rostskydds primer från biltema nått o ha?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
ricke
Posts: 239
Joined: Sun Oct 28, 2007 7:24 pm
Location: vimmerby

rostskydds primer från biltema nått o ha?

Post by ricke »

Tjena börjar snart bli dags o fixa till o måla där jag svetsat o bytt plåt o då köpte jag en burk primer på biltema funkar den bra o går det som jag tänkt göra och måla först sen kitta skarvarna som blivit o sedan värma dit ljuddämp mattor? Det är i bagagen och golvet fram jag tänker på /// Rickard
renoverar en volvo amazon 68a. old volvo´s never dies
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: rostskydds primer från biltema nått o ha?

Post by A-masen »

Jag har inte prövat Biltemas primer, men det är ju så här numera i många sammanhang att primer och täcklack skall passa ihop. Det har hänt att lösningsmedlen i täcklacken har löst upp primern även om den har fått härda under lång tid. Därför skall man läsa noga på burkarna.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: rostskydds primer från biltema nått o ha?

Post by amazon guy »

Min erfarenhet med t. ex. Biltemas färgsprayburkar och spackel (Plastikpadding = totalbotten = seg och torr) är ingenting att hurra för, däremot så kan jag inte uttala mig om just deras rostskyddsprimer....

Dennis
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: rostskydds primer från biltema nått o ha?

Post by Blomquist »

Det som gör det lite knepigt at svara på är om produkten
är den samma som på 1900-talet. Jag målade en del delar
av min Duett med just biltemaprimer och kan utifrån detta
konstatera att det fungerar bra och att det gick bra att måla
över med 2-komp billack, på sina ställen är det fortfarande
ännu ej övermålat. Om det är samma kemi (burken ser likadan ut)
idag är nog svårt att få svar på.

Personligen gick jag över till 2-komp etsande primer för några år sedan.
Det är en helt annan mycket robustare färg, tyvärr också prismässigt dyrare.
210 -64, 223 -68
Amarace
Posts: 533
Joined: Fri Mar 26, 2004 1:06 am
Location: Dorotea
Contact:

Re: rostskydds primer från biltema nått o ha?

Post by Amarace »

amazon guy wrote:Min erfarenhet med t. ex. Biltemas färgsprayburkar och spackel (Plastikpadding = totalbotten = seg och torr) är ingenting att hurra för, däremot så kan jag inte uttala mig om just deras rostskyddsprimer....

Dennis

PlasticPadding har väl alltid haft hyffsat bra saker? (förstår inte vad det har med Biltema att göra?).

Iaf, jag tycker Biltemas färger nuförtiden är skräp, var bättre för 10 år sedan och bakåt.

Deras tvåkomponentsfärger har jag dock aldrig provat.
Mvh
Magnus aka Amarace
Amazon-66 | 145-69 | 144-70 | 145DL-73 | 244GL-79 | 245GL-88
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: rostskydds primer från biltema nått o ha?

Post by granfot »

Är det inte Biltemas rostskyddsprimer som har en varning på burken om att du inte får måla över den med deras andra färger och andra Aceton-baserade färger? (Har för mig att det var primern, men jag kan ha fel.)
Jag köpte en burk eftersom priset var rimligt, men när jag insåg att den krockade med många andra fäger så fick den bli hyllvärmare och så investerades det i en burk med Hagmans istället. :) (Nu vet jag inte om den är bättre eller sämre än många andra varianter, men jag har alltid kommit bra överens med deras färger.)
TVR
Posts: 293
Joined: Wed Jan 03, 2007 10:50 am
Location: Göteborg

Re: rostskydds primer från biltema nått o ha?

Post by TVR »

Inte sprayprimern. Däremot är det möjligt att den de har som man penlar på har en sån varning. Det brukar de ha oavsett fabrikat eftersom de färgerna har andra lösningsmedel än sprayfärg.
Biltemas primer är varken bättre eller sämre än andra enkomponents sprayprimers! Funkar även ihop med andra färgfabrikat (jag har testat flera). Vill man att det ska hålla länge ska man (som redan påpekats i tråden) använda tvåkomponentsprodukter istället. Vilket Biltema för övrigt också har.
Göran, Amazon HGV 1968; Amazon 2 dr 1969
Post Reply