Tätning vindruta

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Tätning vindruta

Post by Gusten-37 »

Bytte vindruta på amazonen men fick inte den riktigt tät. Vindrutetätning finns ju på tuber som man tryckerin tätningen med spruta. men det är ju så tätt så man inte får in pipen mellam gummilist och kaross så man kan få in medlet.Finns det något lätt knep till dettta
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Tätning vindruta

Post by Dieseltroll »

Man kan inte forma om pipen med lite hjälp av värme för att få den smalare och plattare? Bända upp listen lite försiktigt med en gammal smörkniv så man får in den på ett ställe bara och sen börja dra den runt...

Ett tips är att lägga tätningsmedlet ett par min framför en värmefläkt, är ett mindre gympass annars att försöka trycka in det på plats...

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Tätning vindruta

Post by A-masen »

Får jag skjuta in en kommentar i ämnet? Det gäller ingen Amazon, men väl en Volvo 145 som jag hade för många år sedan. Men det är nog överförbart till Volvo Amazon också.
Den läckte i framrutan och jag åkte till en bilglasmästare och fick hjälp. Han påpekade att man skulle inte använda silikongummi som var ganska nytt och populärt att använda till allting på den tiden. (Detta var på 70-talet) Jag tror att han klämde i Sikaflex eller något annat lämpligare i stället. Sikaflex innehåller inga syror, vilket silikongummi gör, ättiksyra.

Lite överkurs för att fortsätta på ämnet, man skall inte ha silikongummi på elektriska kopplingar som t.ex en "nödisolering". Det kan med syrans hjälp bli galvaniska jonvandringar som kan ge kortslutningar.
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Re: Tätning vindruta

Post by Gusten-37 »

Det finns ju på biltillbehörsfirmor vindrutetätning på tub " Polyuretanbaserad " svart den skall väl passa till detta. Det svåraste är ju att lyckas trycka in den mellan gummiliste och karossen
Post Reply