Skruvsatser från VP-autoparts

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
annat123
Posts: 7
Joined: Tue Jun 18, 2013 3:33 am

Skruvsatser från VP-autoparts

Post by annat123 »

I min renovering av en amazon från -64 så är projektet just nu att byta ut nästintill alla skruvar, just nu i skärmar, lamppottor m.m eftersom jag skall byta skärmar och i projektet att få bort alla skruvar har jag gråtit, svettats, inhalerat rostlösare och fått borra bort vissa tänkte jag nu skicka fadern min som bor nära VP-Autoparts o köpa diverse skruvsatser till mig, så jag slipper stå med krokiga rostiga skruvar o leta rätt i någon butik,

så kom vi till min fråga: vet någon på rak arm om dem är rostfria, skruvsatserna? Visst kan farsan fråga, men han är ju 60+ så att bara hålla reda på alla artikelnummer jag gett honom, uppdatera försäljaren om hur det går för mig med amazonen och prata lite skit på det är risken att jag lägger en 1000lapp på icke-rostfritt för han glömde bort o fråga.. Tacksam för svar!
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Skruvsatser från VP-autoparts

Post by Blomquist »

De skruvsatser jag sett är inte rostfria. Att använda rostfritt är inte alltid
särskilt fördelaktigt. Plåtskruv som ju har en skärande gänga vill jag påstå
är direkt skadligt. Rostfritt som hamnar i miljöer som innehåller aluminium
eller magnesium är inte heller någon höjdare.
Korrosionspotential är det läskiga ordet i sammanhanget.
Finns beskrivet här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Korrosionspotential" onclick="window.open(this.href);return false;

Ett tips vad gäller tumdimensioner är att knalla in till företag
som säljer/servar lantbruksmaskiner, dom har ofta ett ganska brett sortiment.
Men det är som du skriver en del jobb med att hitta rätt dimensioner.
210 -64, 223 -68
annat123
Posts: 7
Joined: Tue Jun 18, 2013 3:33 am

Re: Skruvsatser från VP-autoparts

Post by annat123 »

Tydligen icke rostfria, men beställt hem några satser ändå.. Planen är ju ändå att bilen skall bli skött i fortsättningen :)
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Skruvsatser från VP-autoparts

Post by A-masen »

För kommande behov: Dom här har det mesta som går att köpa av skruvar och muttrar. http://www.sifvert-skruv.se/sv/" onclick="window.open(this.href);return false;
Om dom inte har, så kan dom ta hem eller tillverka själv.
46-68
Posts: 79
Joined: Fri Jul 27, 2012 9:53 pm

Re: Skruvsatser från VP-autoparts

Post by 46-68 »

Rostfria skruvar monterade i vanligt stål är direkt olämpligt, materialet runt skruven kommer rosta pga att det bildas ett galvaniskt element, galvaniserad skruv är bäst.
Man kan rostskydda utsatta skruv genom att doppa dem i rostskydd eller fetta in före montering, vad som nu är lämpligast.
annat123
Posts: 7
Joined: Tue Jun 18, 2013 3:33 am

Re: Skruvsatser från VP-autoparts

Post by annat123 »

Tack för tipsen, skall rostskyddas när jag väl ska få allt på plats igen. O den där hemsidan skall kikas på vid tillfälle, kommer nog behöva gå igenom de flesta skruvar, men eftersom tidigare ägare inte har satt dit rätt skruvar på alla platser så är satserna värda sina extra kronor...
Post Reply