Montering av vindrutealuminiumlist

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

Hej,

Byter tätningslist till vindrutan i hopp om att stävja vattenläckage in i kupen, men när allt skall nu återmonteras så stöter jag på problem med alu/dekorlisten som skall träs på tätningslisten.
Skall denna sättas på medan vindrutan med tätningslisten fortfarande ligger på ett bord utanför bilen eller skall/kan det göras efter att man monterad vindrutan, och i så fall vad är tillvägagångssättet för det senare alternativet?

Jag har idag återmonterat vindrutan med den nya gummilisten på, men att sätta på alulisten så här i efterhand och när allt redan sitter på bilen verkar ganska omöjligt, om inte det finns specialverktyg som man kan köra in under gummit och som på nåt sätt lyfter upp gummilistens kant så att den hamnar bakom alulisten.

Tacksam för tips och råd,

Dennis
Last edited by amazon guy on Wed Oct 21, 2015 1:14 pm, edited 1 time in total.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by Lars Bd »

Att montera blanklisten på en ny gummilist innan gummit sitter fixerat mellan ruta och kaross är mycket svårare än att göra det som sista moment i rutmonteringen.
Verkstadshandboken ger en bra beskrivning av hur det kan göras.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by Amakombi »

man använder sig bara av ett enkelt snöre för att göra detta och de står som sagt i de gröna böckerna, samma metod som vid insättningen av rutan i kaross.

/Ronny
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by QV »

Kanske bör tillägas att man får ta i rätt mycket ibland, när listen skall ner det sista lilla i hörnen. Ett "slint" och man har en bockad list i handen.

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
jånn
Posts: 105
Joined: Tue Jun 07, 2005 8:30 pm
Location: Skellefteå

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by jånn »

Jag köpte en lös framruta på en bilglasverkstad. När han förstod att jag skulle montera den själv sa han att jag nog kommer tillbaka när kromlisten ska monteras, "de gör alla". Jag svarade att jag gjort det tidigare med framgång. Jaså svarade han förvånat.
Jag gjorde precis som ni beskrivit i tråden här, det är inte lätt men det går. Snöret ska vara av rätt tjocklek så går det bättre.


//John
40 år med GT
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by Blomquist »

Tror jag har skrivit det förr, men en elkabel av lite tjockare slag
har jag använt med framgång.
210 -64, 223 -68
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

Idag har jag återigen varit ute i garaget och joxat med dom där jäkla prydnadslister hela dan (och en hel annan dag för några dar sen), utan att komma nånvart och måste säga att detta är nog bland det jävligaste jag någonsin varit med om, enormt frustrerande. Försökte både med fiskelina, som visade sig vara totalt olämplig i och med att den är så tunn att den hoppar ut ur skaran för jämnan, men även snöre (3 mm) som jag använde att få dit vindrutan med, haft ut rutan och försökte sätta dit listerna på ett bord så att man kunde svänga och vända på allt efter behov, men samma jäkla fiasko, så nu ger jag upp och försöker leta upp en glasmästare istället, fast tror att denne får nog ha en "Amazon certifiering", för jag vill verkligen se hur han klarar av det.

Dennis
Last edited by amazon guy on Thu Oct 01, 2015 4:23 pm, edited 4 times in total.
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by Arne »

Har du tagit hjälp av lite diskmedel och vatten?
AVG
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

Japp, men ok, måste erkänna att jag stod och jobbade i solen och ytan kanske torkade lite för fort, men jag hann ju lite med innan det skedde i så fall, och vid flera tillfällen då jag försökte om och om, men det hjälpte likförbaskat ingenting.
Amakombi
Posts: 531
Joined: Thu Oct 06, 2005 7:54 am
Location: Kil

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by Amakombi »

kan ibland gå lättare om man är en gubbe till som hjälper till att hålla ner listen när man drar oxå.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

Amakombi wrote:kan ibland gå lättare om man är en gubbe till som hjälper till att hålla ner listen när man drar oxå.
Det kan du ha rätt i, tror jag ger det ytterligare en chans genom att skaffa en till "trained monkey" för att hjälpa till med att hålla ner listen. Det var som svårast i hörnorna....

Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by QV »

Jag har för mig att fram var värre än bak.
Tog tre försök fram innan mina två händer betedde sig som tre :-)

Just första hörnet (valfri nederkant) är lite problematisk eftersom man måste bocka överkant på listen rätt mycket inåt. Detta eftersom överkant hörn måste in under gummiläppen samtidigt som den "uppåtgående" listen skall in i sitt läge.

Summa summarum så måste nedre hörnet in ordentligt innan man forsätter.

När man sedan skall få dit överkant mot mitten så dra inte för fort i snöret / elkabeln. Jag han inte med att få upp listen de första gångerna...

Jag använde en 1,5 FK elkabel.

/Janne

ps det finns värre jobb på bilen än detta!
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

Hej,

Är tillbaka på det igen, gummilisten till vindrutan jag köpte från VP i våras var kass i och med att den skrynklade sig i hörnorna efter monteringen (endast nedre dock), så jag ansåg inte det var värt att fortsätta joxa med att till varje pris försöka få på prydnadslisterna när gummit ändå skulle bytas ut, utan lät det gå istället, sen kom semestrarna och sen fick man vänta fram till förra vecka på att VP fick en ny sändning med bättre vindrutelister, den här gången helt felfria.

Idag försökte jag igen och lyckades med att montera allt förutom den ena prydnadslisthalvan. Fick i och för sig bägge prydnadslisterna på gummilisten innan monteringen, men sen gick inte rutan i, i och med att allt blev för tight samtidigt som rutan plötsligt för stor, och när jag försökte sträcka ut gummit så hoppade bara prydnadslisterna ut, så då fick jag till slut ta bort den ena prydnadslisthalvan för att överhuvudtaget komma nånvart.
Men imorgon (om det inte regnar) väntar en ny prövning igen och då blir det som man skall göra, på bilen....

Tack för alla nyttiga tips....hör av mig igen med hur det gick.......

Dennis
Last edited by amazon guy on Thu Oct 08, 2015 4:31 pm, edited 2 times in total.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

QV wrote: Just första hörnet (valfri nederkant) är lite problematisk eftersom man måste bocka överkant på listen rätt mycket inåt. Detta eftersom överkant hörn måste in under gummiläppen samtidigt som den "uppåtgående" listen skall in i sitt läge.

Summa summarum så måste nedre hörnet in ordentligt innan man forsätter.

/Janne
Måste ställa en till fråga här innan jag ger mig på det igen, var börjar man egentligen, är det ute i ändorna i mitten på rutan och sen jobbar sig ut mot kanterna eller med t. ex. valfri neder eller överkant? Snarare kanske neder isf?

Tyckte att av dom bilder i verkstadshandboken att döma så såg det ut som att man började med överkanten, eller drömde jag bara?

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

QV wrote: Summa summarum så måste nedre hörnet in ordentligt innan man forsätter.

/Janne

Ha, missade detta och tror att det besvarar min fråga.....

Dennis
Post Reply