Original fälgfärgnummer

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Original fälgfärgnummer

Post by amazon guy »

Hej,

Nån som vet vad det ursprungligen varit för färgkod på fälgarna?

Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Original fälgfärgnummer

Post by QV »

Lite beroende på årsmodell.
Eftersom du frågar så förmodar jag att du menar en Amazon från 65 och framåt.
Fälgen är då silver
VP har en fälgfärg som de anser vara korrekt.
Men mig vetiligt finns det ingen som har hittat en officiell kod.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Ola O
Posts: 470
Joined: Wed Feb 18, 2004 9:23 am
Location: Staffanstorp

Re: Original fälgfärgnummer

Post by Ola O »

VP färgen är blandad efter en NOS Volvo original fälgfärgsburk som stått länge.
Den färgen bör stämma relativt bra.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Original fälgfärgnummer

Post by amazon guy »

Tack grabbar.

Detta med att det inte är känd vilken fälgfärg, motorkåpe färg osv verkar vara gemensamt för fler märken, samma sak med AR från 50-60talet och i alla fall den silvriga/vita/beiga motorkåpe färgen på Porsche 356 (S90).

Det gällde 69årsmodell i mitt fall.

Dennis
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Original fälgfärgnummer

Post by StefanM »

att det inte finns nån färgkod är många gånger inte så konstigt då komponenterna köptes färdiga. Fälgar är alltid ett klassiskt bryderi och alla tillverkare har alltid sin egen kulör som de målar med. Det är ju lika med moderna lättmetall hjul också. det skulle ju bli extremt svårt att hålla dylika silverfärger lika då det kan skilja från en dag du blandar till en annan och bara hur du sprutar kan ge olika skiftningar. En del pulverlackar och en del inte så att hitta det där exakta är troligen omöjligt även om man ibland hamnar väldigt nära på just en viss kulör.
Volvos fälgfärg var nog mer en universalfärg, knappast nåt som var lika som under produktionen så vad är rätt och inte? Ska man ha exakt rätt så får man nog bege sig till fälgtillverkaren och be dem ta fram NOS färg från typ 64 och måla dem med. Resten är nog att betrakta som universal och hur lika man tycker det är är nog upp till betraktaren.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Original fälgfärgnummer

Post by amazon guy »

Tack för den utförliga beskrivningen av fälgfärgproblematiken Stefan.

Jag var nog inte direkt efter en absolut given färgkod (som i och för sig inte hade skadad) utan snarare en nyans av den silvriga färgen, ljus silver eller mörkare silver som t. ex. sextiotals Alfor har (BMW Polar).

Har bl. a. en senare Volvofälg i källaren som är rätt fin, målad med ljus silver på utsidan, men mörkare på insidan. Jag utgår här ifrån att om man inte kör med en absolut helrenovering så målar man sällan fälgarna på insidan utan snyggar bara till på utsidan och denna fälg har nu bara läggat i säkert 30 år, så hur många så nogranna renoveringar gjorde man på Amazoner på den tiden i så fall? Här är nog en stor chans att denna mörkare silver kan fortfarande vara original färg.

Dennis
Post Reply