Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Post by kombikummu »

Skulle det inte vara bra att få lite input genom att ta del av vad andra använder för material när det gäller plåtreparations-kemin?
Jag själv är osäker på vilka produkter jag skall använda många gånger, jag misstänker att detta inte är självklarheter för många andra heller. Det är ju en djungel därute! (vad är en etsprimer? epoxyprimer?)
Visst hittar man en del tips om man söker en stund här på forumet, med det skulle vara gôtt att samla infon på ETT ställe!
En samling konkreta tips, omdömen/recention helt enkelt! Hoppas expertisen vill dela med sig! Det skall självfallet inte vara någon reklam, utan en kamratlig konsumentvägledning!

Vad som efterfrågas är alltså:

Vad använder du för: Primer, slipgrund, grundfärg, spackel, sealer(?), body och lacker? Var får man tag i prylarna? Märke? och vad stod det på prislappen?
Hur funkar produkten? Finns det någon produkt du avråder från?
ok, jag börjar




Själv har jag använt: Mipa 2K primer CF
minns tyvärr inte inköpsstället, men den kostade typ 200 kr för en liter med härdare. Den är avsedd att sprutas, men jag har bara penslat den. Lite svårjobbat då. Hållit rosten borta än så länge, ca 5 år.

Biltemaprimer inte bra. rosten lockades dit snabbare än av plåtrent. (innehåller förmodligen gällen geturin och bromsvätska)
billig dock.

Plasticpadding finspackel. har vid något tillfälle släppt från underlaget.

Hammarlack :oops: ajabaja tydligen. på bärarmar, bakaxel osv. Ingen rost, mipaprimern under.

Lack, Multona bättringsfärg på sprayburk. Typ 100 kr på mekonomen. Inte jättelätt att få snyggt (kan till stor del tillskrivas underarbetet och klanten som höll i burken) Denna lack har blivit matt och trist ganska snabbt.

Volvos bättringsfärg på sprayburk, bilia, typ 200 kr. Denna färg fick ingen ärlig chans pga mindre bra underarbete (biltema primer osv)
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Post by Dieseltroll »

kombikummu wrote: ...men det skulle vara gôtt att samla infon på ETT ställe!
En samling konkreta tips, omdömen/recention helt enkelt! Hoppas expertisen vill dela med sig!
Jättebra initiativ! Har länge tänkt att jag skulle dra i gång nått liknande, men nu hann du före :D Självklart hoppas jag att fler delar med sig så att vi kan få våra amazoner att leva så länge som möjligt!
kombikummu wrote: Vad använder du för: Primer, slipgrund, grundfärg, spackel, sealer(?), body och lacker? Var får man tag i prylarna? Märke? och vad stod det på prislappen?
Detta använder jag:
Primer: Hagmans CA primer, (den gula) Är verkligen jättenöjd! köper den på mekonomen 260:-/l
Hagmans Rostskydd grund, på saker som ska penslas, typ inne i balkar och liknande, Jula 250:-/l
Prytlar som utsätts för värme (generator, startmotor osv) behandlas med Hagmans zinkprimer

Överallt där det blir dubbelplåt penslar jag först med Volvos svetsprimer, kostar en liten slant men en burk räcker ju precis hur länge som helst!

Spackel:
Biltemas (!) 2K spackel, har än så länge bara sett en släppning med detta spackel och har inte haft tid att utröna ifall det beror på spacklet eller underarbetet...

Lack:
Köper all min lack av en grossist inne i malmö (Pyrmo-produkter). Dom blandar till Octoral-lack i precis vilken kulör man vill medan man väntar. ~600SEK/l inkl. härdare.

Vill passa på att varna alla för Corrostabils Underredsmassa, den är så lättflytande att det är fullständigt omöjligt att pensla ut utan att det kommer lika mycket på dig som på bilen! Här föredrar jag faktist också Hagmans (förvånande, va? :lol: )

Hoppas fler delar med sig!

// M

ps
kombikummu wrote: Hammarlack :oops: ajabaja tydligen.
Enda problemet med Hammalack är att det innehåller Silicon och således ej kan övermålas. Som rostskydd tycker jag det funkar jättebra, har hållt rosten borta från min bakaxel i lite mer än två år nu...

ds
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Post by granfot »

Jag kan inte bidra med så mycket, men förslaget är skitbra.

De produkter jag använder är CRC's Kallgalv (Zinkspray), Biltemas Epoxy-primer och Multonas sprayfärg... Plus Hagmans Halvblank sprayfärg på nedre halvan av bilen. (Tidigare ägare har rollat den mattsvart, så där jag lagar eller fixar blir det halvblank svart, färgen ser bra ut iallafall.)

Om det här är bra eller inte vet jag inte, men det har fungerat för mig.
kombikummu
Posts: 102
Joined: Mon Jun 07, 2004 9:26 am

Re: Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Post by kombikummu »

Granfot, är det denna du menar?
http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier ... mer-30623/

man har ju lite fördomar när det gäller biltemagrejor, men funkar den bra är den ju riktigt prisvärd!
#5475
hgv-68, ökenfärg(kod97)
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Post by granfot »

Exakt den är det, och det är ATS här på forumet som rekommenderat den istället för dyrare varianter. :) Ska se om jag kan hitta inläggen om det.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Post by granfot »

Det tog en stund att hitta det.
ATS wrote:Epoxiprimern kommer ifrån Hagmans, den så kallade CA-primern. Gul till färgen.
Har även på sistone provat Biltemas (ja-ja, jag vet) epoxiprimer. Vit till färgen.
Denna är jag mycket nöjd med.
I mitt tycke i stort sett likvärdig Hagmans, men till under halva priset.
Säkert många som kommer att tycka annorlunda, men detta är mina synpunkter o erfarenheter !!!
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Post by RD 350 »

Använder alltid volvos svetsprimer, har gjort detta i mer än tjugo år yrkesmässigt och det funkar kanon! Att tänka på är att det inte är en "grundfärg" som går att tex kitta på. Då får man först tvätta bort det som kommit utanför skarven och grunda som vanligt. Som rostskyddsmedel använder jag Dinitrols sortiment, särskilt ml.en är bra, är det en ädre bil blandar jag i lite motorolja (inte spillolja!). Beträffande olika lacker gäller det att få grejor som passar ihop med varandra, ska man lämna in bilen till en lackerare är grundtippset att alltid rådgöra med denna först så man använder samma grejor.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Post by Henrik Landin »

Trevlig tråd, är nog många som är intresserade av tips ang detta, inte minst jag själv.

Har kört med plastic paddings produkter tidigare, började med de sämsta, PP100, du kan lika gärna smeta på väggspackel på bilen! snacka om skit, Ultima var väll, ja, de dög i brist på annat, sen köpte jag en 1200g burk från Berner, det är samma spackel som Wurth säljer, bara annan etikett, sa Bernerförsäljaren iaf, mycket billigare än Plastic paddings brukar, och OJ så bra de är, finns ju såklart ännu bättre, Standox osv är ju riktigt bra spackel.

Någon som har pris på volvos svetsprimer?
Administratör
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Post by QV »

Har hagmans CA på min bil.
Skall läggas tunt, är ett skit och slipa om man lägger tjock, vilket man alltså inte skall göra.

/Janne

Hur jag nu kan veta att det är skit att slipa ett tjockt lager med CA :oops:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Post by Jugge-1960 »

Henrik Landin wrote:Någon som har pris på volvos svetsprimer?
Jag köpte en burk svetsprimer 1161816 för ett år sedan och fick betala 325 kronor hos Volvo.
Dyrt men bra och väldigt drygt, räcker länge.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Post by Henrik Landin »

Jugge-1960 wrote:
Henrik Landin wrote:Någon som har pris på volvos svetsprimer?
Jag köpte en burk svetsprimer 1161816 för ett år sedan och fick betala 325 kronor hos Volvo.
Dyrt men bra och väldigt drygt, räcker länge.

//Jörgen
Okej, hur stor burk är det?
Administratör
User avatar
Jugge-1960
Posts: 110
Joined: Wed Mar 09, 2011 4:35 pm
Location: Västervik

Re: Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Post by Jugge-1960 »

Henrik Landin wrote:Jugge-1960 skrev:
Henrik Landin skrev:
Någon som har pris på volvos svetsprimer?


Jag köpte en burk svetsprimer 1161816 för ett år sedan och fick betala 325 kronor hos Volvo.
Dyrt men bra och väldigt drygt, räcker länge.

//Jörgen


Okej, hur stor burk är det?
250ml, det borde jag ha skrivit med priset...
Men så är det.

//Jörgen
Medlem 653 i Svenska Volvo Amazonklubben
Amazon -60 Sport, reparatör av Ester, Ljusgrön 66:a, förvaltare av orörd herrgårdsvagn 66.
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Post by Henrik Landin »

Tack för svaret :) Då vet jag när jag ska ha till kombin
Administratör
RD 350
Posts: 53
Joined: Fri Jun 19, 2009 11:43 am
Location: Hörby

Re: Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Post by RD 350 »

Beträffande svetsprimern så använder jag den som jag tidigare skrev i yrket som bilplåtslagare dagligen mer eller mindre och gör väl av med ca en burk (kanske två) om året så den är väldigt dryg! Ett tips är att lägga i några m6 muttrar i burken så är den lättare att blanda när man skakar den, detta är noga att göra annars blir det bara tjock gegga i slutet. Är man noga med att skruva på korken genast så håller den i flera år för "hemmabruk"
Henrik Landin
Posts: 197
Joined: Mon Feb 06, 2012 6:12 pm
Location: Vilhelmina

Re: Kan vi inte dela med oss? Primer, grund, lack osv...

Post by Henrik Landin »

Oj, ja då är den väldigt dryg, blir inhandla en sån burk då :)
Administratör
Post Reply