Bränslerör 5/16

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Bränslerör 5/16

Post by droopy »

Hej

Undrar hur bränsleröret tätar mot tankens nippel ?
i Tanken sätter man en nippel som ser ut att ha en AN anslutning. men de konor som säls verkar vara för en vanlig rörkona som skall tas upp i änden på röret med ett koningsverktyg. Vilken typ av kona skall pressas upp ? är det en enkel kona eller skall röret dubbelkonas med någon speciell vinkel ?

Överväger att byta till aluminiumrör och då känns en enkelkona ganska osäker som tätning.

Om nippeln i tanken ÄR AN6 typ så finns det AN6 honor som fungerar med aluminiumrör och som förmodligen är säkrare än originalet.

Hur har ni gjort med bränsleröret ? bara konat det med enkelkona ?
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bränslerör 5/16

Post by QV »

När jag bytte bränslerör från original plåt till koppar (8mm) så hittade jag inga nya muttrar till ändan av röret.
Så jag återanvände de gamla.

När det gäller koningen av röränden så lånade jag grannens enkelkoningsverktyg. Originalröret har en enkelkona.
Om det nu inte vart rätt vinkel så ansåg jag att den relativt mjuka kopparn kommer att forma sig.
Har inte sett något läckage på de 13 år den varit i drift sedan renoveringen.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
droopy
Posts: 129
Joined: Thu Jan 08, 2015 7:31 am
Location: Hjortkvarn

Re: Bränslerör 5/16

Post by droopy »

OK.. Jag har koningsverktyg så att kona ordnar sig om det är en enkelkona. Har ett Aluminiumrör 5/16 som jag tänkt använda så det är lättkonat.
Det verkar dock vara någon form av 1/4 tums AN koppling (militär standard för bränslerör vad jag förstår) på den nippel som sitter gängad i tanken (3/8) och förmodligen AN4 i den koniska änden.( ca:9,35 mätt över gängorna)
Marriage is a workshop!
Man work, woman shop
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Bränslerör 5/16

Post by QV »

Nippeln går ju att byta.
Kommer inte ihåg om det var samma gänga på andra sidan eller om det var mera klassiska tumgänger där.

Nippeln måste bort om man vill lyfta ur tanken.

I framkant vid pumpen så hänger väll röret fritt i luften, med en kort snutt gummislang för att ta upp vibrationer från motorn.
Är ju OK och byta där också om man inte jagar original
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply