Wash primer

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Wash primer

Post by Gravis »

Hej på er,
Jag har tagit beslut på att köra med Wash primer och filler istället för att köra med 2K epoxy på min bil.
Tycker ni att det är helt fel att köra mitt valda koncept på en gammal Amazon.
Är det någon som vet vilket alternativ som har störst motståndskraft mor framtida rost samt mot ev kvarlömd rostpor "gud förbjuder"

//Gravis
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Wash primer

Post by Gravis »

Hej,

Om någon mer funderar på ett bra tillvägagångssätt så har jag fått ett bra svar på sävars forum
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=18&t=75043
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Wash primer

Post by Blomquist »

Mycket intressant svar och dessutom vatten på min kvarn om att man inte skall lägga spackel på bar plåt
utan börja med en tät grundfärg (epoxi).
210 -64, 223 -68
Gravis
Posts: 185
Joined: Fri Dec 28, 2012 8:06 pm
Location: Sällinge (Frövi)

Re: Wash primer

Post by Gravis »

Hej,
Eftersom Epoxy enligt datablad kan spacklas på så tycker jag att det känns solklart att man ska "låsa" den nakna plåten först för att motverka
fuktinträngningar samt syrestänga ev porer och dylikt.

Värt att tänka på är att man inte ska spackla på Wash primer, dvs man måste spackla på bar plåt om man väljer det konceptet.

Jag kastar också lite vatten på din kvarn och kör på det som känns rimligast dvs
1 2K Epoxy
2 2K alu Spackel
3 Soft spackel
4 Epoxy ingen
5 Filler om det behövs
6 Toplack
Och givetvis mellanslipning mellan samtliga steg.
:mrgreen:

//Gravis
brorsan
Posts: 400
Joined: Mon Jul 26, 2004 11:43 am

Re: Wash primer

Post by brorsan »

Har använt både etsande grund och Hagmans 2k-epoxy och måste säga att etsande grunden vinner överlägset. Många tror att epoxyn är 100% tät, vilket den inte är. Körde med expoygrund oskyddat i några månader och då hade rosten krypit fram. Lackade en gammal 140:a med etsande grund och såg den på skroten några år efter jag sålt den, fortfarande helt rostfri där etsande grundfärgen använts.
"Amazon - Den skiljer dig från mängden"
Post Reply