Gångjärn

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Gångjärn

Post by amazon guy »

Hej, nån som vet hur man trycker ut mittenpinnen på gångjärnen utan tillgång till press? Det verkar ju vara värdelöst att försöka smörja gångjärnet medan pinnen sitter i och jag har försökt banka på som bara den men dom sitter som gjutna......
Dennis
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Gångjärn

Post by amazon guy »

Ok, jag omformulerar frågan, har någon lyckats med att knacka ut gångjärnpinnarna för hand?
Dennis
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Gångjärn

Post by Lars Bd »

Pinnarna brukar kunna rosta fast så pass att de kan gå av i delningsplanen mellan de olika gångjärnshalvorna, om så är fallet behövs värme och/eller våld med en hammare för att slå sönder "rostkristallerna" innan delarna kan slås ut. Finns det ett stort glapp i ett eller flera gångjärn brukar pinnen vara av, då linjerar inte delarna och sprinten blir ytterst svår att slå ur. Kom bara ihåg att pinnen ska slås ut åt samma håll den blev islagen ifrån, normalt uppåt. Är pinnen hel borde den kunna smörjas upp, först med rostlösning sedan avfettning och sedan olja. Senare utförande av gångjärnssprintar smörjs med olja överst på gångjärnet, pinnen har ett smörjspår som ska leda ner oljan till rätt ställe. Tidigare utförande ser ut som en lång nit med en skalle överst och behöver en smörjspruta om jag kommer ihåg rätt.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Gångjärn

Post by amazon guy »

Dom två aktuella gångjärn jag har är täta och går runt trögt, smorde dom, eller snarare försökte vid flera tillfällen och efter det kom dom någorlunda igång, men sen efter en tid blev dom tröga igen. Nu har jag dom av (dörrbyte) och då vill jag gärna passa på och fixa till det en gång för alla, eller åtminstone för en tid framåt. Kommer just nu inte ihåg vilka utförande det var på dom, säkert inte original, men kommer definitivt att undersöka ditt tips med smörjspåret.
Dennis
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Gångjärn

Post by QV »

Om du skall värma (vilket jag skulle göra) så är det A+O som gäller.
MAPgas och "andra typer" av värmare tillför nästan ingen användbar effekt.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply