Svetshjälp bit för bit

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Svetshjälp bit för bit

Post by knilsknilsson »

Hej tänkte lägga ut frågor här om hur de olika delarna jag ska fixa ska svetsas. :)
Vi börjar med höger framskärmsbalk, en helt ny balk ska på plats.
Ska den helsvetsas eller punktsvetsas?
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by sotarn »

Bilder på balken o bilen hade varit allra bäst för att sen kunna ge korrekt råd :D .
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by knilsknilsson »

Så här ser det ut där balken ska sättas dit.
Image

Balken är en hel framskärmsbalk från VP-autoparts.
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by Dieseltroll »

Så här hade jag gjort. Påstår inte att det är rätt sätt, det är ett sätt att göra det på:

1. Svetsa fast torpedsidan, för den ska sitta under framskärmsbalken :D

2. slipa bort all gammal färg och underredsmassa, minst 5 cm från skarven.

3. pensla på Volvos svetsprimer där det blir dubbel plåt.

4. hålla fast framskärmen, antingen med ett par borrade hål och bultar, montageskruv eller om du har nån svetstång som kan hålla den på plats.

5. kolla så skärmen stämmer med dörr, front och huv.

6. justera vid behov

7. Svetsa fast den. Den ska ligga under innerskärmen och utanpå torpedsidan. Jag hade punktsvetsat i de hålen som är borrade i plåten. Ev behöver man borra fler hål för att få rätt avstånd mellan svetspunkterna, jag brukar sikta på 30-40 mm. Mot A-stolpen kan man behöva borra egna hål. Se till att plåtarna verkligen ligger mot varandra hela vägen, annars kommer det samlas massor med skit i springan som bildas. Man kan behöva ta en hammare och mothåll och slå ihop dom lite :wink:

Ett alternativ är att hålla plåtarna på plats och sedan såga igenom dubbelplåten med ex. bågfil. Man slipper då dubbelplåten helt, men man inte får ett utseende helt likt originalet

Glöm inte täta svetsskarvarna med karroserikitt innan lack och rostskydda de nya balkarna.

Hojta till ifall vi ska förklara mera utförligt!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by knilsknilsson »

Stort tack för det svaret! :D
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by Blomquist »

Ett tillägg: torpedsidan och den balk som man kan köpa som ekonomiplåt
innehåller samma plåt delvis, alltså överlappande.
Du skär därmed lämpligen bort denna del från antingen torpedsidan eller balken.
Så som det ser ut på din bild, kanske det klarar sig med att klippa till en plåtbit till torpedsidan
av vanlig plåt och knacka till och därmed spara en slant.

Helsvets eller punkt är väl lite som man känner för, men besiktningsmässigt så klarar
det sig med täta punkter.
210 -64, 223 -68
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by knilsknilsson »

Hur ska jag göra i det här hörnet? Ska plåten ligga så här?
Image

Eller så här?
Image

Här blir en glipa, hur gör jag?
Image

Ingen som kan har bilder på hur det ska se ut?
Tack på förhand! :)
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by QV »

Angående hur biten skall liga så är det "inte av intresse" utan det är skärmbalkens plasering som är intressant. Kommer den fel så sitter skärm/huv knasigt och då blir det aldrig bra.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nalletill1000
Posts: 239
Joined: Sat Apr 15, 2006 12:45 am
Location: Slidell, Louisiana, U.S.A.
Contact:

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by Nalletill1000 »

Inte for att kritisera dig personligen for det ar nagot som jag set att manga gor, men varfor kapas det alltid sa mycket plat ut overallt, samtidigt? Jag ser det hela tiden och det kommer att forsvara med passformen nar allt ska val ihop. Tag en bit i taget istallet nar ni jobbar med det for att underlatta med passform. I ovrigt sa anser jag att det ar skarminfastningarna som det kapas ur for mycket av, i stallet for att forsoka spara sa mycket som mojligt av original platen, vilket i sig underlattar nar skarmarna sedan ska passas in. Bara en tanke.
You can't fix stoopid. There is no medicine, surgery, or class you can take to fix it. _Stoopid_is_forever_ (Ron White in blue collar tour)
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by knilsknilsson »

jag skulle nog inte tagit bort så mycket men gjort är gjort, jag undrar bara hur jag ska göra nu? :)
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by knilsknilsson »

Svetsade dit torpedplåten idag och passade in skärmbalken, det ser ut att bli ganska bra :)
Är amatör med svetsen så det kanske inte är de finaste fogarna :wink:
Image
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
jaka
Posts: 69
Joined: Sun Aug 03, 2008 10:07 pm

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by jaka »

Hej!
Ser bra ut! Jag skulle (ska göra) gjort precis som du (Gjorde så för 25 år sedan ialla fall när jag först gången bytte framvagnsbalkar)! Håller på att renovera min ungoms Amazon igen efter 35 år. Den här gången blir det helrenovering så de gamla balkarna ska väck!
Jag skulle sätta framvagnsbalken som på översta bilden och sedan fylla ut med plåt där så fodras, men det viktigaste är som redan sagts att skärmen hamnar rätt iförhållande till front, dörr och motorhuv.
MIG eller TIG svets??
sotarn
Posts: 212
Joined: Wed Jan 07, 2009 6:00 pm

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by sotarn »

Tittade lite på dina bilder o bara undrar om plåten du satt på dörrstolpen sitter lite för långt ut? Kan ju va en synvilla bara men har du testat att provmontera höger framskärm,kan finnas risk för att den tar i plåten som är fäst i dörrstolpen. Trevligt arbete föresten du gjort :D . Tumme upp.
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by knilsknilsson »

jaka wrote:Hej!
Ser bra ut! Jag skulle (ska göra) gjort precis som du (Gjorde så för 25 år sedan ialla fall när jag först gången bytte framvagnsbalkar)! Håller på att renovera min ungoms Amazon igen efter 35 år. Den här gången blir det helrenovering så de gamla balkarna ska väck!
Jag skulle sätta framvagnsbalken som på översta bilden och sedan fylla ut med plåt där så fodras, men det viktigaste är som redan sagts att skärmen hamnar rätt iförhållande till front, dörr och motorhuv.
MIG eller TIG svets??
Tack så mycket! :) Roligt att du håller på med din ungdoms-Amazon :D Tack för svaret det blir som du skriver att fylla ut med plåt där det behövs.

MIG utan skyddsgas :oops:
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
knilsknilsson
Posts: 34
Joined: Sun Oct 30, 2011 3:45 pm
Location: Oskarshamn
Contact:

Re: Svetshjälp bit för bit

Post by knilsknilsson »

sotarn wrote:Tittade lite på dina bilder o bara undrar om plåten du satt på dörrstolpen sitter lite för långt ut? Kan ju va en synvilla bara men har du testat att provmontera höger framskärm,kan finnas risk för att den tar i plåten som är fäst i dörrstolpen. Trevligt arbete föresten du gjort :D . Tumme upp.
Tack för kommentaren och att du gillar vad jag gör :D
Jag har provmonterat och det är inga problem med att få dit skärmen, men jag ska dubbelkolla ändå så jag inte gör bort mig :wink:
En veteranmopedintresserad 18 åring som har Amazon som förstabil
Post Reply