Färgfel och kodstrul

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
spinnare
Posts: 4
Joined: Mon Aug 31, 2020 10:11 pm

Färgfel och kodstrul

Post by spinnare »

Hej, jag har precis blivit ägare till en 67:a amazon som jag ska renovera i höst. I registeringspappren är den angiven som röd, bilen är röd överallt utom framskärmar (som är nybytta), motorutrymme som är typ svart samt blå instrumentpanel.

Chassienummer och regplåt stämmer med registeringsbevis utom att det står på regplåten att färgen ska vara mörkblå, kod 96. Jag kan inte se att nån har bytt plåten i motorutrymmet inte heller verkar det vara någon som pillat på regplåten.

Kan man tänka sig att det är felstansat eller har ni en bättre teori?
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Färgfel och kodstrul

Post by Lars Bd »

Bilen är omlackerad, brickan är utbytt, det har skett ett karossbyte (som är en straffbar handling). Felstansning nej.
En karossbytt bil ska man inte lägga ner tid eller pengar på, om det någon gång skulle uppdagas att karossen ursprungligen hade ett annat chassinummer eller inget chassinummer alls (reservdelskaross) kan man få anmärkningen okänt ursprung i papperen och därmed omedelbart körförbud som inte går att få bort.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Färgfel och kodstrul

Post by amazon guy »

Liten chans, men har du kontrollkollat innerst inne i kupen på ställen som är svåra att komma åt och därmed besvärliga att lacka om?
Dennis
spinnare
Posts: 4
Joined: Mon Aug 31, 2020 10:11 pm

Re: Färgfel och kodstrul

Post by spinnare »

Hej, det instansade chassienumret stämmer med pappren och bilprovningen hade inte nån synpunkt på det. Kikar man i bagaget på ställen som inte varit utsatta för sol så ser man en en klarare röd färg och den ser orörd ut.

kan inte se nått som indikerar att den skulle vara rambytt heller (tar gärna tips på det). Tänker mig att om man gör sig omaket att byta ram så vore det väl dumt att inte ta med den lilla silvriga skylten också?
spinnare
Posts: 4
Joined: Mon Aug 31, 2020 10:11 pm

Re: Färgfel och kodstrul

Post by spinnare »

Fick fatt i förra ägaren och så här ligger det till.

1. Den är mörkblå från början så färgkoden stämmer

2. Vid en mindre krock så bytte han färg till röd som han tyckte var bättre, denna färg gjordes genomgående på bilen utom motorutrymme och instrumentpanel

3. Anledningen till att den är RÖD i pappren är att förra ägaren tog med sig den till Schweiz när han jobbade där några år och sen när han kom tillbaka till sverige med en röd amazon så blev den röd i pappren när den rullades in i systemet igen.

Så vad tycker ni, ska jag köra på rött eller mörkblått - flest röster vinner!
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Färgfel och kodstrul

Post by amazon guy »

Rött (ska se ut som en bull när den kommer, inte som en gubbe bil), fast det är förstås endast personliga fantasier, vill du hålla dig till originalitet, lacka den mörkblå istället, originalitet vinner alltid i slutändan med gamla bilar och Amazonen börjar nu närma sig det stadiet där ägarna vill även ha original verktygsväska med....
Dennis
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Re: Färgfel och kodstrul

Post by Lars Bd »

Ska du behålla bilen i 30år efter renoveringen ta vilken färg som helst, det är du som ska tycka om färgen. Blir det till salu inom något år ska den vara originalkulör.
Det finns "miljoner" röda Amazoner men jämförelsevis få mörkblåa, du får välja på en dussinfärg eller en relativt ovanlig.
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
spinnare
Posts: 4
Joined: Mon Aug 31, 2020 10:11 pm

Re: Färgfel och kodstrul

Post by spinnare »

Jag är inte någon samlare utan tycker det är kul att skruva så det blir en ny bil nästa år. Då kör jag på originalet!.
Blomquist
Posts: 1070
Joined: Tue Feb 24, 2004 11:06 pm

Re: Färgfel och kodstrul

Post by Blomquist »

Mörkblå tycker jag är klart snyggast.
210 -64, 223 -68
Post Reply