Skruv i torpeden

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Fredrik Lofter
Posts: 528
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:00 pm
Location: Stockholm
Contact:

Skruv i torpeden

Post by Fredrik Lofter »

Under instrumentpanelen, på torpedväggens insida (den som är inåt kupén), finns färdiga och lediga skruvhål. De är täckta med någon gummimassa troligen för att skydda gängorna. Någon som vet dimension på passande skruv? Att det är någon tumstorlek har jag redan listat ut och då något mellan M5 och M6 i storlek.
Volvo Amazon 121 | P131341S | 324684 | 97 | 430-595
Titta på och skicka in dina amazonbilder till http://volvoamazonpictures.se
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Skruv i torpeden

Post by QV »

Utan att ha kollat i VHB så skulle jag gissa på 1/4-20 UNC
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Skruv i torpeden

Post by A-masen »

Jag håller med QV här. En hjälp är t.ex att kolla på baksidan av ett äldre skjutmått. Där står ofta vilket borr man skall använda om man skall gänga ett hål för en bestämd gänga. Till 1/4" UNC skall man borra med 5,1 mm. Det motsvarar ju då spetsen eller toppen (inåt) på gängorna. Så mät innerdiametern på skruvhålet och kolla i en tabell. Motsvarande tabeller som på skjutmåtten måste ju finnas på internet. Mitt skjutmått är från tiden före dataåldern.
Och i sammanhanget: Alla känner väl till att det är mycket enklare med M-gängor? Tag det aktuella diametermåttet (i mm) på en tilltänkt skruv. Multiplicera det med 0,8. Svaret blir borrmåttet. Om jag minns rätt håller denna enkla tumregel upp t.o.m. M14 (?)
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Skruv i torpeden

Post by QV »

När det gäller borrhåll och M-gäng så använder jag formel Mgänga - stigning = borrdiameter.
Fast då måste man ju veta vad stigningen är...
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply