Svetsmutter för dörrspegel??

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Svetsmutter för dörrspegel??

Post by Rolf »

Glad höst på er alla.

Ledsen att jag har inte bidraget med något på ett bra tag. Jobb, hälsa och icke Amazon projekt har tagit sin tid. Nu har jag dock äntligen fått prioriteterna rätt och jag skall fixa till en mörkblå Volvo-Canadian 67:a GT.

Fråga: när jag demonterade dörrspeglarna hittade jag svetsmuttrar (tror dom kallas så på svenska?) i dörren. Se bild. Nummer 3 och det mindre hålet (styrhål?) ser totalt fabriksgjort ut. Exakt samma på båda sidor. Jag tror inte dom Kanadensiska GT bilarna nånsin kom med GT speglar för framskärmarna men har aldrig sett svetsmuttrar i dörrarna heller.

Har ni sett detta på Sverige levererade bilar?

Image
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Svetsmutter för dörrspegel??

Post by A-masen »

Du tror inte det är en sådan här då?
https://www.google.se/search?q=blindmut ... 04&bih=849" onclick="window.open(this.href);return false;
Blindmuttrar finns i en mängd storlekar, utförande och material. Mindre diameterar, upp t.o.m M6 går att göra med handverktyg. I vissa fall detsamma som en popnittång, men med en annan insats. Grövre gängor dras med pneumatik- eller elverktyg. Mycket vanligt i tillverkningsindustrin.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Svetsmutter för dörrspegel??

Post by Rolf »

Hej A-masen

Jag vet vad du menar men den högra ser helt original ut. Det lilla styrhålet är också exakt lika på båda sidor. Den längst till vänster ser ut att ha bytts ut med en sådan som du beskriver.
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Svetsmutter för dörrspegel??

Post by Rolf »

Ingen som vet om svensklevererade bilar nånsin kom med dessa?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Svetsmutter för dörrspegel??

Post by Arne »

Tror inte de svensktillverkade bilarna hade sådana. Dörrspeglarna monterades standard från -69 års modell och då var det ett stort avlångt hål på den inre plåten i dörren så man kunde komma åt att skruva fast spegeln med en vanlig mutter.
AVG
User avatar
Rolf
Posts: 325
Joined: Sat Apr 24, 2010 7:33 pm
Location: Woodinville USA
Contact:

Re: Svetsmutter för dörrspegel??

Post by Rolf »

Jag tror inte det heller så slutsatsen jag drar från detta är att Volvo preppade dörrarna i förväg innan dom skickades till Halifax. Jag skall fråga några andra Volvo Canadian ägare om dom har sett detta.

Varför bryr jag mig om detta? Jag tycker det är skumt att Volvo skulle bry sig att preppa dörrarna bara för Canada om ingen annan marknad fick detta. Yes, total nörd fakta som har ingen större betydelse för resten av världen :grin:
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Svetsmutter för dörrspegel??

Post by ClassicVolvoShop »

Ingen Amazon har levererades med såna hål. Någonsin. Inte heller till Halifax.
Ingen (original-) speglar monterades på sånt sätt.
13134VD, 22134VD, 22244VD
Post Reply