Tips om en ny suverän primer

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Tips om en ny suverän primer

Post by Uffe »

Testade Terosons nya (lanserades 2005) etchprimer när jag fixade till mina framskärmar. Alltså en etsande grund att lägga direkt på råa stålytor. Finessen med just denna produkt är att den även fungerar suveränt som filler. Man kan alltså bygga med den direkt vått i vått och det skall till en riktig klant för att lyckas få till en rinning. Det är nästan omöjligt då den är tixotrop och snabbtorkande. Den är i en 500 sprayburk och är alltså en 1-K produkt direkt på sprayburk. Men, den är godkänd och övermålningsbar med de flesta lacksystem och avsedd för proffsmarknaden. En kanonkul produkt att jobba med för oss \"hemmafolk\". Kul att utvecklingen går framåt.

Image
Köpte 2 fula, men rostfria skärmar.

Image
Kämpade ner dem till grunden. Spacklade lite.

Image
Trollade på Terosons Etch Primer. Lite finslipning.

Image
In till lokale lackeraren och... vips, så var det klart!
Amazon 1957
User avatar
Hasse63
Posts: 6291
Joined: Wed Apr 21, 2004 11:44 am
Location: Åskilje Västerbotten ;)
Contact:

Post by Hasse63 »

Kanonbra att det finns sån grund nu. Vad kostar en burk?
Lägg gärna ut fler bilder på din blänkade amazon :wink:
Klicka! :arrow: Forumsregler
Klicka! :arrow: Länksamlingen som har "allt"
Klicka! :arrow: Verkstadshandböcker, typbeteckningar, bilder mm till Amazon
__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

ja fler bilder! om inte så får du säga var du bor så får jag åka o glo på den :lol:
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Ulf har lagt upp lite bilder på bildsidan på klubbens hemsida.

Ser ut att vara en fin bil i originalskick. Men det är väl ändå en del saker utbytta Ulf? Mattorna, batteriet, tanklocket, luftfilterburken. :?:

Snygg 1964 favorit!

Och den där etsande 1k grundfärgen verkar vara intressant. I regel är ju \"vanlig\" etsande grundfärg också 1k. Däremot brukar ju fillern vara 2k.

Jag skall testa den där när jag får tillfälle här näst. Vore kul att veta vad den kostar ~ungefär. Är det för dyrt så tjänar man ju på att låta blästerfirman lägga 2k-grund som man sen kan slipa till själv. Om man nu inte slipar ner som du gjort. ;)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Kollade och den kostar 137:- och moms på det. Billigt eller dyrt?? Smidigt i alla fall.
Rogge får givetvis gärna komma och \"glo\". Maila mig så skall jag ge dig adressen. Kaffet är på! Annars ses den med 99% säkerhet på sommarträffen (jag tänkte vinna en ny bil där...) om jag får med familjen utan säkerhetsbälte bak? Jag har botaniserat sönder forumet för att verkligen begripa hur man skall bete sig för att få till det med 2 eller 3 punkts snygga fasta bälten. Det saknas enligt mig ett fäste men jag har kanske fel? Känns konstigt att Volvo förberedde för bälten bak men inte fullt ut. Kan det vara så? Hursomhelst, jag tänkte uppdatera mina bilder på min 64:a (Obs! Det är ingen favorit), nu när jag fixat lite mer med bilen. När jag nu lackade om skärmarna så var ju huven och fronten inte 100% längre. Ny vända hos lackeraren och på med dessa, inatt faktiskt (var skall det sluta?). Skall på nya 64:ans däck nästa vecka (med smal vit rand). Jag läste någonstans att D59471 tyckte detta däck var \"Apfult\" (kul uttryck!!) men det får bli så ändå. Och, javisst är det detaljer som är utbytta sedan 1964. Nya stift å brytare :wink: och jag skulle gärna skaffa ett sådant batteri som du har D59471 (Var och hur mycket kostar det?). Att luftfilterburken ej är original hade jag ingen aning om:?: Förklara gärna tack då den ser exakt ut som din burk (bild 141 är det). Jag har även lovat skicka in bilder till Amazonbladet. För övrigt kan jag säga att det var din extremt fina bil D59471 som inspirerade mig att köpa denna bil i dessa färger och inte en 3:dje kombi i Californiavit, som jag hade tänkt mig.
Amazon 1957
saabvol
Posts: 138
Joined: Thu Apr 14, 2005 7:37 pm

Färgen

Post by saabvol »

Hej

Ser bra ut men var hittade du färgen i för butik?
Har sökt på nätet och inte hittat någon som säljer den i Sverige.

Mvh

Micke
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

\"Apfult\", hehe.. ;)

Ibland har man sina stunder. Idag tycker jag däcken ser helt okej ut, kanske mest för att jag vant mig vid tanken på att det är så det ska se ut på 1964 års modell. Vilka däck med smal vit rand köper man idag? Pris?

Batteriet kan du köpa från batterijakob och andra ställen. Adressen skall finnas i länksamlingen under Övrigt.

Så vitt jag har förstått, och kunnat se i försäljningsbroschyrer och annat, skall den äldre luftburken från AC sitta monterad på 1964 års modell. Jag har en sån som ligger nylackerad i garaget, men har inte kommit till skott och köpt filterinsats till den ännu (finns numera hos veteranprodukter).

Motorrummet blir lite roligare med gamla burken. Men de flesta gamla volvogubbarna verkar va överens om att det är en riktig skitkonstruktion. Plåtbuttnen brukar tydligen spricka på dem osv. Men det har väl aldrig hindrat en originalfantast förr. ;)
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Var köpa primer? Man kan skaffa den hos Autoexperten, som finns över hela Svedala. Om inte den lokala handlaren har den så kan han, om han har någon servicekänsla alls, ta hem den till dig.
Däck! BF Goodrich med 19mm rand. Priset är typ \"skitdyrt\" men med kontakter i branschen så fick det gå.

Fan va gott en Amazon luktar föresten 8) På fullt allvar...
Amazon 1957
amazoncustom69
Posts: 5
Joined: Sun Jan 29, 2006 12:35 pm

Post by amazoncustom69 »

Hmm på bilden innan lacken när du primat har du inga listhål på skärmen men efter lack på sista bilden så har du lister monterade???
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Post by Uffe »

Observant så här på fredagskvällen. Jag borrade efter bilderna. Lackade hålen (kan man lacka ett hål?) med ett slitstarkt epoxylim för att inte listhållarna (det heter det säkert inte) skulle kunna skrapa plåtrent när man klämmer i dem på plats. Det är alltid dessa hål som ger korrosion i framtiden. Man borde egentligen limma listerna på plats utan dessa eländiga hållare, men inte ens jag :roll:
Amazon 1957
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Re: Tips om en ny suverän primer

Post by Templar-122 »

Ursäkta att jag gräver fram den här lastgamla tråden men har äntligen kommit i renoverartagen igen och när jag frenetiskt letade igenom databasen av trådar angående lackering och rostskydd fastnade ögonen på den här.

Uppenbarligen råder det vitt skilda åsikter om hur, med vad och i vilken ordning man ska förarbeta, grunda och spackla etc. Faktumet kvarstår dock att en plåtren yta på något sett bör skyddas så omgående som möjligt från korrosion.

Hur som helst är ämnet relevant för mig eftersom jag snarast kommer återuppta ett gammalt rostlagningsprojekt och därför vill bättra på mina kunskaper i ämnet. Som min situation ser ut (universitetsstudier som tar tid, svag ekonomi, långt avstånd till projektbilen) kommer projektet dra ut på tiden varför min första prioritering kommer bli att få en bil som fungerar, sitter ihop och går igenom en besiktning. Med detta sagt är jag inte intresserad av någon typ av fusklagning med popnitar och korrogerad plåt samt spraylack, jag vill helt enkelt laga den mest akuta rosten först och ge mig själv ett gott utgångsläge att bättra på och så småningom låta en professionell lackerare slutföra arbetet utan att jag först måste göra om allt mitt grundarbete.

Således kommer jag att lägga mina pengar på reparationsplåt och se till att få bort all rost som inte är kosmetisk, därefter vill jag givetvis bevara mitt arbete så effektivt att bilen går att köra kortare sträckor i fint väder utan att insatsen går om intet. Jag funderade först på om man skulle blaska på ett tjockt lager rostskyddsfärg av hagmans typ eller dylikt, använda kallgalv mm och inför den seriösa lackeringen helt enkelt åter göra plåtrent och överlåta resten till yrkesmän men det vore ju himla skönt om man på något sätt kunde åstakomma en grund redan nu som är av god nog kvalitet för att lämnas kvar. Tyvärr ser jag det inte som ett realistiskt mål att frammana lokaler och utrustning för att göra en bra garagelackering med färgspruta.

Av alla dessa anledningar är den här tråden nästan för bra för att vara sant för min del. Skulle det verkligen funka att göra plåtrent, spackla, måla på den här lacken från sprayburk och sedan köra tills det är dags för lackering (och eventuellt komplettera med ett nytt lager lack och finslipning) och endå få ett bra slutresultat?

PS: Jag hoppas inte att du har något emot att jag frågar hur lacken håller såhär 5 år senare Uffe och om du fortfarande är nöjd med produkten i fråga? DS
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tips om en ny suverän primer

Post by QV »

Min bil är lackerad utomhus så inte behöver man lokaler för att lackera även om det underlättar. (det är få personer som klagar på min lack). All taskig lackering blir underbar med polering :mrgreen: men behöver matta lacken först så det tar en 50-100 timmar att polera en lack.

När det gäller rostlagning och ekonomiplåt så är min rekomendering att man byter ut minsta möjliga plåt även om det är jobbigare. Jag ser många trådar på olika forum där man använder HELA skärmkantsekomomilåten när man lagar bakre skärmkant! Missar man det minsta med rostskydd (vilket många gör) så kommer inte ekomomibiten att räcka till nästa gång man skall laga....

Använd gärna en motorhuv som reservdelsplåt. Kan inte svara på om gammal plåt är bättre eller sämre än dagens men det skiljer. Ställ en plåtren amazon i en lada och det rostar bara i svetsskarven och på nya plåten...

Ta bort en bit och svetsa klart innan du börjar på nästa ställe. Du hjälper ingen inhyrd svetare genom att skära bort all rost först...

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re: Tips om en ny suverän primer

Post by Uffe »

Jag har "alltid" använt denna Etchprimer. Först slipa plåtrent, sedan spackel för att sedan Etchprima. Sedan ligger de primade sakerna redo för 2-k grund och slutlack... så småningom. Då ytrostar i alla fall inte ytorna i väntan på lack. Det är ju däremot INTE meningen att denna primer skall agera ytterskikt vilket, om jag förstod dig rätt, var din intention eller fråga :)
Amazon 1957
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Re: Tips om en ny suverän primer

Post by Templar-122 »

Tack för tips och svar =)

Det låter alltså som en utmärkt idé att köpa in primern och använda den efter att ytan är helt rengjord för att sedan skicka bilen på lack ifall det enbart är en mindre del av karossen som ska lackeras om. Jag är ännu inte helt säker på hur stora ytor som kommer behöva slipas plåtrena, behöver inspektera bilen först. Vad är det då det bästa alternativet ifall det visar sig att den nuvarande lackens kvalitet brister och en total omlackning från grunden är säkrast? Bör man lämna bilen helt olackerad till en firma, för jag antar att en primer som denna på aerosol blir oekonomisk i längden (hur stor yta kan man lackera med en burk?)-e.g. är det lönt att prima en tex. skärm ifall det slutar med att man får göra det samma med merparten av karossen.

Antar att det bästa alternativet för mig blir att slipa och svetsa efter bästa förmåga, täcka plåten tillfälligt och sedan när jag vet omfattningen av omlackeringen göra en ny bedömning och ett nytt förarbete. Vad är en bra lösning om man ämnar skydda plåten kortsiktigt så att den tål att stå och att köras i begränsad utsträckning under ett par år medan succesiv renovering pågår? Räcker det rentav med ett rejält lager kallgalv och svetsprimer där plåten överlappar? (Områdena som är relevanta är bla torpedsidor och yttre tröskelplåt).
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re: Tips om en ny suverän primer

Post by QV »

Att avsluta med ett lager topplack i rätt kulör gör mycket för helhetsintrycket. Även om man får kraftiga rinningar så är en enhetligt färgad bil mycket snyggare än ett lapptäcke av färger....

/Janne

Fokusera gärna på rostlagning och grundfärger men tycker du att sprayburk blir oekonomiskt så pensla på topplacken....
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Post Reply