Ny på forumet, Påkörd..

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
koppartaket
Posts: 1
Joined: Fri Oct 21, 2011 8:08 am

Ny på forumet, Påkörd..

Post by koppartaket »

Hej! helt ny rekryt på detta tokfina forum trots att jag ägt min amazon i över 10 år, köpte den som min förstabil när jag var 16 bast, nu till det riktigt tråkiga. Igår blev jag påbackad på gårdsplanen vid mitt garage av en bekant (olyckor händer ju lätt) och han träffade mellan vänster bakhjul och dörren (2 dörrars) sitter på jobbet just nu i kafferasten men ska försöka lägga ut bild på skadan i kväll, bilen är nästan rostfri, dock skabbig i lacken men vill ju inte att den ska bli inlöst, någon som vet hur jag ska göra??
det verkar som om B-stolpen har Flyttat på sig nån millimeter för dörren går något trögare att stänga än förut..
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Ny på forumet, Påkörd..

Post by Dieseltroll »

Hej och välkommen till forumet. Tråkigt att höra om skadan :(

När jag tecknade försäkring på min amazon senast frågade jag dom uttryckligen vad som skulle hända med bilen ifall det hände nått sånt här. Och svaret jag fick (taget ur minnet 9 månader senare) var att du alltid kan välja att själv laga en skada, och dom betalar bara ut så mycket som skulle kostat att fixa det hos en verkstad, och allt över det får du ta ur egen ficka. dvs bara för att dom inte tycker att det är värt att laga nått betyder inte det att den måste gå till skrot.

Det lättaste för att få svar måste väl vara att ringa till försäkringsbolaget?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Gunnar S
Posts: 86
Joined: Sun Oct 10, 2010 11:42 pm
Location: Höga kusten

Re: Ny på forumet, Påkörd..

Post by Gunnar S »

Rent tekniskt går det mesta att laga, såvida inte bilen är totalt kvaddad och
inslagen och krokig ända till kardantunneln.

Vid kontakter med försäkringsbolag är det bra om man har lite skinn på näsan.
Har du en entusiastförsäkring är det nog inga större problem - de ser till bilens
affektionsvärde och ersätter skadan på ett sätt som gör alla inblandade nöjda.
Det kan vara annat ljud i källan när det handlar om försäkringsbolag med en mer
praktisk inställning till bilar och även till sina kunder.

Som jämförelse kan jag nämna att min salig far råkade köra in i en grusbil med sin
gamla 242:a. (i styrfart) Enligt bolaget var bilen för gammal och inte värd att kosta på.
Jag tog kontakt med försäkringsbolaget och lyckades borsta upp mig så pass att
pappa fick 5-6000 + behålla skrotet.

Sen kunde jag åka till huvudlagret och plocka ut vänster framskärm, frontplåt, huv,
lykta, blinkers och kofångare. Ramen hade klarat sig, det hade jag konstaterat redan
inledningsvis, i annat fall hade jag inte "bråkat" med "Volvia" om det hela.

Så med lite skinn på näsan & planering så kommer detta att gå bra!!

Kör hårt!
:)
Pappa hade en röd 122 S & fullgasrytet ur dubbla SU var min första musikupplevelse
Post Reply