Prydnadslist Vindruta.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Prydnadslist Vindruta.

Post by Gusten-37 »

Vilket sätt är lättast att sätta dit prydnadslisten på.montera på gummilist och ruta på bilen och sedan försöka sätta på listen, eller sätta på prydnadslisten på lös gummilist först.
Hur gör man lättast för att få på listen har satt på den på lös list men det är ju svårt, vad använder man för hjälpmedel ?
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Prydnadslist Vindruta.

Post by QV »

Fram så behöver man inte ta bort listen från bilen.
Jag använde 1,5mm2 FK som "snöre"
såpavatten på duschflaska
Handkraft.

Finns bilder i min tråd, gjorde det i år på min bil.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Prydnadslist Vindruta.

Post by granfot »

Jag försökte montera listen innan jag monterade rutan på bilen, men fick ge upp efter fler svordomar än tillgängliga öl, så jag monterade rutan på bilen och körde så i ett halvår innan jag fick tummen ur. Sen gick det ganska enkelt att få dit listen med QV's metod. _Mycket_ såpavatten och en skapligt tjock kabel. (Och senare en gummiklubba för att fixa till listen lite i efterhand. Detta resulterade i en liten spricka i rutan, men det kan jag leva med.)
kim
Posts: 158
Joined: Wed Dec 17, 2008 9:48 pm

Re: Prydnadslist Vindruta.

Post by kim »

Nu har jag äntligen fått ditt listerna på framrutan. Vilket helvete :evil: det var, många timmar och försök gick det. läste vekstadssidor
samt jannes tråd om och om igen. Tack för bilder osv ovärdelig hjälp. Kom på till slut att riktningen på listen var avgörande speciellt i hörnorna.
Samt att 2,5 k elkabel gick lite bättre än 1,5
Kim
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Prydnadslist Vindruta.

Post by QV »

Som bergsklättrare är jag rätt stark i fingertopparna. Möjligt att det hjälper till.
Någon klubba för att få listen i "rätt" läge har jag inte behövt.

/Janne

Man får ta i när listen skall in i spåret.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply