Stötfångarhorn

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Stötfångarhorn

Post by Gusten-37 »

Är det någon som kan säga när de smala stötfångarhornen fram utgick och de lite bredare kom vilken årsmodell och ev. chassinr.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Post by QV »

Nej har inte koll på det men min -63'a har de något smalare hornen fram. har för mig att \"de bredare\" kom 64-65 men har inte kollat upp det. Ämnet är svårt eftersom det inte är någon större skillnad på dom. De flesta renoverare jag har pratat med vet knappt om att det är skillnad....... så det vill till att man hittar \"okrockade, orenoverade bilar\" att kolla på.
De fina -64or som finns här på forumet är de med de \"smala\" eller \"breda\" hornen?

Men du kanske undrar när de smala B16 hornen försvann?

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Stötfångarhorn

Post by Gusten-37 »

Ja jag tänkte att man skulle veta när de smala försvann som standard
Jag har också sett som du säger att de har varit på senare modeller,jag tänkte att de kanske öndrades när B 16 utgick.
Uffe
Posts: 1120
Joined: Tue Jan 10, 2006 8:19 pm
Location: Ängelholm

Re:

Post by Uffe »

QV wrote: De fina -64or som finns här på forumet är de med de "smala" eller "breda" hornen?
/Janne
64:a hade breda horn är jag tämligen säker på. Jag kan inte hitta dokumenterat när de smala fram försvann. Bak försvann de ju däremot redan tidigt 58:a. Min gissning är 1960, då man ej längre skall ha gummilist bakom hornen, men det vet jag egentligen inget om.
Amazon 1957
Lars Bd
Posts: 4774
Joined: Sat Jan 31, 2004 2:18 pm
Contact:

Post by Lars Bd »

Enligt reservdelskatalogen är det samma horn 57-70
Detta inlägg får ej helt eller delvis med eller utan källhänvisning citeras på Facebook utan skriftligt tillstånd.
Läs allt om Amazon på http://www.volvoamazonpictures.se/
Går det inte som du har tänkt dig så har du tänkt fel.
Farfar sedan 080629.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Lars Bd wrote:Enligt reservdelskatalogen är det samma horn 57-70
Enligt den ja, men inte i verkligheten!
Skillnaden är otroliga 5mm i bredd och rundare framsida. Har man väl en gång sett det så ser man....

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Stötfångarhorn

Post by Gusten-37 »

Ja det stämmer ,jag har båda delar och den som är lite rundare är ca 6 mm bredare jag kan inte hitta någonstans när det ändrades. men det är nog någon gång efter 60.
QV
Posts: 4979
Joined: Sun Jan 30, 2005 10:47 pm
Location: Mariefred

Re:

Post by QV »

Uffe wrote:64:a hade breda horn är jag tämligen säker på. Jag kan inte hitta dokumenterat när de smala fram försvann. Bak försvann de ju däremot redan tidigt 58:a. Min gissning är 1960, då man ej längre skall ha gummilist bakom hornen, men det vet jag egentligen inget om.
Det är mera än fråga om 64:an har den "smala varianen av de breda hornen" eller om det är den "breda varianten av de breda hornen".

Min -63 har den "smala varianen av de breda hornen" vilket jag har hittat flera orörda -62 -63 som är lika som min. Det jag inte kommer ihåg är hur det var på min -64'a. Hornen var ju dåliga (mycket rost) så jag slängde dom (min dumma j***el). därmed har jag ingen koll på den bilen.

/Janne
Se upp! Jag är farlig för detta forum. Jag vill nämligen kunna ändra i mina gamla inlägg.
Gusten-37
Posts: 161
Joined: Tue Dec 14, 2004 7:09 pm

Stötfångarhorn

Post by Gusten-37 »

Det är nog klart att min 59:a skall ha smala och 66:an de breda det änog det rätta, jag tackar för hjälpen är det någon somhar något annat så hör av er.
annat
Posts: 12
Joined: Sat Jul 07, 2007 9:56 pm

Post by annat »

Jag tror, men jag är inte säker för tillfället,( kan återkomma när jag gått ner till garaget o hotat min bil till döds o den jäveln som gav mig en repa på höger dörr idag) att min -64 har bredare hornen. De är rätt rostiga dock.. så får se vad jag gör av dem.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Stötfångarhorn

Post by Pälle »

Väcker en urgammal tråd. Visst är vänstra hornet på bilden nedan av smalare modellen. Mitt ögonmått och tumstocken säger det iallafall.

Image

Kul med NOS :)

Image

Är märkt med N på insidan.

Image
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
StefanM
Posts: 473
Joined: Fri Aug 25, 2006 10:20 pm
Location: Torpshammar

Re: Stötfångarhorn

Post by StefanM »

Det troligaste är väl att man bytt leverantör på vägen. Det kan ju ha hänt nåt med den gamla så de vart oense och den nya fick ta fram egna verktyg och då vart det väl en liten skillnad.
A-masen
Posts: 1906
Joined: Thu Jan 12, 2006 4:55 pm
Location: Sverige

Re: Stötfångarhorn

Post by A-masen »

Det här blir bara ett allmänt "spånande", men titta på svetsen på din sista bild. Jämför den med motsvarande svets på det andra hornet.
Jag har inte så mycket erfarenhet av MIG-svets (mera pinnsvets och något lite gassvets), men jag tycker den fogen på din bild ser ut som en typisk MIG-svetsfog. Nu är det lite så här att MIG-svets var inte speciellt allmänt förekommande på 60-talet. Det var gassvets som var det dominerande när det gällde plåt. Därför tror jag att ditt horn (på bilden) är nyare än ett original.
Det var faktiskt så att Volvo lade ut "Legojobb" på småföretag runt Göteborg och speciellt då jobb med stötfångarna. Jag var något lite bekant med en person som stog i en urusel lokal (f. d. växthus) och slipade stötfångare hela dagarna på 60-talet. Jag bodde i en förortskommun till Göteborg då.
Så för mig känns den svetsfogen lite för modern.
olleholm
Posts: 320
Joined: Sun Dec 19, 2004 3:57 pm

Re: Stötfångarhorn

Post by olleholm »

Har tre smala horn hemma,men inte med sådan svetsfog,tror det har lossnat någon gång,så det är efter svetsat med miggen.
Pälle
Posts: 469
Joined: Tue Apr 27, 2004 10:26 am

Re: Stötfångarhorn

Post by Pälle »

olleholm wrote:Har tre smala horn hemma,men inte med sådan svetsfog,tror det har lossnat någon gång,så det är efter svetsat med miggen.
Och sen omkromat? Låter långsökt. Kommer från ett parti delar som köptes från en verkstad men vad vet man.

Men visst är det ett horn av smalare modell?
Pälle - Volvo 13134 VB 1963
Post Reply