Vindrutetorkarblad och spolarmotorn

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Vindrutetorkarblad och spolarmotorn

Post by Fender King »

1. Gummit på torkarna är stelt o kass, men resten av armarna och torkarna ser ut som nya i blankt krom så jag vill ju inte sätta dit nån plastarmstorkare. Kan man få tag i bara gummit och byta det?
2. Spolarmotorn surrar och går men pumpar inget vatten. Vore synd att sätta dit nåt från Biltema om man slipper.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Fredde_F
Posts: 125
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:48 pm
Location: Karlstad
Contact:

Spolarmotor

Post by Fredde_F »

Prova att vänd på kablarna, det kan hända att den snurrar åt fel håll vilket medför att den inte pumpar korrekt.

/Fredrik
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Spolarpumpen suger ofta luft. Det är mer eller mindre standard på de tidiga bilarna. Det sitter nog en enklare variant av backventil i vätskebehållaren som aldrig håller tätt. Blir det luft i slangen fram till pumpen så suger den inte.

Torkararmar till Amazon är svårt. Det har tidigare gått att köpa nya gummin på diverse macar men inte nu längre. Kolla om inte reservdelsfirmorna har lösa gummin eller blad (veteranprodukter, volvo lelle, cvi, gcp osv). Förra året hade de bestämt inte det. Därför har jag börjat samla på mig begagnade blad i fint skick.

Det finns en del olika utföranden på bladen och torkararmarna. Dels de som är gjorda i rostfritt (blir ganska matta med åren) och dels de som är förkromade eller blank-kromaterade (både torkararm och blad). Du skall ha de blanka till din bil.
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

gummin samt längtan att ligga i bilen

Post by Fender King »

Det kanske går att köpa nya torkare till tex 940 som man kan skrota och ta bara gummit i från och flytta över. Ett sånt blad borde räcka till två på AZn som har så sexigt små torkare. man kanske kan få bladet att sitta still med ett tunt buntband genom ett hål man borrar i gummit?

Lite lustigt med alla små utmaningar till fix på en gammal Volvo. Med nya bilar kan man inte göra ett skit annat än att försöka ta banklån till reparationerna av felen som ändå oftast kvarstår sen man löst ut bilen.

Spolarmotorn kanske går åt fel håll då den nyss varit borttagen vid skärmbytet. Tyvärr har sambon bilen till jobbet som slutar sent. Jag har en stark längtan efter bilen, ett fenomen jag aldrig upplevt förr på mina 48 år.
När jag var yngre hade jag 2 st PV, den första en Sport med dubbelförgasare och Amerikakofångare. Den misshandlade jag nåt ohyggligt. Det gick att få upp B18nen i 110 på tvåan, det var nåt fruktansvärt vad det varvade. Enl volvomek på den tiden så var just 61ans B18-kolvar längre från kolvtappen och neråt, därför styrde de bättre i loppen och tålde att varvas nåt förjävligt. Man borde få en örfil i efterskott för bilmisshandeln på 70talet.
Sen har jag haft Amazoner och 142or 245, 745, 945. en Opel HGV som läckte en liter olja om dan. Besiktningsgubbarna hade särskilda Opel-oljerockar de drog på sig innan de kollade undersidan av dem. Rost inunder existerade inte pga automatiska nopstop oljebad från motor och låda.
Men som sagt, ingen bil har som denna combi fått mig på så bra humör. Annars är jag bara intresserad av musik och hav och segling. Man kanske borde åka på nån veteranträff? Har redan provlegat bak i salongen, det gick bra. En enorm laddning öl, ett par korvringar och skithuspapper är det bara att åka vart som helst.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

hehe låter nästan som en kontakt annons..=) själv gillar jag varma kvälls promenader längs sjön och en varm brasa på vintern en kall öl i bastun sitter inte helt fel heller.. =)
nä nu driver jag med dej hoppas att du inte tar åt dej..
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
D59471
Posts: 2398
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:00 pm

Post by D59471 »

Det bör gå att plocka gummi från andra torkarblad ja. Försök hitta gummin som stämmer hyffsat bra så passar de nog rakt av i original-hållarna i metall.

Visst är kombin en trevlig bil. Posta gärna lite bilder på bilen så man får se hur den ser ut. Du tycks ju i alla fall vilja bevara den i originalskick till skillnad från andra här på forumet. :)

Här är ett par bilder från försäljningsbroschyren som sannerligen bekräftar kombins trevliga möjligheter (tyvärr dålig kvalite, tagna med mobiltelefon). Du gillade väl båtar? Båten på bilden är utrustad med en B18 marinmotor och Volvo Penta-drev som introducerades 1963. :D


Image

Image

Image

Image

Källa: Volvo Försäljningsbroschyr 122S 1963, Göteborg.
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

volvo marin

Post by Fender King »

fina bilder. Synd att volvo -79 när de var världsledande på utombordare bara skippade alltihop. Fyrtaktaren som Honda nu skördar framgångar med byggdes av volvo. Deras tvåtaktare då var bättre än dagens. Fy fan vad de förlorat pengar tack vare det schackdraget.
Ursäkta om det blir lite personligt i stf för bara volvofakta. Jag tog med digikameran för att lägga ut combin men skoldatorn tar inte emot nånting. I kväll kan jag lägga ut en bild.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Rogge
Posts: 2120
Joined: Sun Mar 21, 2004 5:50 pm
Location: Ängelholm

Post by Rogge »

det är ingen farar lät lite lustigt bara men det är trevligt att folk berättar om sig själv och inte bara är insöade på bilar hela tiden
Kvalitet är att kunna fixa allt själv!

Volvo OneFourtyFive NineteenSixtyNine

Mitt 145 projekt
robbanA
Posts: 36
Joined: Mon Feb 02, 2004 7:28 pm

Nya torkarblan...

Post by robbanA »

Hmmm Jag gjorde det väldigt enkelt för mig, jag köpte det längsta torkarbladet jag hittade på Biltema. Tog ur gummit och kapade det i två lagom längder. Sedan var det bara att pillra bort de två smala metallskenorna som håller originaltorkargummit och sätta dit nya gummit och pillra tillbaka metallskenorna... Kanske kan vara nåt?
Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

bladen

Post by Fender King »

Det var nåt sånt jag tänkte mig, det går alltså.
Hur lägger man in en bild på klenoden? Showroom hittar jag men sen är det stopp.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
Tudor
Posts: 57
Joined: Tue Feb 03, 2004 11:02 pm

Post by Tudor »

Fender King
Posts: 113
Joined: Thu Apr 15, 2004 10:13 pm

Spolaren.

Post by Fender King »

Nu sprutar det, som man säger. Det var tvärstopp i en backventil på slangen, ny fanns på OK a´ 31 kronor. Fast originaltankens volym kan inte vara nåt vidare att ha på typ trefilig motortrafikled. Måste nog få dit nåt större.
Med hopp om solvarm asfalt utan salt. Hälsningar från Hälsingland genom Håkan som helst kör Amazon Combi -62.
Original 4-växlat är bäst!
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Upplysningsvis bara så kan man köpa nya torkarblad och torkararmar på GCP eller hos Veteranprodukter m.m...


Hos Veteranprodukter kostar dom:

Torkarblad 673190 101 kr/st
Torkararm 673189 148 kr/st
User avatar
CCB
Posts: 29
Joined: Fri Apr 16, 2004 5:42 pm
Location: Vilhelmina

Post by CCB »

Man kan köpa dem på CVI automotive också

673189 Torkararm 140 kr/st
673190 Torkarblad (orginal) 110 kr/st
673189/90-1 Torkarsats 2 arm/2 blad 440 kr/sats
hakano
Posts: 288
Joined: Tue Feb 17, 2004 3:17 pm

Post by hakano »

Men CVI Automotive är väl bara grossister numera och inte detaljister? Betyder ju att man inte som privatperson kan köpa sådana detaljer hos dom som man kunde tidigare...om man nu inte köper över disk lokalt på plats där dom har sitt lager vilket skall gå bra.
Eller beställer per postorder för en minimisumma av flera tusen kronor på en gång.
Men småordrar tar dom väl inte numera...eller har det ändrat sig igen?
Post Reply