Tips om en ny suverän primer

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Templar-122
Posts: 183
Joined: Sun Jan 07, 2007 12:52 pm
Location: Skarhult, Eslöv -med hjärtat i Småland

Re: Tips om en ny suverän primer

Post by Templar-122 »

Alright så du menar att man bör se till att grunda ordentligt och sedan lägga på halvbra topplack så att man står ut me sig själv när man glider runt på stan? :wink:

Antar att man kan dra på den här etsande primern som det snackas om i tråden och därefter lägga topplack (+ ev 2k grundfärg?) varefter man gör ett basalt försök att matcha topplacken med bilens övriga och sedan inför lackering slipa ner till primern igen så är det enda man "slösat bort" den haltaskiga topcoaten. Känns lite trisst att lägga på en färg bara för att ta bort den senare men verkar kanske vara det bästa budet endå. Men vill ju som sagt ha en körbar bil inom en överskådlig framtid, och har lättare att motivera mig själv till en succesiv rullande renovering än en klassisk total nedrivning följd av en lång återmontering, utan att för den sakens skull offra det avlägsna slutresultatet.

Om man gör som ovan, vad kan man tänkas använda för topplack? Den måste ju vara ordentligt fuktavvisande och gärna ha rätt kulör (annars försvinner ju halva poängen) men känns ju lite som att häda att ha en lackeringsfirma till att blanda till en färg i original volvo-kolör till en bara för att sedan slarvigt skvätta på den och slipa bort den senare. Dessutom antar jag att det kostar en slant.
Devil
Posts: 247
Joined: Fri Jun 12, 2009 7:17 pm
Location: Enköping

Re: Tips om en ny suverän primer

Post by Devil »

Om man skall få ett plåt och lackjobb att hålla bort rosten, om så bara till den "riktiga"lacken, så måste man lägga på en riktig lack överst. Grundfärgerna är inte täta oavsett vad det är, dom är bara mer eller mindre öppna. Skall du budgetlacka så prata med en billackare om du inte kan få överblivna slattar billigt, skit i kulören. Du ska ju ändå lacka den sedan i rätt kulör. När du gör det mattar du bara ner "nödfärgen" du lagt på, lägger en sealer( som låser underliggande färg) och lägger sedan "rätt" färg. Jag skulle inte heller spackla på plåten utan att ha grundat först, men jag är ju rädd för rost :wink:
Tobbe
Tie him to the car and cremate him/Cremators
Post Reply