måste ha bort klädseln hursomhelst...

Regnvattnet kom förresten från utflykt över alperna ner till Italien ihop me Schweiziska amazonklubben. Lite bilder därifrån:

http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... =8&t=11053
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: vatten i dörrarna

Post by granfot »

Klädseln är inte limmad (original) utan sitter med små clips. Om du tar en tunn skruvmejsel (eller något som är platt och snällt mot plåten) så kan du dra den längs med kanten på klädseln tills du hittar ett clips, då är det bara att bända lite försiktigt utåt tills den lossnar. Ta bort veven och handtaget först bara. Är lite osäker på hur det är med det svarta handtaget, om det måste skruvas bort först eller om det bara sitter i klädseln, men jag brukar plocka bort det i vilket fall som helst. Och plåten i ovankant av klädseln får du ta bort med. Sitter med fyra skruvar som du lätt hittar. :)

(Allt skrivet från minnet av den enda gången jag plockat bort klädseln, så har jag missat något så får du skylla på mitt dåliga minne. :) )
mlindblom
Posts: 28
Joined: Thu Oct 14, 2010 9:21 am
Location: Brugg, Schweiz

Re: vatten i dörrarna

Post by mlindblom »

Halloj
o-k, klädseln är borta (helvete att få bort klipset till handtag och vev ju =))

Problemet me vattnet är lite konstigare än jag trott. Trodde bara de var dräneringshålen som kleggat igen...

Men; någon fd ägare har fyllt upp hela undre "diket" längst ner i dörren med underredsmassa -> dräneringshålen ligger långt ner begravda och ett par cm vatten ligger i själva baljan.

Vet inte om det kan kallas underredsmassa förresten... sånt där kåda-liknande som aldrig torkar. Tror man värmer det och häller ner det i håligheter? Försökt ta en bild på det. Man ser inte så bra på bilden men det ligger ett par dl vatten där:

Image

Efter att ha petat lite:
Image


Någon som kan komma på nån vettig anledning att fylla upp me så mycke massa? vattnet kan ju aldrig komma ur! Lite undrande eftersom bilen är professionellt renoverad (man ser inte vad som är bytt, inga synliga svetsfogar, målarkladd eller dylikt) och så vitt jag kunnat se, efter att klängt och letat överallt, helt rostfri.

Någon annan som gjort likadant i dörrarna?

Konstruktören på volvo som designade dräneringshålen måste haft en dålig dag för övrigt... som gjort för att få till snabbt genomrostade dörrar ju =)

Tacksam för synpunkter innan jag petar bort allt klegg och dränerar...
Marcus
Volvo 121 Amazon 1970 B20
En röd tvådörrars sedan som bor nere i Schweiz och kämpar tappert uppför alpvägarna
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: vatten i dörrarna

Post by Blomquist »

Verkar ju lite overkill. Du efterfrågade ställen där vattnet kommer in, min erfarenhet är
att dåliga skraplister brukar ställa till det. Bra att trycka dit gläggor med sealer (karosserikit)
vid listclipsen till kromlisterna också.
210 -64, 223 -68
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: vatten i dörrarna

Post by A-masen »

Du frågade ungefär, om hur och varför någon proffesionell bilmek kunde täppa igen dräneringshålen?

Jag vet inte, men har en hypotes. Detta har vad jag förstår gjorts i Schweiz. Min teori är att man tänker inte lika i "Söderns länder" när det gäller rostskydd etc. etc. I alla fall inte för 40 - 50 år sedan.
Jag hade för längesedan en Pegeuot 404 av sent 60-tal. Den var inte det minsta någon vinterbil. Bagageluckan t.ex hade en gummilist som tätning mot karossplåten. Listen var limmad mot luckan, och karossplåten hade som en "hängränna" där listen skulle ligga emot. Det var ju bara det att i vårt nordiska klimat kunde det vara blötsnö, som naturligtvis rann ner i hängrännan. Därefter blev det väderomslag till minusgrader! Resultat: När jag öppnade bagageluckan satt listen fastfrusen kvar i rännan. :evil:
Värmen i bilen var närmast ett skämt. Den varmluft som var tänkt att blåsa ner på golvet, blåste ut ungefär i knähöjd på mig. Det var fortfarande is och snö på golvet även om det var ljummet i ansiktshöjd. Jag kan säkert komma på fler stolligheter om jag får tänka efter lite, men det tar vi en annan gång.

Jag tänker mig alltså att man har inte förstått vissa finesser och funktioner i konstruktioner och detaljer på din bil. Därför har man, av okunskap fyllt igen dräneringshålen i dina dörrsidor. Volvo Amazon är konstruerad i Norden, för nordiska förhållanden och klimat. Att den sedan är förflyttad till andra länder är ju roligt på sitt sätt, men man kanske inte alltid har förstått vilken genial konstruktion det är.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: vatten i dörrarna

Post by Rolf »

mlindblom wrote:

Konstruktören på volvo som designade dräneringshålen måste haft en dålig dag...

Tacksam för synpunkter innan jag petar bort allt klegg och dränerar...
Naa, ta du bort allt det där. Om det är oljebaserat är det nog OK att lamna en tunn hinna som rostskydd. Sen kommer ju dräneringshålen fungera som dom ska.

Det finns en platt tång som gör det mycket enkelt att ta bort vevklipsen.
Post Reply