Vattenläcka i främre kupedelen

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Vattenläcka i främre kupedelen

Post by amazon guy »

Har nu i höstrusket märkt att det sipprar in regnvatten framme vid både förar och passagerar fötter. Har tätat till radioantenfoten, bytt samtliga packningar på fläkthuset och börjar nu bli smått desperat om hur och var regnvatten kan ta in sig. Har också kollat vindrutetätningslist genom att trycka på den efter regn och se om vatten eller bubblor tränger ut, vilket i mitt tycke skulle kunna tyda på torrt gummi och krympt list där vatten gärna kan samlas, men NADA där med.

Så är det någon som kan säga om där finns ett typiskt ställe som jag kan ha förbisett? Där är ju också flera håll för att kunna fästa luftinsuggaller strax under vindrutan, hål som inte på nåt sett är tätade annat än att fästpinnar går igenom där, men är det möjligt att vattnet kan ta in sig den vägen?

Dennis
Last edited by amazon guy on Sun Nov 10, 2013 7:36 pm, edited 2 times in total.
ClassicVolvoShop
Posts: 209
Joined: Sat Mar 11, 2006 11:16 pm
Location: Köpenhamn, Danmark
Contact:

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by ClassicVolvoShop »

Vindrutarammen - även om du tror du har kollat :-)

Har du kollat avlöp för värmpaketet?
13134VD, 22134VD, 22244VD
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by amazon guy »

"Har du kollat avlöp för värmpaketet?"

Absolut, har haft hela paketet ute och fixat allt på det inkl. nya tätningar.....
Last edited by amazon guy on Sun Nov 10, 2013 6:55 pm, edited 1 time in total.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by QV »

vajer för huvöppning?

den tätningen sitter lågt.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by amazon guy »

Hej Janne,

Nope, insidan av motorrummet mot torpedväggen och där vajern passerar är torr, det är någonstans från utsidan där rinnande regnvatten sipprar in, och speciellt nu på förarsidan efter att ha tätat för antenen på andra sidan.

Dennis
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by Hasse63 »

Slangstumpen mellan värmepacketet & kardantunneln som är trasig?
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by amazon guy »

Hej Hasse,

Som sagd, värmepaketet är nu kollad in och ut och slangstumpen längst ner är ubytt. Läckaget förekommer mera ut mot sidorna.....

Dennis
kamikaze
Posts: 35
Joined: Sat Jul 28, 2012 3:11 pm

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by kamikaze »

Jag hade samma på min. Där var det rost vid dom nedre hörnen vid framrutan. Gick inte att se utifrån utan att ta bort vindrutan. kanske att det skulle gå se inifrån om man tittar upp bakom instrumentpanelen...

I alla fall så kröp vattnet in i ovankant på rutan och följde listen ner till dom nedre hörnen där det rann in genom rost hål.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by amazon guy »

Jaha, tack för ditt inlägg kamikadze, jag börjar väl mer och mer också luta åt nu att vattnet måste nog komma in den vägen, ävenom som du säger, så kan jag inte se någon krypande rost varken från utsidan eller insidan under tätningsgummit till vindrutan....

Dennis
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by StefanM »

enklast är väl att spola vatten runt där samtidigt nån tittar inne i bilen? Läcker det en del så borde det ju syns vart det kommer.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by amazon guy »

"enklast är väl att spola vatten runt där samtidigt nån tittar inne i bilen? Läcker det en del så borde det ju syns vart det kommer."

Japp, det tänkte jag som nästa steg, fast enklast är inte så självklart, ty när jag spolade vatten i stora mängder över bilen sist och då jag trodde att läckaget eventuellt tog sig förbi värmepaketets gummitätningar, så hällde jag på så stora mängder både in i och vid sidan om värmepaketshus att det inte riktigt hade kapacitet att svälja dom mängder (vilket jag då inte kände till), vilket förorsakade att jag automatiskt antog att vattnet helt klart tog sig förbi där tack vare dåliga tätningar, men det visade sig sedermera inte alls vara fallet, dock p g a dom antagningar så har jag hunnit att ta ut hela paketet, ganska så onödigt för tätningarna var fortfarande i toppskick, dock när ändå ute så passade jag på att göra annat underhåll inklusive lackering....

Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by QV »

Men du kan vara lugn, vi har alla åtgärdat/jagat fel på fel ställe. Det ingår liksom i utbildningen.....

När man jagar vattenläckor så måste man spola "rimligt" med vatten under rätt så lång tid.
Det tar ju en stund för vattnet att tränga in och komma fram på insidan.

/Janne

en av mina mindre lyckade felsökningar var när tanken nästan var tom och bilen stog lite högre med framhjulen än normalt (1 dm) då kom inte soppan fram till motorn, bara halvvägs upp på glaskupan. NU vet jag hur högt soppan skall stå i glaskupan :oops:
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by amazon guy »

"När man jagar vattenläckor så måste man spola "rimligt" med vatten under rätt så lång tid.
Det tar ju en stund för vattnet att tränga in och komma fram på insidan."


Jag vet Janne, har lärt mig "the hard way" nu.....eller tja, egentligen inte så farligt ändå.....

Dennis
142S1969
Posts: 8
Joined: Sat Aug 31, 2013 11:29 am

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by 142S1969 »

Farsan hade samma problem på sin 66:a. Det läckte in så att det rann ner på kardantunnel och längs sidan mot förardörr.
Har som tur är en kompis som jobbat med bilglas i 14-15 år, så han fick ta den till jobbet och undersöka problemet.
Det visade sig att vindrutelisten läckte nere i hörnet och med deras tätningsmedel blev det helt tätt och hela jobbet tog tydligen bara en halvtimme.
Första bilturen blev i en vässad -65 Amazon Sport od hem från BB....
Inte konstigt att jag blev som jag blev.
-1423351 S
142S1969
Posts: 8
Joined: Sat Aug 31, 2013 11:29 am

Re: Vattenläcka i främre kupedelen

Post by 142S1969 »

amazon guy wrote:"enklast är väl att spola vatten runt där samtidigt nån tittar inne i bilen? Läcker det en del så borde det ju syns vart det kommer."
Ja så hade nog jag gjort...
Första bilturen blev i en vässad -65 Amazon Sport od hem från BB....
Inte konstigt att jag blev som jag blev.
-1423351 S
Post Reply