små sidolister

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
ammakillen
Posts: 228
Joined: Sat Jul 24, 2010 7:46 pm

små sidolister

Post by ammakillen »

hej,hur får man bort dom listerna som sitter precis ovanför handtaget och under bakre
sidorutan?dom smala hoppas min förklaring funkar :wink: )dom verkar sitta som berget
får man av dom utan att dom blir skrot :twisted: ?

vh jonas
volvo 144a 72 sommarbilen
volvo amazon 67a sommarbil,bruks
passat 99 bruksbil
volvo v40-01 sambons kärra
saab 99-83 bruks,
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: små sidolister

Post by QV »

Det är lite beroende på hur man har vänt clipsen...

Antingen upp eller ner och sedan ut. Men det går åt rätt mycket kraft att få dom fria så en diskret bänd i nerderkant med lämpligt brett verktyg fungerade för mig.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Kumlamazon
Posts: 22
Joined: Thu Oct 20, 2011 4:24 pm

Re: små sidolister

Post by Kumlamazon »

Hej!

En annan metod är att med hjälp av en liten träkloss och en hammare slå loss listen i dess längsriktning en bit så att ett gripbart
stycke kommer fritt. Sedan drar man loss listen (i längsriktningen). Detta under förutsättning att man inte är alltför rädd om lacken. Om man på så sätt lossat listen en bit kan man också lättare komma åt med något att bända med om man inte vill dra loss den. Om Du sedan sätter på nya clips (de av metall) kolla fastsnäppingskonstruktionen så att alla clips är vända åt samma håll.

Ett tips! Om nya clips skall monteras med hjälp av popnitar, där verktyget kan ha en kraftig rekyl, skydda lacken med ett stycke hård papp eller liknande runt om clipset med ett uppklippt hål, lika stort som clipset. (Egen erfarenhet efter första clipsmonteringen).

/Åke
Post Reply