Plåtlist till dörr

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Plåtlist till dörr

Post by Gunnar »

Hej,

Jag har en tvådörrars Amazon från 1966. Den smala plåtkanalen som sitter runt dörrarnas insidor och som håller gummilisten har börjat rosta på förardörren och jag har huggit bort 15 - 20cm - naturligtvis på undersidan så man får ligga på rygg och få rosten i ansiktet. :( Plåten under kanalen är helt frisk, liksom dörren i övrigt.

Och nu till frågan: Kan man få tag i en ny kanal som reparationsplåt? (Jag har kollat hos CVI utan att hitta den).
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Plåtlist till dörr

Post by Dieseltroll »

Jag hade samma problem som dig när jag själv höll på med mina egna dörrar, att listerna var kass och kunde inte hitta nya att köpa. Jag löste det genom att knacka till egna av plåtremsor:
Image

Det gick faktiskt relativt lätt, och om det inte är mer än 15-20 cm som behöver bytas kanske det kan vara ett alternativ?
Specialverktyget jag använde som mall ligger kvar därhemma ifall du är intresserad av lite mått...

Om jag inte minns fel så lyckades Peter Widéll komma över nytillverkade lister, men vart de kom ifrån har jag tyvärr ingen aning om... Det kanske finns någon annan forumsmedlem som har bättre minne?

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Peter Widell
Posts: 209
Joined: Mon Jun 29, 2009 8:37 pm
Location: Upplands väsby

Re: Plåtlist till dörr

Post by Peter Widell »

Hej!
Jag köpte min hos vp Autoparts men det är ett år sen jag köpte det
du kan kolla med Motoroldies om han har eller CVI Automotive.

Mvh Peter
Volvo amazon 61-62 topp skick
Medlem 7187 Svenska Volvo Amazonklubben
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Plåtlist till dörr

Post by Gunnar »

Dieseltroll wrote:Jag hade samma problem som dig när jag själv höll på med mina egna dörrar, att listerna var kass och kunde inte hitta nya att köpa. Jag löste det genom att knacka till egna av plåtremsor:
Image

Det gick faktiskt relativt lätt, och om det inte är mer än 15-20 cm som behöver bytas kanske det kan vara ett alternativ?
Specialverktyget jag använde som mall ligger kvar därhemma ifall du är intresserad av lite mått...

Om jag inte minns fel så lyckades Peter Widéll komma över nytillverkade lister, men vart de kom ifrån har jag tyvärr ingen aning om... Det kanske finns någon annan forumsmedlem som har bättre minne?

// M
Hej igen och tack för båda svaren! Tacksam om du kan lägga in måtten på din mall. En bild på mallen vore kanonfint. Hålen i den färdiga listen: Har du tänkt skruva fast den eller svetsa? Jag fick ett råd redan i höstas när jag upptäckte rostskadan att inte försöka svetsa dit en ny list, utan använda rostfria plåtskruvar. Ett annat råd var att glömma listen helt och bara kontaktlimma gummilisten direkt på dörren. Men, det känns inte helt rätt.

Jag har kollat CVI's och VP's on-line kataloger och ingen av dem verkar ha listen på lager längre. Men varken CVI eller VP ligger säskilt långt hemifrån, så jag kommer att åka dit så snart jag ställt på Amazonen för våren.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Plåtlist till dörr

Post by Blomquist »

Att skruva i rostfria plåtskruvar i järnplåt är inte särskilt begåvat,
risken för rost är överhängande. Fenomenet kallas galvanisk korrosion.
210 -64, 223 -68
Dieseltroll
Posts: 478
Joined: Thu May 28, 2009 6:54 pm
Location: Lund

Re: Plåtlist till dörr

Post by Dieseltroll »

Mått och bilder kommer till helgen! :D

Jag svetsade fast min, precis som originalet. En pluggsvets i vardera hål och Volvo's svetsprimer mellan ytorna, klart det var lite trångt att komma åt men det gick det också.

Man ska passa sig för att blanda rostfritt och svartplåt. Även om skruvarna håller sig fina länge så kommer plåten runt omkring att rosta desto fortare pga galvanisk korrosion. Om man tvunget vill skruva fast den så gör det med vanliga galvaniserade skruvar, det håller tillräckligt länge.

edti: Blomquist hann först! Risken för vidare rost är inte bara överhängande, den är garanterad!

// M
Amazonägare sedan 09-09-07: Sandgul 2-dörrars 65:a
Dieseltrollets 65:a [Rullande Renovering]
Cpt Tuttle
Posts: 532
Joined: Wed Jan 11, 2006 12:56 pm
Location: Kalix
Contact:

Re: Plåtlist till dörr

Post by Cpt Tuttle »

Är det samma som till PV så finns den nog inte att få tag på längre, jag köpte nämligen de sista metrarna till PV hos CVI efter att ha ringt runt till alla firmor som gav samma svar - "utgått, kommer ej nytillverkas".
Tyvärr Amazonlös - har åtminstone en 544 från 1965...
Gunnar
Posts: 81
Joined: Mon May 24, 2004 6:23 pm
Location: Färjstaden, Ekerö
Contact:

Re: Plåtlist till dörr

Post by Gunnar »

Cpt Tuttle wrote:Är det samma som till PV så finns den nog inte att få tag på längre, jag köpte nämligen de sista metrarna till PV hos CVI efter att ha ringt runt till alla firmor som gav samma svar - "utgått, kommer ej nytillverkas".
Glädjande nog har VP i Sollentuna tagit hem plåtkanalen igen. Den finns som metervara till det facila priset av 75kronor/m.
Post Reply