Lister tidiga Amazoner

Plåt Glas krom och emblem. Moderatorer
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Lister tidiga Amazoner

Post by Amazon »

Någon som har koll på hur länge aluminiumlisterna hängde med som enligt uppgift ska sitta på tidiga Amazoner? Syftar på de utvändiga listerna som sitter på skärmarna och dörrarna längs hela bilen. Sen så undrar jag när den kromade huvlisten byttes ut. De gick väl över till aluminium någon gång på 50-talet?
Volvo P1200VB 1958
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Lister tidiga Amazoner

Post by Telis »

Jag har inget svar. Däremot undrar jag om du har denna lilla listbit mellan dörrarna på din 58á - jag har den inte på min 60á.


Image
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lister tidiga Amazoner

Post by Amazon »

Den övre pluppen satt där på årsmodell 57 och 58 (finns på min). Årsmodell 57 (i vart fall tidiga) hade även en plupp vid den undre listen. Så här såg det ut då

Image
Volvo P1200VB 1958
Telis
Posts: 635
Joined: Thu May 12, 2005 7:28 pm
Location: Göteborg

Re: Lister tidiga Amazoner

Post by Telis »

Aha då vet man det - har inte tänkt på den detaljen tidigare.
/Henrik
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Lister tidiga Amazoner

Post by Amazon cruiser »

Tjenare!
Lyfter denna tråd igen.. Har just införskaffat en -58 som tydligen skall ha aluminiumlister. Ser de annorlunda ut än de nyare eller är det bara materialet som skiljer?
//Peter
........................
Peter, Amazon 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lister tidiga Amazoner

Post by Amazon »

Är du säker på att den ska ha aluminiumlister? Min har inte det och det är en tidig 58:a (chassinr 6020).
Volvo P1200VB 1958
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Lister tidiga Amazoner

Post by Amazon cruiser »

Nu när du säger det så är jag inte så säker... Har inte chassienumret framför mig nu, men vill minnas att den blev inreggad 16 april 58 eller däromkring. Så det är säkert som du säger.
Tack för hjälpen!
........................
Peter, Amazon 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lister tidiga Amazoner

Post by Amazon »

Ok, borde vara ganska tidig med andra ord. Vore trevligt med lite bilder under Showroom.
Volvo P1200VB 1958
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Lister tidiga Amazoner

Post by Amazon cruiser »

Kollade upp chassienumret nu och det är 6650.. Alltså något senare än din, därför ska jag nog inte ha de gamla listerna. Ska lägga upp en tråd på showroom så småningom :)
........................
Peter, Amazon 1958
anton_e
Posts: 87
Joined: Tue Jan 08, 2008 4:53 pm

Re: Lister tidiga Amazoner

Post by anton_e »

jag har den undre "krompluppen" på min 57a.. chassinr 7xx
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lister tidiga Amazoner

Post by Amazon »

anton_e wrote:jag har den undre "krompluppen" på min 57a.. chassinr 7xx
Läget är under kontroll med andra ord :D
Volvo P1200VB 1958
Micke_ed
Posts: 836
Joined: Wed Apr 27, 2005 8:39 am

Re: Lister tidiga Amazoner

Post by Micke_ed »

Listerna i aluminium ser lika dana ut sånär som på att det är lite rundare avslut på dom. Rostfria lister har lite skarpare avslut
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Lister tidiga Amazoner

Post by Amazon cruiser »

Har nu kollat efter vilka lister jag har på amazonen och det sitter aluminiumlister på den överallt utom på höger bakskärm. Höger bakskärm har någon gång blivit omlackad, så där är listen med all säkerhet utbytt under senare år. Jag blev lite förvånad över detta då detta inte stämmer med vad vi kommit fram till tidigare, att det antagligen bara var 57:orna och ev. mycket tidiga 58:or som skulle ha dessa. "Amazon" har tidigare chassienummer än mig och rostfria lister, men jag tror knappast att någon bytt ut alla lister på den. Antagligen är det väl som med flera andra detaljer att man tog vad som fanns på hyllan, därför har mina fått "fel" lister. Detta visar än en gång att det är svårt att exakt bestämma när man bytte ut detaljer, i många fall så är det ju lite svävande
........................
Peter, Amazon 1958
Amazon
Posts: 917
Joined: Tue Jul 20, 2004 11:29 am
Location: Göteborg
Contact:

Re: Lister tidiga Amazoner

Post by Amazon »

Det kan nog vara så att det sitter aluminiumlister på min bil ändå. Är inte så lätt o se skillnad tycker jag. Eller också så har de blivit utbytta, är väl inte helt otänkbart med tanke på att bilen är omlackerad där listerna sitter.
Volvo P1200VB 1958
Amazon cruiser
Posts: 69
Joined: Fri Oct 20, 2006 9:05 am
Location: Hålta/Kungälv

Re: Lister tidiga Amazoner

Post by Amazon cruiser »

Jag ser ingen nämnvärd skillnad i själva utseendet på dem. Jag såg det dels genom några hade ärgat, plus att jag testade med magnet. Hursomhelst så tycker jag skillnaden är så liten att det inte spelar någon större roll vilka som sitter på :wink:
........................
Peter, Amazon 1958
Post Reply