Montering av vindrutealuminiumlist

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by droopy »

Blomqvist skrev elkabel... 4mm2 fyra kvadrat fk,mk fungerar bra.. ock är billigt.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

Hej,

Är tillbaka igen efter en lång sommarvistelse utomlands och idag har jag återigen testat att få blanklisten på den återstående vindrutehalvan, dock förgäves som vanligt. Har alla möjliga kabeltjocklekar till hands, smörjer med diskmedel och allt men inget hjälper, så gav definivt upp efter c:a en timmas joxande.

Hur som helst så har jag i fredags varit och besökt en lokal bilglasmästare i Limhamn som jag fick tips om här på tråden (tack) och som är både gammal nog och har sysslat med Amazoner tidigare och han fixar det till mig för 200 spänn säger han, ett pris som är ju rena rama drömmen, men han säger att det skall göras utanför bilen !!!!
Jag sa till han att i verkstadshandboken står det klart och tidigt att detta görs på bilen med hjälp av kabel eller snöre, men han stod på sig och tvärtom påstod han och antydde att man skall på nåt sätt hålla på med tummen/tummarna för att få dit listen, så egentligen struntar jag nu i hur han bär sig åt bara det blir gjort, för liknande skit har jag inte varit med om på länge, och ändå gör jag dom flesta renoveringar själv (som hobby alltså)......

DET JAG SKULLE VILJA VETA NU ÄR HUR BAR DOM SIG ÅT PÅ FABRIKEN? NÅGON SOM VET? DÄR VAR JU LÖPANDE BAND SOM RÖRDE SIG OCH MAN HADE BARA NÅGRA METER PÅ SIG MED SITT ARBETSMOMENT OM JAG MINNS RÄTT (HAR SJÄLV JOBBAT DÄR UNDER 1969, FAST PÅ LASTBILAR) OCH NÅGOT SÅDANT HÄR JOXANDE VAR JU UTESLUTET DÄR, ÄVEN OM MAN LYCKAS EFTER, SÄG, 1 ELLER 2 TIMMAR !!!!!

Återkommer igen imorgon med hur det gick.....

Dennis
Last edited by amazon guy on Sun Oct 04, 2015 1:55 pm, edited 1 time in total.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by QV »

Provade att montera dit listen innan den moterades på bilen men det lyckades jag inte med...
Försökte även med listen moterad på lös ruta men inte enns då fick jag på dekorlisten. Allt vara bara halt av såpavattnet och jag började bli orolig att rutan skulle åka bort.
(detta gällde iochförsig bakrutan)

Så fram lösta jag i boken och monterade listen med hjälp av en 1,5mm2 FK.
Dock så får man ta i! Men eftersom jag klättrar så är fingrarna rätt starka iförhållande till resten av kroppen. Då var det inga bekymmer...

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

Det är nog lungt med att ta i, problemet är att man riskerar samtidigt att den tunna gummikanten kan rivas upp om kabeln fastnar på vägen och man drar i för hård, tror var nära vid ett par tillfällen idag.....men nu har jag ju glasgubben säker och därmed har min vilja och arbetsmoral i detta hänseende sjunkit betydligt.....

Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by QV »

Den förstod jag inte...

Kabeln skall vara längst in.
Alltså ruta, gummilist, FK, dekorlist, gummiläpp, dekorlist.

Då förstår jag inte hur man kan slita av gummilisten?

/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

QV wrote:Den förstod jag inte...

Kabeln skall vara längst in.
Alltså ruta, gummilist, FK, dekorlist, gummiläpp, dekorlist.

Då förstår jag inte hur man kan slita av gummilisten?

/Jan
Nu är jag själv osäker på om jag förstod rätt men för att få i blanklisten/dekorlisten med rutan i den tjocka gummilisten på bilen kör man med kabeln endast under den tunna yttre gummiläppen på utsidan.....man kanske inte direkt sliter av läppen, men det kan lätt uppstå reva i den, speciellt med för tunn kabel......lyckades med det på den förra nya gummilisten som som tur var ändå kass/fabriksfel genom att sitta helt tokigt i hörnorna (även utan dekorlist på).

Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by QV »

Ja kabel skall in under läppen för dekorlist men dras ut "under" dekorlist inåt mot mitten av ruta.
Inte utåt "utanför" bilen.

Det är iallafall min minnesbild.

Så dit med FK
trä dit dekorlist mot FK
dra bort FK en dm innåt under dekrlist mot mitten av ruta.
Tryck in dekorlist mot botten av listen så den täcker gummit


/Jan
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

Jan,

Nu när du säger det så gjorde jag kanske fel, för jag drog kabeln alltid utåt, på så sätt kan ju gummiläppen glida in under blanklistens läpp.
Gummiläppen pekar ju i alla lägen mot mitten av vindrutan medan blanklistens läpp utåt från vindrutan så för att få gummiläppen att glida in under blanklistens läpp måste man ju dra utåt.....

Nu har jag dock tid hos bilglasmästaren imorgon kl. åtta imorgon bitti och bryr mig inte längre, undrar dock hur han gör, för han hade också egen syn på saken (skulle sättas i utanför bilen).

Tror nu jag vet vad han menade när han sa att man måste köra med tummen och göra allt utanför själva rutan, han tänker säkert på nåt sätt bända ner kanten på den tjocka gummilisten och på så sätt få blanklistens kant att glida in, det gjorde jag också och var en halvmeter ifrån att få grejerna på plats, men blanklisten spände och fjädrade emot så mycket i det läget att jag tvingades ge upp.

Sen undrar jag förstås fortfarande hur dom gjorde på fabriken, för tvivlar starkt på att man klarade detta på dom få minuter man hade på sig vid sin löpande band station innan bilen hamnade hos näste. Skulle inte förvåna mig om dom också trätt på blanklisterna utanför bilen och i förväg på annat ställe i fabriken (inte vid bandet)......eller så hade dom en myyyyycket speciell trick/möjligen verktyg för det som möjliggjorde isättningen på några minuter.....skall höra med glasmästaren imorgon, han kanske vet.....

Dennis
Last edited by amazon guy on Thu Oct 08, 2015 4:33 pm, edited 1 time in total.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

Ha, då blir det ingen referat idag heller för glasmästaren blev sjuk under natten och jag får återkomma igen imorgon kl.13.00 istället......glasmästaren är "one man´s band" (själv i verkstan)......

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

Jaha, då var det äntligen dags för besök hos den lokale bilglasmästaren idag eftermiddag och måste säga att SAMTLIGA råd och tips på hur man sätter i blanklisten jag fick här på forumet inkl. verkstadshandboken är antingen helt fel eller så är hans tillvägagångssätt helt överlägset allt annat.

Med 48 år i branchen och enligt hans eget utsago jobbat på hundratals Amazoner så tog det inte mer än kanske 6-7 minuter f o m att han la rutan på bordet och blev klar (gäller alltså bara en halva, den andra hade jag på) och kommenterade med att "sånt här gör man på en kafferast !!!". "Universal" snöre han använde sig av (OBS! ingen tunn kabel) var säkert 7 milimeter tjockt och han satte i både blanklisten först och rutan sen med hjälp av samma snöre utan att använda någon som helst såpa, allt var helt torrt. På frågan varför ingen såpa svarade han att allt bara glider isär eller hoppar ur (gällde förstås mest blanklisten). Och eftersom hans metod var nu så snabb och effektiv så måste jag logiskt och vare sig jag vill eller inte, luta mig åt att det måste vara den enda rätta, för har ju själv testat allt det andra, och jag hade kanske lyckats till slut med tillräcklig ihärdighet, men det hade ju tagit massor, massor med timmar......och svordomar.....och svett.....

Så där är storyn för den som behöver göra detta någon gång i framtiden.

P.S. Och så började han i nedre skarven (eller kanske övre, har tyvärr missat hur rutan var vänd, men det är ju i princip samma sak) och fortsatte sen därifrån hela vägen till nästa skarv.

Dennis
Jesper S
Posts: 5
Joined: Tue Feb 17, 2015 8:43 pm

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by Jesper S »

Amazon Guy, Va kul att det löste sig! Vad heter firman du lämnade hos? Har en list som förhoppningsvis ska i på min kombi någon gång nästa år...

Mvh
Jesper
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

Hej Jesper,

Företaget heter Bilrutan, 040 - 16 23 10, Ekonomig. 4, 216 13 LIMHAMN

Nu måste jag tillägga att för dom 200 spänn fick jag ta av vindrutetorkarna och ut rutan själv, men det är ju normalt gjort på några minuter (förutsatt att man har dom inre stållisterna av i förväg). Han satte i rutan sen.

Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

Jesper S wrote:Amazon Guy, Va kul att det löste sig! Vad heter firman du lämnade hos? Har en list som förhoppningsvis ska i på min kombi någon gång nästa år...

Mvh
Jesper
Men skynda dig för han har ålder inne och kan lägga ner när som helst.

Dennis
Jesper S
Posts: 5
Joined: Tue Feb 17, 2015 8:43 pm

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by Jesper S »

Go kväll! Tack för infon!
Jag får ta kontakt med honom till veckan och höra hur hans planer är.
Min bil är inte direkt ihopskruvad utan snarare tvärtom...
Tänkte han kanske kan montera listerna på fram o bakruta o sedan drar jag dit dem själv
Kan ju va värt en slant att slippa gorma o böka med listerna på egen hand
Mvh
Jeppe
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Montering av vindrutealuminiumlist

Post by amazon guy »

Absolut Jeppe, du gör bäst i att komma med lösa rutor med lister ändå, för dom hade ju behövts tas ut i vilket fall som helst även om du kommit med hela bilen.

Och att sätta i rutan själv sen, i alla fall framrutan, är baggis på en Amazon.

Dennis
Post Reply