Montering av vindrutealuminiumlist

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by Blomquist »

"måste säga att SAMTLIGA råd och tips på hur man sätter i blanklisten jag fick här på forumet inkl. verkstadshandboken är antingen helt fel eller så är hans tillvägagångssätt helt överlägset allt annat." Förstår inte den formuleringen rent språkligt. Andemeningen är väl dock att hans metod är kung och att du upplever tidigare råd som felaktiga.

Hans tillvägångssätt, som är överlägset allt annat, består alltså i att han använder ett tjockt snöre (inte tjock elkabel) och att han monterar blanklisten med gummilisten monterad på rutan liggandes löst på ett bord och att han ej använder såpvatten.

Kul att det löste sig för dig. Personligen tänker jag fortsätta med att montera enligt anvisningarna i verkstadshandboken (dock utan såpvatten) då jag tycker att det funkar bra.
210 -64, 223 -68
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

Jag har ju försökt om och om igen med alla dom tillvägagångssätten jag fick tips om här på forumet, må vara att jag kanske bar mig åt fel, och när jag sen såg honom och hur lätt och snabbt han fick till det på hans eget sätt så är det knappast och undra på att jag blev imponerad.

Han sa ju också att man absolut skall göra detta utanför bilen och eftersom han varit i branschen längre än någon annan, samtidigt som han så graciöst har bevisat sitt påstående, så är jag ju förstås benägen att tro honom.

Den gången jag ser någon att sätta i en sån prydnadslist (en halva bara alltså) på 7 minuter medan rutan sitter på bilen så kommer jag att tro även verkstadshandboken (kom ihåg att på fabriken hade man inte mer än nån meter på sig på sin station att utföra arbetsmomentet medan bandet rullade).
Han sa ju också att på fabriken körde dom med listerna utanför bilen med, men bevis för det saknas förstås.....

Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by QV »

Man får göra som man vill för att då dit dom.
Lyckas man utan skador så är det bättre :D

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply