Karossjigg/vagga

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Post Reply
Amazon_V8
Posts: 1082
Joined: Fri Feb 13, 2004 12:31 pm

Karossjigg/vagga

Post by Amazon_V8 »

Nån som har ritningar eller liknande på en karossjigg/vagga för amazon,sån så man kan snurra karossen 360 grader??Nått förslag på lämpliga fästpunkter i karossen för jiggen??

MVH Micke
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

På startsida i Bilder 104 går det att se.
Men jag tror att det går lättare att snurra karossen om centrumet ligger högre (mer I centrum av bagagent/ motorrumet)
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Plockade precis ut min kaross ur vaggan idag. Där har den hängt alldeles för länge.
Jag byggde fästpunkter av järnen som håller kofångaren fram.
Använde bara järnen som håller \"mittbiten\" av kofångaren.
sedan behövdes några platjärn till för att komma upp till lämplig höjd för roteringen. Har för mig att jag la centrum för rotering strax under instrumentbrädan. Jag kunde nästan rotera karossen med en hand.
Använde likadana järn till den bakre punkten. Du måste med andra ord slakta två framkofångare. Järnen fästes där man fäster kofångaren.
Som ställning kan man använda två st motorrenoveringsstativ som grund.
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Re:

Post by Hasse63 »

[quote="QV"] Du måste med andra ord slakta två framkofångare. Järnen fästes där man fäster kofångaren.
quote]
Måste man ? nej då det är bara att leta reda på samma material och göra egna fästen
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
stoffe_74
Posts: 191
Joined: Thu Feb 26, 2004 10:59 pm
Contact:

Post by stoffe_74 »

Bilder och mått på dessa skulle vara mycket intressant! Och om någon har en färdig så köper jag den gärna eller hyr den ett tag. :D

Maila mig i så fall på stoffe_74@spray.se
Amazon -64 4D, -66 2D obj, -68 kombi, 2st Cheva Suburban -74, Buick Century -58, Volvo T24....
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Måste man ? nej då det är bara att leta reda på samma material och göra egna fästen
förvisso rätt, men jag hade två risiga framkofångare liggande + att jag inte gillar att borra hål i plattjärn.

/janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Sture Swedberg
Posts: 156
Joined: Tue Aug 17, 2004 8:04 pm
Location: Varberg

Post by Sture Swedberg »

Jag har bilder på hur jag ordnade min vridställning om någon är intresserad.Duger inte till att få med dem på forumet men om nån kan knepet släpper jag gärna till bilderna. Kan naturligtvis skicka dem direkt till intresserad.
Försökte mejla dem till Amazon_V8 direkt men fick svaret att det inte gick att leverera.
amazon121
Posts: 302
Joined: Wed May 04, 2005 11:03 pm
Location: Boden
Contact:

Post by amazon121 »

Sture den jiggen såg ju bra ut, hur grovt material har du byggt den av ?
Bygger amazon-66 med B20E motor
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Re: Karossjigg/vagga

Post by Nordetun »

Megabumpar tråden med en fråga till dig QV, hur högt över golv behövde du lyfta karossen för att trösklar inte tog i garagegolvet.
Amazon -65
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Karossjigg/vagga

Post by QV »

Det var inte så högt, jag får kolla. Vaggan ligger nerplockad men i en hög på golvet så att den ligger ivägen... Han som äger den (det är alltså inte min) gjorde den löjligt stabil så man flyttar inte gärna på den i onödan. Den skall ligga bra mycket i vägen innan det är värt att försöka flytta den......

Men jag hade en strykare mot golvet vid rotering och eftersom bilen är ungefär1,5 meter bred så borde centrumlinjen ha legat på runt 75-80 cm.

Utan att ha mätt så skall 1 meter räcka utan problem (om det räcker med 90 graders rotering åt båda hållen). Vill man av någon anledning tippa karossen upp och ner så kan det behövas större höjd.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Nordetun
Posts: 83
Joined: Thu Feb 23, 2006 7:48 pm
Location: Örebro

Re: Karossjigg/vagga

Post by Nordetun »

Tackar, då blev nog stativet i lagom höjd trots allt.
Amazon -65
Post Reply