Vad har jag för modell?

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Lorden
Posts: 2
Joined: Mon Jan 11, 2016 10:15 pm
Contact:

Vad har jag för modell?

Post by Lorden »

Jag hittade inget lämpligare ställe i Forumindex än Kaross och hoppas att det går bra med den här frågan här:
I Volvosamlingen så har jag nu äntligen hittat till Amazon, men behöver hjälp att klura ut vilken modell det egentligen är som jag har. Det är en -66:a med dubbla SU och enligt säljaren en sport. 2 dörrar och enfärgad som ska ha fyra växlar, men som fått en OD-låda, och har chassinummer 165665. Av registreringsbeviset från 21/7 1966 (Visby, Landskansliet) så framgår det att det är en Volvo 13234 VF och att den har 95 SAE-hästar, vilket då borde vara en B18D. Men hur betecknar man modellen? Vad jag får fram så heter modellen P120L, men är det en 121, 122 eller 123 och heter den bara "Sport" eller "GT"?

Orsaken till frågan ligger i att bilen förvisso är till 95% rostfri och har allt krom på plats i gott skick, men den saknas alla emblem, vilka jag nu ska införskaffa för att få bilen komplett inför stundande lackering. Så, ni som har bättre koll på Amazoner, vad är det jag har köpt?

Tackar på förhand!
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Vad har jag för modell?

Post by Lars Bd »

Säljaren har sagt som det är, en sport (122S) som ursprungligen hade 4 växlad låda. Du behöver 122S emblem till framskärmarna.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
Dimman
Posts: 35
Joined: Sun Sep 06, 2015 5:22 pm
Location: Stockholm

Re: Vad har jag för modell?

Post by Dimman »

Tjenare Lasse, kul att du hittat hit.
Du som är vass på datorer kan väl lägga in lite bilder på ditt projekt.
Lorden
Posts: 2
Joined: Mon Jan 11, 2016 10:15 pm
Contact:

Re: Vad har jag för modell?

Post by Lorden »

Det var väl klart att man skulle hitta dig här också, trodde att det var fredad från moppefolk här! Bilder kommer så fort jag lyft av täcket på lördag, just nu så har jag bara mobilbilden från första dagen. Men sen vet jag inte om jag vågar lägga upp en bild här med tanke på din skönhet....

Ok, tack. Jag äger alltså en 122S, då var jag på det klara med vad det är jag har att jobba med och jag lovar att återkomma med bilder så fort den äckliga plastskärmen på vänstersidan är utbytt mot en dito i plåt, den noppriga "sportratten" är utbytt och den vita bakluckan blivit lika röd som den övriga bilen och de två SU-förgasarna blivit renoverade och utbytta mot den temporära Strombergaren.
Post Reply