Skillnad på ekonomiplåt?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Skillnad på ekonomiplåt?

Post by Nils Järnberg »

Är det någon som vet om det är skillnad i kvalité mellan VP och CVI´s ekonomiplåt? tycker det skiljer såpass mycket i pris.
Äntligen med Amazon igen!
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Skillnad på ekonomiplåt?

Post by Hasse63 »

Vet inte men jag har läst mig till att Motoroldies är noga att delarna passar... Har du jämfört priserna med dom också?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Skillnad på ekonomiplåt?

Post by Nils Järnberg »

Motoroldies hade samma pris som VP på skärmbalk men CVI Och motoroldies ser "proffsigare" ut på bild.

Har beställt på VP, ska bli intressant att se passformen.
Äntligen med Amazon igen!
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Skillnad på ekonomiplåt?

Post by Blomquist »

Vad kom du fram till? Var det någon skillnad?
210 -64, 223 -68
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Skillnad på ekonomiplåt?

Post by Nils Järnberg »

Hämtade plåtarna idag, Verkar vara bra passform.

Eller rättare sagt, har svårt att se hur dom skulle kunna förbättras.
Äntligen med Amazon igen!
Kent1
Posts: 131
Joined: Sat Nov 04, 2006 10:31 am
Location: Tavelsjö
Contact:

Re: Skillnad på ekonomiplåt?

Post by Kent1 »

Just när det gäller skärmbalkarna har jag själv några funderingar.
När jag nu har läst igenom en massa trådar förstår jag att det ska vara en skarv på plåten ungefär
mitt för där den sticker ner i ett v. Har kollat på orörda bilar och ser att det faktiskt är så utan att
förstå varför då man tycker att det borde vara lättare att tillverka hela den släta sidan i ett stycke.
Sedan finns det också två hål på sidan som tydligen endast användes vid tillverkning och montering.
Varför lägger man ner allt arbete på att göra reproduktioner och sedan utelämnar två så synliga detaljer?
Hålen går väl att göra efteråt men för en överlappande skarv blir det för lite material om man skulle snitta plåten.
Nu tycker många säkert att det spelar väl ingen roll, men om man vill originalrenovera en bil har det stor
betydelse. Det spelar ingen roll hur mycket tid och pengar någon lagt ner på en renovering när det
här ändå är två saker som lyser som stoppljus när de fattas, för alla som är medvetna om att det ska vara där.

Så vad jag inte kan förstå är varför firmorna som gör reproduktioner inte gör rätt med en gång?
Titta på och skicka in dina amazonbilder till www.volvoamazonpictures.se
Originallitteratur hittar man på www.hortlund.se
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: Skillnad på ekonomiplåt?

Post by Nils Järnberg »

Jag ser det som en förbättring att det inte är hål och skarv i onödan då det bara är grogrund för rost.

Sen är det väl bara bra att det syns att det inte är original, en rostlagad bil är, i mina ögon, inte det.

Men den diskussionen är bara tråkig.
Äntligen med Amazon igen!
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Skillnad på ekonomiplåt?

Post by QV »

Den plåt som Amazonklubben tog fram för många år har en underbar passform (stående plåt torpedvägg)

Om man har den (eller motsvarande) och skär bort motsvarnde bit ur skärmbalken så blir det som original.
Om det sedan blir "sämre" så kan man ju alltid diskutera för någonstans måste ju dessa plåtar ändock mötas och skarvas.

Har dock inte borrat ur för gummiplupparna eftersom det kan man göra närsomhelst ifall man retar sig på det.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Skillnad på ekonomiplåt?

Post by Arne »

Hålen där gummiplupparna sitter är bra om man vill sticka in en slang och rostskyddsbehandla hålrummet i skärminfästningen.
AVG
Post Reply