Speciellt spackel på karosseritenn??

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Speciellt spackel på karosseritenn??

Post by Mackansglt »

Skall snart dra igång svetsen för massa rostlagning i bak på amazonen. Har roat och övat mig lite med att laga ena framskärmen. Skar bort nedre hörnan mot fronten vid framblinkersen och svetsade dit en ny bit från en annan skärm. Har nu tennspacklat detta mha. kompisen. Nu är det dax för finspackling. Skall man ha något speciellt spackel på karosseritenn?
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Speciellt spackel på karosseritenn??

Post by Blomquist »

Nej, det fungerar med vanligt. Thinnertvättning innan spackling kan dock rekommenderas.
210 -64, 223 -68
Dave_norrkoping
Posts: 326
Joined: Mon Apr 04, 2011 8:25 pm
Location: Norrköping östergötland

Re: Speciellt spackel på karosseritenn??

Post by Dave_norrkoping »

Mackansglt wrote:Skall snart dra igång svetsen för massa rostlagning i bak på amazonen. Har roat och övat mig lite med att laga ena framskärmen. Skar bort nedre hörnan mot fronten vid framblinkersen och svetsade dit en ny bit från en annan skärm. Har nu tennspacklat detta mha. kompisen. Nu är det dax för finspackling. Skall man ha något speciellt spackel på karosseritenn?

har du bara använt rätt sorts tenn (karosseritenn brukar vara stänger runt 1/2 kilo) då är det inga problem att spackla med vanligt finspackel ovanför . rekomenderar dock att lägga en epoxy grund innan spacklingen då spackel brukar dra åt sig fukt och då ökar risken för rost, dock så är det skilda åsikter om spackling på grund eller ren plåt . detta är enbart vad jag skulle gjort :)

// David
Projekt volvo amazon -64 4dr automat
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Speciellt spackel på karosseritenn??

Post by Mackansglt »

Dave_norrkoping wrote:
Mackansglt wrote:Skall snart dra igång svetsen för massa rostlagning i bak på amazonen. Har roat och övat mig lite med att laga ena framskärmen. Skar bort nedre hörnan mot fronten vid framblinkersen och svetsade dit en ny bit från en annan skärm. Har nu tennspacklat detta mha. kompisen. Nu är det dax för finspackling. Skall man ha något speciellt spackel på karosseritenn?

har du bara använt rätt sorts tenn (karosseritenn brukar vara stänger runt 1/2 kilo) då är det inga problem att spackla med vanligt finspackel ovanför . rekomenderar dock att lägga en epoxy grund innan spacklingen då spackel brukar dra åt sig fukt och då ökar risken för rost, dock så är det skilda åsikter om spackling på grund eller ren plåt . detta är enbart vad jag skulle gjort :)

// David
Japp, har kört med riktigt karosseritenn. Tackar för svaren. Får se om jag lägger på epoxi grund. Någon som har använt Bilt...s epoxi grund? Är ju klart billigare en dom andra.
Jag har följt din tråd David och är klart imponerad över vilket jobb du lägger ner och hur bra det blir.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Post Reply