Svetsa tanken, eller?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Svetsa tanken, eller?

Post by amazonisten »

Jag har tänkt svetsa min bensintank tät på semestern och har inte sett några problem med detta. Ända tills jag satt mig ner nu för att ta reda på har det ska göras SÄKERT. De tidigare trådar jag läst på diverse forum har snabbt urartat till en ganska hetsig diskussion mellan två läger. Dels de som inte förstår problemet och så de som är absolut säkra på att allt kommer blåsa i luften.

Själv är jag övertygad om att det går att svetsa en bensintank och att få den tät utan att dö på kuppen. Men visst inser jag att man måste vara noga och göra på rätt sätt för att det inte ska vara farligt.

Hur gör man? Någon som vet och har erfarenheter?
Amazon drar ifrån
rolwig
Posts: 161
Joined: Sun Dec 21, 2008 6:03 pm
Location: Gotland

Re: Svetsa tanken, eller?

Post by rolwig »

Jag har lött ihop en tank med tenn och lödkolv, alltså ingen öppen låga och det gick bra. Den hade fått en skada/hål av avgasröret vid en krock. Sedan har jag svetsat Mc tankar men då har jag fyllt dem med vatten men inte så det kyler utan för att minska explosionsutrymmet.
/Roland/
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Svetsa tanken, eller?

Post by Hasse63 »

Har också lagat ett hål med tenn och det håller.

Sen vet jag en som rengjort/ sköljt tanken med diesel först och sen kallavfettning följt av massa vatten för att få bort bensinångorna.
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Svetsa tanken, eller?

Post by A-masen »

Vattenfyllning har jag också hört utav utbildade bilmekar.
SteNor
Posts: 42
Joined: Wed Jan 14, 2009 8:27 pm
Location: Essunga

Re: Svetsa tanken, eller?

Post by SteNor »

Har ingen erfarenhet själv men det kanske går att använda kemisk metall utvändigt och tanksealer invändigt.
Hgv 62-69, orenoverad 60:a, USA-Sport -68, mfl,mfl.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Svetsa tanken, eller?

Post by Lars Bd »

Arbetarskyddsstyrelsens anvisningar vid sådant arbete är att ånga ur behållaren i minst 15 minuter, om jag kommer ihåg rätt,
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Svetsa tanken, eller?

Post by QV »

Att bara lyfta ur tanken och börja svetsa är ingen höjdare.
Men att skölja ur den ordentligt (rengörning är aldrig fel) och sedan fylla upp den med vatten innan svetsning skulle jag ha gjort oavsett om jag svetsat med lod(ingen öppen låga) eller kört mid MIG.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazonisten
Posts: 43
Joined: Mon Jul 18, 2011 7:45 pm

Re: Svetsa tanken, eller?

Post by amazonisten »

Mmm, får se hur jag gör. Jag hade tänkt gör ett par ändringar i tanken också. Dels för att flytta tanklocket och dels sätta dit ett par extra anslutningar inför ett insprutningssystem. För den skull går i så fall kemisk metall bort. Även fast läckan faktiskt sitter på ett sådant ställe att det kanske skulle kunna gå. Lars, ånga ur tanken? Med vatten ånga alltså?
Amazon drar ifrån
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Svetsa tanken, eller?

Post by Lars Bd »

Exakt.
http://www.av.se/dokument/publikationer/adi/adi_295.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Svetsa tanken, eller?

Post by StefanM »

har man sköljt ur tanken med varmvatten och den har fått torka så skulle det förvåna mig nå väldeliga om det finns nå gaser kvar. Har svetsat massor med tankar och inte gjort mer än så.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Svetsa tanken, eller?

Post by Arne »

Det är inte alls ett säkert sätt. Det kan visst finnas kvar bensinångor. Gör som A-masen nämnt tidigare, vattenfyll tanken det är ett mycket bättre sätt.
AVG
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Svetsa tanken, eller?

Post by StefanM »

säkert eller inte. Vad är skillnaden på en tom rengjord tank som är torr gentemot en ny tom tank? Sköljer man ur dem rikligt och verkligen spolar igenom dem med riktigt varmt vatten och låter dem torka så har de små bensinångor som finns kvar ångat ur för länge sen under tiden den torkar.
Har man väldigt bråttom och det är nåt kvar kan det möjligen puffa till lite men nån explosionsrisk är det ju inte direkt. Skulle det göra det så har man nog hoppat över en hel del punkter innan man börjar..............
klensmed
Posts: 21
Joined: Sat Jul 23, 2011 9:10 am

Re: Svetsa tanken, eller?

Post by klensmed »

Jag lödde ihop min frus tank nu i torsdags först sköljer jag tanken med vatten och sedan tändr
jag eld på de sista resterna av bensinångorna en liten papperstuss på en lång stång det smäller skapligt
gött. sedan är det bara att slipa rent, förtenna och sedan löda ihop med karoisseritenn det är lite mjukare och håller lite bättre för åverkan.
Post Reply