Frontsmälld 61'a

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Frontsmälld 61'a

Post by Torbo »

Fantastisk! Dette blir som nytt!
En tanke: Jeg ville skåret ut litt av øvre innerskjerm, med baufil eller vinkelsliper, for kontrol lav rust, da disse "vangene" er svært rustutsatt. Den så litt bulketete ut og kanskje tynn?
Det kan være nok å bytte den øvre delen?
Det tar ikke mye tid. Og det er gjort på et øyeblikk og blette blikket ned igjen og puktsveise etterpå.

Eller ser jeg feil? og var den ventre rustfri, så du har 99,99% koll på sakene?
Uansett er det viktig å rustbeskytte 110% inni de vangene. Jeg byttet for ti år siden og den ene ble ikek godt nok beskyttet, så jeg måtte bytte et lite stykke.
stickan
Posts: 43
Joined: Sun Oct 09, 2011 9:02 pm
Location: Vara

Re: Frontsmälld 61'a

Post by stickan »

tack för alla snälla kommentarer, skoj att du hälsade på eiler.
stickan
Posts: 43
Joined: Sun Oct 09, 2011 9:02 pm
Location: Vara

Re: Frontsmälld 61'a

Post by stickan »

du menar att öppna ovansidan på balkar för att titta efter rost,
sen svetsa igen och efter detta spruta in rostskyddsmedel.
Korrekt?
stickan
Posts: 43
Joined: Sun Oct 09, 2011 9:02 pm
Location: Vara

Re: Frontsmälld 61'a

Post by stickan »

Image
Nu är kylarplåtarna fast svetsade och provmonterad kylarplåt.

Image
Nu är kylarplåtarna fast svetsade och provmonterad kylarplåt. Så här ser det ut rakt framifrån.

Image
Nu är den blästrad och grundmålad men det kom fram lite fula lagningar som jag ska rätta till innan den ska lackas.
Last edited by stickan on Sun Oct 28, 2012 4:42 pm, edited 1 time in total.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Frontsmälld 61'a

Post by Torbo »

stickan wrote:du menar att öppna ovansidan på balkar för att titta efter rost,
sen svetsa igen och efter detta spruta in rostskyddsmedel.
Korrekt?
Korrekt!
Jeg gjorde det og fant rust (rost) på øvre delen! Rart men sant. Så byttet jeg en platestimmel på ca. 6 cm x 40 cm...

Så fikk sjekket resten innvendig, og det var greit. et par timers jobb....
Last edited by Torbo on Wed Aug 29, 2012 8:24 am, edited 1 time in total.
stickan
Posts: 43
Joined: Sun Oct 09, 2011 9:02 pm
Location: Vara

Re: Frontsmälld 61'a

Post by stickan »

Låter som en bra ide för att kolla balkarnas skick om man ändå
plockat ner bilen.
Själv ska jag försöka tectylbehandla hela bilen så bra det bara
går och sen försöka undvika vinterväder
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Frontsmälld 61'a

Post by Torbo »

Dom balkarna er svært rustutsatt, så de var derfor jeg nevnte det. Selv byttet jeg for 15 år siden og hadde ikek rustbeskyttet godt nok, og så kom rusten på den øvre delen etter 14 år. Så det er bra du tenker på rustbeskytttelse.

Selv la jeg inn sinkstrimler i balkarna fra gamle takrenner (annoder) for å sikre ekstra.
På andre steder hvor jeg har limp på sinkplater er det 0 rust.

Veiene (i Norge) er verre en verst ang. salting. Jeg kan tenke meg at bilen ha det bedre i sjøvann enn konsentrert saltvann på veiene.

Men dette er vel sommerbil?
stickan
Posts: 43
Joined: Sun Oct 09, 2011 9:02 pm
Location: Vara

Re: Frontsmälld 61'a

Post by stickan »

lät intressant med zinkplattor som anoder som ska motverka rost.
aldrig hört talas om detta på bilar innan.
Själv ska jag undvika saltade vägar eftersom man gjort ett stort
jobb med bilen, och ingen anledning att förstöra mer än nödvändigt.
Kör man bara på sommaren och låter bilen stå i varmgarage på vintern
så håller nog en ordentlig renovering livstiden ut.
på vintern kan man lika gärna köra en saab.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Frontsmälld 61'a

Post by Torbo »

Heldig Amazon.
Min stod mye ute, og jeg "vet ikke om jeg tør å si det", men jeg brukte den om vinteren i fire-fem år! Det satte sine spor... (skammer meg!) - steinsrut og rustangrep rundt blinklysene og bakerst på kanalene.
Men på de stedene hvor jeg hadde sinkanoder var det rustfritt og fint, selv om det var på de mest rsututsatte stedene!
Aldri mer!
Det er verre enn å bade bilen i sjøvann! Det er faktisk sant, da saltkonstrasjoen er 10 ganger mer var våte saltede veier enn sjøvann!
Så i de siste årene har det vært somemrbil....

Som en kuriositet kan jeg nevne at at VW brukte sinkskiver på festeskruene på franskjermene på Golf I i flere år. Men det ble for dyrt. Det kostet jo 5 kroner per bil og så solgte de 6,8 millioner biler og derved tapte de 34 millioner kroner i produksjonstiden.
Så måtte de finne på annen rustbeskyttelse, som epoxy, tett kitt og voks. Men det fungerte det også....
Caltex
Posts: 297
Joined: Sat Jan 31, 2004 10:33 pm
Location: Skellefteå

Re: Frontsmälld 61'a

Post by Caltex »

Hej, fint jobb du gör med bilen, bra gjort att rädda den! :D
Jag har en bil som är i behov av en liknande operation, så jag tänkte vara lite ofin och
fråga vad det kostade att rikta upp bilen i riktbänken?
Om du vill svara, men inte göra det här så kan du pm:a mig
Nuvarande Amazoninnehav: 57x2, 58 sport, 59x2, 60, 61, 66
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Frontsmälld 61'a

Post by Gunnar »

Torbo wrote:Heldig Amazon.
Min stod mye ute, og jeg "vet ikke om jeg tør å si det", men jeg brukte den om vinteren i fire-fem år! Det satte sine spor... (skammer meg!) - steinsrut og rustangrep rundt blinklysene og bakerst på kanalene.
Men på de stedene hvor jeg hadde sinkanoder var det rustfritt og fint, selv om det var på de mest rsututsatte stedene!
Aldri mer!
Det er verre enn å bade bilen i sjøvann! Det er faktisk sant, da saltkonstrasjoen er 10 ganger mer var våte saltede veier enn sjøvann!
Så i de siste årene har det vært somemrbil....

Som en kuriositet kan jeg nevne at at VW brukte sinkskiver på festeskruene på franskjermene på Golf I i flere år. Men det ble for dyrt. Det kostet jo 5 kroner per bil og så solgte de 6,8 millioner biler og derved tapte de 34 millioner kroner i produksjonstiden.
Så måtte de finne på annen rustbeskyttelse, som epoxy, tett kitt og voks. Men det fungerte det også....
Trevligt att se att någon annan också använt zinkplåt för att förebygga rost, en nödvändighet för att kunna hantera effekten av vägsalt vid vinterkörning. I kommunen där jag bor strödde dåvarande Vägverket för ett par år sen ut 12 kilo vägsalt per meter väg under en normal vinter. Det krävs ingen större fantasi för att räkna ut vad den ställer till med i naturen och med bilar.

Jag har kört min Amazon som daglig bruksbil mellan 1984 och 2008, då jag till slut gav med mig och skaffade en bättre begagnad 244 för vinterbruk.

Sen 1984 har jag haft för vana att lägga ett 0,5mm zinkbleck mellan plåtdetaljer på speciellt utsatta ställen, t.ex. mellan de främre bärjärnen till kofångaren och sidobalkarna, eller mellan de bärjärn som håller de främre stänklapparna och sidobalkarna. En billig men förvånansvärt effektiv lösning. Man måste dock tänka på att zinken måste läggas så att den får en god elektrisk kontakt mellan de plåtar den skall skydda; de får med andra ord inte vara målade eller försedda med rostskyddsfärg direkt mot zinkplåten. Man måste också tänka på att zinken är en offeranod, d.v.s. den försvinner efter ett antal år. Att lägga zinkplåt mellan metalldelar som sällan eller aldrig tas isär är därför ingen god ide.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Frontsmälld 61'a

Post by Pälle »

Nu har jag "hittat" din bil Stickan :D Fantastiskt jobb som gjorts på denna! Hoppas de nya blinkersarna kommer på plats i sommar redan :D
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply