Framrutebyte...

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Framrutebyte...

Post by Zappafan »

Skulle bytt till ny framruta (ej sprucken men "blästrad"..) klarar glasfirmor av att byta & få tillbaka "kromlisten" på plats? någon som har erfarhet...
(helst i umeåtrakten....)
Amazon -66 overdrive
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Framrutebyte...

Post by amazon guy »

Finns/fanns en gubbe i Limhamn/Malmo som klarar det med forbundna ogon men vet ej om han ar kvar
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Framrutebyte...

Post by Zappafan »

Tyvärr "bara" 130 mil en väg...... ;)
Amazon -66 overdrive
amazon guy
Posts: 517
Joined: Thu Oct 25, 2012 8:30 pm
Location: Malmö

Re: Framrutebyte...

Post by amazon guy »

Ledsen...jag har ju själv bytt framrutegummit innebärande förstås vindrute inkl allt på demontering och det var ju enkelt, men att sen få den där jäkla blänk/kromlisten tillbaka på den var ju helt omöjligt, testade både utanför och på bilen och lyckades med att få på en sida, men den andra var helt omöjligt att få dit, tror att jag joxade med det till och från i ett par dagar innan jag gav upp, satte i rutan och allt som det var och körde över till honom.
Väl på plats tog han ut rutan igen, la den på arbetsbänken och började metodiskt arbeta in blänklisten i gummit (eller var det tvärt om?) med enbart fingrar, och till min förvåning tog det inte många minuter innan han blev klar, men då sa också folk om honom att han bytt hundratals Amazon rutor på sin tid.
Söker du här på forumet så finns det mer om vindrutebytet.....
Just det, glömde nämna att jag även försökte med tunn rep, olika tjocklekar kablar, såpvatten etc men inget hjälpte, därför skrev jag att jag närmast blev chockad när han lyckades med enbart hjälp av fingrar på mer eller mindre 5 minuter, my God !!!
Dennis
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Framrutebyte...

Post by Zappafan »

Fanns kanske nåt verktyg förr i tiden då det begavs sig....
Amazon -66 overdrive
Arne
Posts: 1917
Joined: Sat Feb 14, 2004 1:24 am
Location: Järvträsk/Tåme

Re: Framrutebyte...

Post by Arne »

Här är en instruktionsvideo på listen till framrutan.
https://www.youtube.com/watch?v=VJXx-rP4Qcc&t=279s
AVG
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Framrutebyte...

Post by QV »

Jag plockade dit framrutan ensam, samt monterade kromlisten efteråt ensam.
Hade inte monterat några bilrutor innan, så det var första gången.

Just kromlisten tog några försök.
Man måste vara bestämd och skjuta in underdelen till rätt plats innan man börjar jobba sig uppåt mot taket.
Detta kräver då att man bockar om hörnet under monteringen så man får in listen hela vägen.
Om detta är "rätt" sätt eller inte , kan jag inte svara på. Men det fungerar.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Zappafan
Posts: 116
Joined: Wed Apr 06, 2016 6:13 pm
Location: Robertsfors

Re: Framrutebyte...

Post by Zappafan »

Skickade förfrågan till glasfirmor runt Umeå = inget svar.... blir säkert att göra själv, Rutan är ju billig & gummilisten, fipplet är ju med kromlisten....
Amazon -66 overdrive
Post Reply