Avlägsna bokstäver på motorhuv

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
stickan
Posts: 43
Joined: Sun Oct 09, 2011 9:02 pm
Location: Vara

Avlägsna bokstäver på motorhuv

Post by stickan »

är det någon som har ett bra tips på hur man tar bort bokstäverna
fram på motorhuven utan att skada piggarna så man kan använda
dom igen efter tex lackering
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Avlägsna bokstäver på motorhuv

Post by QV »

Jag petade bort envägslåsbrickorna med en liten flat mejsel.
I de fall pinnen lossnad från bokstaven så gick det att laga.
Pinnen släpte där de hade limmat för 50 år sedan :mrgreen:

/Janne

När bilen blir lackerad så brukar kraven på bokstäverna öka. Man börjar att se alla amå obetydliga repor och så är de ju redan bortmonterade...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
stickan
Posts: 43
Joined: Sun Oct 09, 2011 9:02 pm
Location: Vara

Re: Avlägsna bokstäver på motorhuv

Post by stickan »

tack för tipset.
ska prova snart
Torbo
Posts: 454
Joined: Mon Apr 11, 2011 10:40 pm

Re: Avlägsna bokstäver på motorhuv

Post by Torbo »

Jeg bikket forsiktig vekk klipsene på baksiden. Og det gik kbre med de fleste festene.
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Re: Avlägsna bokstäver på motorhuv

Post by Kumlamazon »

Bokstäverna på huven är inte det lättaste att få loss. Kan man komma åt att bryta av klipset på plats slipper man förstöra pinnen.
Jag löste det på mitt sätt när huven lackades om för många år sedan. Använde karosstätningsband bakom i st f klips som fästmedel. Fungerar bra så länge inte någon vet om det. Det visste inte heller tjyven som använde mejsel för ta bort dem med lackskador som följd. Det hade gått med fingrarna. Måste ha varit någon icke amazonkunnig tjyv. En kännare hade inte ens provat!

Ett annat tips att fästa exempelvis sköldemblem (med borttagna och nerslipade piggar) på skärmarna är att använda ett par lager med tunn matt-tejp som fästmedel. På min vardagsamazon har det hållit i över 15 år med alla tvättar. F ö undrar många var emblemet skall sitta. Har mått från en originalskärm. Mellan emblemets överkant och list, 35 mm. Mellan emblemets sida och skärmkant, 23 mm. Hoppas det stämmer. Matt-tejp fungerar även till Volvoemblemet på bagagehandtaget.

/Åke
Post Reply