rensa karossen från underedsmassa o sånt!

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

rensa karossen från underedsmassa o sånt!

Post by Weber_b20 »

Läser man på allsköns olika forum så dyker det upp många tips o trix..
Och alla som försökt göra iordning sin gamla amazon vet att massan som täcker underedet är tjock hårt och brinner bra när man svetsar :O
minns med förskräckelse den gången jag skulle svetsa i en bur i en volvo 240 isbil och massan tog eld.. skulle naturligtvis försöka släcka den, och fick brinnande massa på händerna, fyfan va det inte var skönt :evil:

Det tipsas om allt från klassikern varmluftspicka och spackelspade till torris och hammare..
radialborstmaskin verkar effektivt, men dyrt som skit.

har testat med nålhammare, funkade sådär!
stålborste i vinkelslip bara smetar ut massan!
lösningsmedel känns sådär (har dålig tolerans för skarpa lukter numera)
perago roterande bläster hade nog funkat,men orkar ligga på rygg med en borrmaskin o karva..
hackspett står på önskelistan o testa med (funkar bara om det är gammal stelnad massa)

vad är era favoriter på marknaden??
börjar bli lat på gamla dar, och vill ha nåt enkelt men ändå effektiv metod som ger resultat med en gång..
Nils Järnberg
Posts: 105
Joined: Thu Aug 09, 2012 12:40 pm
Location: Dingle

Re: rensa karossen från underedsmassa o sånt!

Post by Nils Järnberg »

Multimaster.
Tar ett utslitet blad och kapar till ganska grova tänder, sen är det bara att köra.
Tar asfaltsmatta också.

Skickat från min SNE-LX1 via Tapatalk

Äntligen med Amazon igen!
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: rensa karossen från underedsmassa o sånt!

Post by Weber_b20 »

är det en sån maskin jag tror det är, så brann min upp nu i vintras.. helt ärligt så har jag testat köra asfaltsmatta med den innan!
men det gick fortare med varmluftspicka och spackelspade..

hetvatten tvätt och 200bar hade vart kul o testa, men det har man ju inte heller tillgång till..
Per L
Posts: 172
Joined: Sat Jan 02, 2010 10:12 am
Location: Göteborg

Re: rensa karossen från underedsmassa o sånt!

Post by Per L »

Under hela min P1800 körde jag för hand med stämjärn. Inte kul! Går inte fort! Men blev bra.
Sedan blästrade jag och målade för hand med en bra rostskyddsgrundfärg (Temadur 20). Blev också bra! Väldigt bra! Fast inte speciellt kul!
Och utanpå sprutade jag tjock svart Dinitrol
IMG_8778 liten.jpg
IMG_8778 liten.jpg (295.81 KiB) Viewed 3051 times
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: rensa karossen från underedsmassa o sånt!

Post by Blomquist »

Jag vet från folk som rengör asfaltsmaskiner, alltså vägbyggargrunkor, att man kan använda rapsolja.
Det skall då sitta ett tag och lösa upp. Personligen har jag upplevt väldigt olika karaktär på underredsmassa,
troro det handlar om olika fabrikat och olika ålder. Olika metoder fungerar olika bra beroende på vad det är
för något man skall ta bort. Har jag konstaterat.
210 -64, 223 -68
Weber_b20
Posts: 263
Joined: Tue Dec 30, 2008 3:23 pm
Location: Emmaboda

Re: rensa karossen från underedsmassa o sånt!

Post by Weber_b20 »

jag skrev lite grannn om det i projekttråden, men jag införskaffade en hackspett från jula och har rensat färdigt båda främre hjulhusen från gammal hård massa..
tidsåtgången var ca 30min för båda! (dock med åtanke. att jag redan påbörjat ena hjulhuset med nälhammare som test)

riktigt effektivt, men inte snäll mot underliggande färg om man vill bevara den.. vilket jag ändå inte ska göra ändå så!
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: rensa karossen från underedsmassa o sånt!

Post by droopy »

Torr is är nog det bästa jag provat. Bor man i närheten av någon som kan leverera kolsyreis så är det toppen att få bort massa med.
Man kan sprida ut isen ex inne i bilen på en golvdel.. vänta ett tag och sedan kncka bort underredsmassan underifrån..Den lossnar otroligt lätt en del ramlar av redan då isen börjar kyla ned plåten.

Jag bor 2 timmars färd från södertälje (där det finns ett företag som säljer torris) åkte dit och handlade ett par säckar och använde och trots kosstnaden så anser jag att det var värt bilturen och priset då det annars är ett hiskeligt tråkigt och skitigt arbete att borsta, skava eller slipa bort massan. Fungerar också bra att ta bort gamla bitumen mattor med på insidan av bilen. Så har ni möjlighet att få tag på torr is så är det väldigt användbart..Men tyvärr svårt att lagra så man måste börja arbetet så fort man får hem isen.
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
Post Reply