Hur tar man bort kromlisterna vid dörrarna och sidofönster.

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Andersdal
Posts: 34
Joined: Sat Dec 21, 2013 10:41 am

Hur tar man bort kromlisterna vid dörrarna och sidofönster.

Post by Andersdal »

Håller på att plocka ner min kombi 69:a för rostlagning och lack. Sitter ju en kromlist vid varje dörr och sidofönster vid nederkant rutorna. Den måste ju plockas bort, hur?
User avatar
granfot
Posts: 806
Joined: Sun May 23, 2010 4:50 pm
Location: Lagan
Contact:

Re: Hur tar man bort kromlisterna vid dörrarna och sidofönst

Post by granfot »

Dörrlisterna har jag för mig är skruvade från insidan. Lite osäker på hur skruvarna sitter, men det ger sig säkert när du plockat bort klädseln.
(Eller så väntar du på att någon som faktiskt lossat dom svarar här.)
Andersdal
Posts: 34
Joined: Sat Dec 21, 2013 10:41 am

Re: Hur tar man bort kromlisterna vid dörrarna och sidofönst

Post by Andersdal »

Ja, får nog vänta på det, klädseln är ju borta men några skruvar hittar jag inte. Tack ändå.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Hur tar man bort kromlisterna vid dörrarna och sidofönst

Post by QV »

Nej inga skruvar

Pratar vi om de 5-10mm breda listerna så använde jag brett stämjärn, men det blir lätt "vågit"

Kolla i dom gröna häftena om det inte står något där..

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Mackansglt
Posts: 100
Joined: Sat Jul 02, 2011 9:31 am

Re: Hur tar man bort kromlisterna vid dörrarna och sidofönst

Post by Mackansglt »

Du skjuter listerna i längsled. Listerna på dörrarna skjuter du bakåt och listerna under sidorutorna skjuter du framåt.
Mackan

Amazonen såld
Som har blivit med en Camaro 74:a..
Camaron såld och åter blivit med Amazon en 70:a
Andersdal
Posts: 34
Joined: Sat Dec 21, 2013 10:41 am

Re: Hur tar man bort kromlisterna vid dörrarna och sidofönst

Post by Andersdal »

På kombi ligger det en kromlist som möter glasrutan, på alla dörrarna. Är nog en 30-40 mm bred. På ovansidan dörrbladet. Sitter även en på nederkanten sidorutan, kombirutan. Skall försöka ta en bild.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Hur tar man bort kromlisterna vid dörrarna och sidofönst

Post by Amakombi »

har för mig att de bara behövs en tunn skruvmejsel men ja skulle nog prova en tunn liten spackelspade först.

clipsen ser ut och sitter ungefär som på en lampinsats som fäster glaset om du förstår.
man tejpar lacken utvändigt precis intill listen och för in mejseln och petar undan clipsen bakåt/neråt.

men kolla som sagt i de gröna häftena, där står allt.

Ronny
Andersdal
Posts: 34
Joined: Sat Dec 21, 2013 10:41 am

Re: Hur tar man bort kromlisterna vid dörrarna och sidofönst

Post by Andersdal »

De `gröna häftena`? Du menar att jag skall köpa dem och titta i dem? Eller finns de inscannade någonstans?
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Hur tar man bort kromlisterna vid dörrarna och sidofönst

Post by Arne »

Sök här så kanske du hittar något. http://www.volvoamazonpictures.se/docum ... ker_sv.php" onclick="window.open(this.href);return false;
AVG
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Hur tar man bort kromlisterna vid dörrarna och sidofönst

Post by Qallzar »

Dessa 40-50mm breda kromlister tog jag bort genom att ta bort handtag vev sen bort med dörrsidorna.
Det kanske räcker med att veva ner rutan i botten och bända försiktigt med en bred skruvmejsel på insidan/undersidan av kromlisten hela vägen.
Jag tog bort rutan/rutorna och bända med mejsel hela vägen så kromlisten hoppar över den kanten som den hänger över på insidan av lister, när den hoppat över kanten så ser du hur den sitter fast med 3 stycken spännen. Nu lirkar du bara listen bort från dörren.
Andersdal
Posts: 34
Joined: Sat Dec 21, 2013 10:41 am

Re: Hur tar man bort kromlisterna vid dörrarna och sidofönst

Post by Andersdal »

Kanon detta. Skall pröva och de gröna häftena är ju jättebra. Min kombi hade stått i nitton år. Nytt batteri och en bensin `sup`startade direkt. Bensinpumpen hade ju hängt sig, vanligt fel. Med en annan som jag hade så spinner den som en katt. Skall göra en rätt stor renovering av den.
1969, kombi, californiavit med rött galon. 5,5 halvor. Kommer att bli en go`bil, tror jag. Bra med hjälp på forumet.
Qallzar
Posts: 158
Joined: Tue Jul 10, 2012 7:06 am
Location: habo

Re: Hur tar man bort kromlisterna vid dörrarna och sidofönst

Post by Qallzar »

Bra val med en kombi!
Lägg gärna upp en tråd om din renovering så kan man få se vad du pysslar med :)
Post Reply