montera dragkrok på min 67a

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

montera dragkrok på min 67a

Post by Sellstedt94 »

Hej har en 67a som jag vill ha dragkrok på men undrar om de bara är å montera för i papperna står de att ja får dra 1500 tro ja de va. Eller måste ja in å regga med kroken?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: montera dragkrok på min 67a

Post by A-masen »

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... ok-i-host/" onclick="window.open(this.href);return false;

Notera att detta skrevs förra året, alltså 2013.
Sellstedt94
Posts: 60
Joined: Mon Jan 06, 2014 11:18 pm

Re: montera dragkrok på min 67a

Post by Sellstedt94 »

Okej tackar. Men en fråga till. Har en till 67a som redan har dragkrok och i papperna på den står de att ja får dra 3500 på bkort. Så om ja drar nåt så tungt kan polisen säga nåt om ja blir stoppad?
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: montera dragkrok på min 67a

Post by A-masen »

Det här blir en djungel av regler och paragrafer. Troligen är det något som inte stämmer, en gammal uppgift? Kolla upp det med Transportstyrelsen. Dom är ovanligt tillgängliga för att vara en statlig myndighet. Du når dom med brev, telefon, e-post, SMS, Frågor och Svar på hemsidan etc. etc.

Vad du får köra och dra skall du kolla upp på ditt körkort. Det är lite bildspråk på baksidan där man får fram vad som gäller för innehavarens rättigheter. Sedan är ju dom eventuella godkända fordonskombinationer efter vad som står i bilens papper. Båda parametrarna skall vara uppfyllda: Alltså ditt körkort och bilens egenskaper.
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: montera dragkrok på min 67a

Post by Lars Bd »

Sellstedt94 wrote:i papperna på den står de att ja får dra 3500 på bkort.
Så står det inte och polisen skriver ut böter för överlass omedelbart om det inte går till åtal istället.
A-masen wrote:http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... ok-i-host/

Notera att detta skrevs förra året, alltså 2013.
Reglerna gäller
en typgodkänd personbil eller lätt lastbil, som får en typgodkänd kopplingsanordning eftermonterad,
, detta med typgodkända fordon och draganordningar är förmodligen ett senare påhitt och har ingen påverkan vad gäller montering av drag på Amazon.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: montera dragkrok på min 67a

Post by QV »

Typgodkända fordon är i regel från 96-98 och framåt.
På dessa "typgodkända fordon" får man inte ändra något.
Så 19" får inte monteras om det inte står i papperna och så vidare.
Dock så får man montera krok på dessa OM dragvikten står i regpappret.
Detta uppkom eftersom polisen och besiktningen inte kan avgöra om kroken är eftermonterad eller fabriksmonterad.

Inget av detta gäller för AMAZON utan här är det alltid regbesiktning som gäller

/Jan
Har man ett typgodkänt fordon där det inte står någon släpvagnsvikt i regpappret så måste dessa också regbesiktigas vid krokmontering.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply