Kan man spola ur tanken på plats?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
logen
Posts: 26
Joined: Tue Jan 10, 2012 8:59 pm

Kan man spola ur tanken på plats?

Post by logen »

Hej, jag ska snart pröva starta upp en Amazon 61a som jag renoverat motorn på men jag misstänker att det är en hel del "skit" i tanken men jag tycker det verkar vara en plugg under tanken. Om det stämmer för det väl ni här, isf kan jag försöka öppna den och försöka skölja ur tanken? Ska man ta vatten,diesel eller bensin eller nåt annat? Hur ska man låta en nyrenoverad motor gå första gången?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Kan man spola ur tanken på plats?

Post by Blomquist »

Hej, det sitter mycket riktigt en bottenplugg i tanken. Jag tror tyvärr inte det är nog med denna.
Skit och rostflagor sitter förmodligen lite överallt och då är det nog säkrast att demontera tanken
för att kunna skaka den ordentligt med en näve grus i.

Bensinfilter sätter man helst på trycksidan. Tycker jag i alla fall, och då hamnar det en del krafs i pumpen.

Lycka till med starten!
210 -64, 223 -68
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kan man spola ur tanken på plats?

Post by A-masen »

Förmodligen går det bra att skölja ur tanken med E85. Det bildas hartsbeläggningar av gammal bensin, men etanol löser upp den här hartsen. Men som sagt. är det rost mm, så gäller mekanisk bearbetning. En kedja av lagom storlek torde också göra nytta.
logen
Posts: 26
Joined: Tue Jan 10, 2012 8:59 pm

Re: Kan man spola ur tanken på plats?

Post by logen »

Ok, tack för svar. Sitter det förresten någon sorts backventil på bränsleröret eller kan man försöka blåsa med tryckluft bak mot tanken så man ser (hör) om det är öppet?
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Kan man spola ur tanken på plats?

Post by Blomquist »

Hej igen, nej backventil finns inte.
210 -64, 223 -68
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Kan man spola ur tanken på plats?

Post by Dieseltroll »

logen wrote:...en Amazon 61a som jag renoverat motorn på...
Och vart är bilderna? :(
logen wrote:Hur ska man låta en nyrenoverad motor gå första gången?
Antar att du undrar över hur motorn borde köras in? Jag ska försöka dra en snabbversion av hur jag gjorde (och uppenbarligen fungerade det bra eftersom motorn inte skurit än :lol: )

Grundinställ tändning och förgasare. Ny, fräsch bensin i tanken och en frisk bensinpump är ett krav.
Fyll även flottörhuset på förgasaren för att vara säker på att motorn startar så fort som möjligt.

Om du bytt kam + lyftare: -> Starta motorn och dra omedelbart upp den till 1800 rpm (använd förgasarens tomgångsskruv), och låt den stå så i 20 min. Det är helt normalt att motorn blir varmare än vanligt här, eftersom alla ytor ska slita in sig mot varandra så bildas mer friktion och därigenom mera värme. Medans den står här passar du på att finjustera både fugge och tändning, så är det gjort :wink: Sedan bytte jag olja och filter för att få ut allt skit som ev. blivit kvar i motorn sedan renoveringen. Egentligen är det överkurs men men...

Efter att motorn svalnat lite så efterdrog jag toppen och kontrollerade/justerade ventilspelet. Sedan är det bara att ut och åka, ca 150 mil normal körning innan motorn är inkörd. Viktigt att tänka på här är att inte "segdra" dvs hellre för högt varv än för lågt... Allra bäst blir det om man tar det i en enda långkörning

Om du inte bytt kammen, utan bara bytt kolvringar och packningar så är det bara att starta upp och ge sig ut och köra, efterdra toppen efter 50 mil kanske... I övrigt ska man tänka på samma saker under den första tidens körning...

Hoppas det klarnade lite, och har du fler frågor så bara hojta till!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Post Reply