Kupéluftutsläpp

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Kupéluftutsläpp

Post by gudu »

Det har synts lite bilder på luftutsläpp från kupén på bakskärmarna. Det låter intressant tycker jag och någon mer, tror jag. Ni som har sådana, skulle inte ni kunna posta lite bilder och beskrivningar?
När kom de om de kom in i produktionen?

Kuriosa:
Mercedes kom med sådana utsläpp på fenmersornas c-stolpe när de gick från 190 till 200 modellerna 1967.
Min golf1 cab hade utsläpp i dörrklädselns nerkant och galonbitar satt som backventil.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Kupéluftutsläpp

Post by A-masen »

På Amazon har dom mig veterligt aldrig funnits. Dom kom på Volvo 140-serien, på kupémodellerna under bakrutan i ett antal hål och på combin, dom här fyrkantiga gallren, ungefär på motsvarande plats som syns på xorox 88's bilder.
Jag vet inte om dom var med från början på 140, men på -72 fanns dom.

Ett tillägg: För längesedan sålde Biltema backventiler för den som kände sig lockad att själv installera ett sådant luftutsläpp. Men ganska snart hade ju alla nyproducerade bilar det här från fabrik, så intresset försvann väl? Det var i alla fall någon "ping-pongboll-liknande" historia som hade en väldigt lätt fjäder att hålla stängt när det inte var övertryck i bilen.
Jag såg dom bara på bild och läste om dom, så jag vet inte om dom fungerade som det var tänkt.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Kupéluftutsläpp

Post by Arne »

[quote="A-masen"]På Amazon har dom mig veterligt aldrig funnits. Dom kom på Volvo 140-serien, på kupémodellerna under bakrutan i ett antal hål och på combin, dom här fyrkantiga gallren, ungefär på motsvarande plats som syns på xorox 88's bilder.
Jag vet inte om dom var med från början på 140, men på -72 fanns dom.

1970 kom luftutsläppen på 140 serien.
AVG
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Kupéluftutsläpp

Post by gudu »

Det är svårt att hitta på skrotad amazon med andra ord.

Min tanke var annars att det skulle gå att sätta dit någon sorts utsug i samband med rostlagning av någon balja men man vet ju inte om den hamnar på ett ställe med undertryck eller övertryck.

En annan fördel är att det ventilerade hålrummet torkar snabbt.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Kupéluftutsläpp

Post by Torbo »

Hittil har jeg hatt lokket i bunn av hjulbrønnen åpen og lagt en liten ristunder hjulet. DEt har fungert, me nom jeg skulle gjort noen mer, noe som kan være aktuelt, kan det være å lage riller på linje med ventiler på kjeller på hus, på innsiden av brønnen. Her kan det ikke komme vann inn og luften kommer ut og samtidig gir det lufting i bagasjerommet.
Kanskje du ha noe liknende i skottet framme i snekka (båten)?
Image

Ellers kan du sette inn en PC-vifte som kan surre og gå mens du er på stranda, og så er det ikke 80 grader i bilen når du kommer tilbake fra en båttur...
Så kan du selv regne ut hvor mye strøm den tar og hvor mye den tar av batteriet., slik at du får start etter neon timer?
Har dette på min campingbil og det fungerer til en viss grad, men effekten er ikke så stor.
Men tempen går ned med ca. 10-20 grader....
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Kupéluftutsläpp

Post by gudu »

Tursamt är att bilen är vit. Det gör faktiskt mycket jämfört med en mörk bil.

Men öppnar jag ventilationsrutorna blir det lite avgaslukt, otätt någonstans bak och så låter det en del. Åldersdöv som jag är stör det inte mig, men barna påpekade oljudet och då kom jag ihåg att det var ett besvärande ljud även när jag var liten.

Snekkan har inga sådana ventiler i ruffarna. Har funderat på det men låtit det vara som de senaste femtio åren. Snart skall väl FM-motorn få nya avgasventiler.

Något liknande innanför "ankstjärten" till vänster kanke vore något. Bara det inte blir insug.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Kupéluftutsläpp

Post by Torbo »

Jeg må legge til at fläkten må stå på halv styrke for å få tilstrekkelig sirkulasjon i bilen, som du er inne på, da ellers eksos kan trekke inn å spalter i bakstussen, da det er overtrykk langs sidene og bak bilen.
Så hensikten med sideutluftingen på bakvinduene virker trolig ikke etter sin hensikt, i alle fall ikke når fläkten er slått av...?

Men på våte høstkvelder med regn og tåke, har Amazonen (min) lett for å dugge på vinduene, noen jeg mistenker manglende utlufting bak for.
Så mitt triks er å bluke en klut fuktet med diskmedel slik at det sitter en mikroskopisk film på innsiden og da kommer ikke duggen... - heter det dugg? (fukitghet på vinduene)?

Vell vell jeg liker å eksperimentere, men for tiden ikke med FM-motorer. De lærte jeg ført å kjenne på 60-tallet da jeg jobbet på bil- og båtverksted, hvor gamle karen (faren til sjefen) lagde motorer - Reilstadmotorer. Og vi andre mekket med dem, andre båtmotorer, lastebiler, traktorer og biler. Det var tider det....
gudu
Posts: 382
Joined: Wed Sep 29, 2010 10:53 am
Location: Kungälv

Re: Kupéluftutsläpp

Post by gudu »

Det tål med andra ord att grubblas på. Vill helst inte ha någon krånglig lösning.

Har någon bilder på en fungerande lösning välkomna att posta!


O.t. Det kommer så småningom ett ebrev om FM motorn.
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Kupéluftutsläpp

Post by Torbo »

Det er jo noen av spenningen å finen fram til den beste løsningen og som man selv trivs med.

Det enkleste alternativet er å skjære et spor, ca 20 cm, med vinkelskiperen halvveis opp i reservehjulsbrønnen (tynn skive) og bikke til en pen vinkel ut på ca 30 grader, som på ventilasjonsluka som jeg la ut øverst. Men det holder nok med et spor?
Det var bare et forslag... Alt er jo bedre enn ingenting...

Skal ikek garantere at den ikek trekker inn eksos? Da luftstrømmene rundt, over og under en bil kan være noen forskjellig..

På min VW Camper fungerer det fint med et 10 cm hull bakerst i gulveet under kjøleskapet.
Vifta står alltid på stilling 1. Men jeg ahr også prøvd uten vfte på, og har ikke merket eksoslukt.

På denne bilen går det riktignok godt med luft igjennom bilen uten vifta på også...
En ikke helt pen tegning, men kanskje den kan forstås?
Image
Tror ikke du blir skuffet.
Det kan hende at du får mer eksos inn ved å åpne et eller flere av sidevinduene. Lufta er som en katt, den gå der den selv vil..

Litt FM-motor info er også spennende!
Post Reply